Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-21, 17:31
Medlem
Alsenos avatar
Hej flashback,

Har köpt aktier i ett bolag som kommer stt noteras i slutet av sommaren, men där aktierna inte går att placeras på mitt ISK-konto utan det måste vara ett VP/aktiedepå. Är det värt att när aktierna sätts in på VP-kontot att jag flyttar direkt över till ett ISK redan första dagen?
Citera
2021-06-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Hej flashback,

Har köpt aktier i ett bolag som kommer stt noteras i slutet av sommaren, men där aktierna inte går att placeras på mitt ISK-konto utan det måste vara ett VP/aktiedepå. Är det värt att när aktierna sätts in på VP-kontot att jag flyttar direkt över till ett ISK redan första dagen?

Nej. Håll dom på VP.
Citera
2021-06-21, 17:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Hej flashback,

Du kan flytta dem till ISK men det kommer skattemässigt att räknas som en försäljning. Är det ett förhoppningsbolag kan aktierna lika gärna ligga kvar på VP.
Citera
2021-06-25, 17:31
Medlem
Citat:
Hej flashback,

Det finns en del fördelar med att ha högriskaktier på VP-konton.

1. Om aktierna går superbra och du behåller dem över en längre tid så Schablonbeskattas du vilket kan vara mer fördelaktigt än ISK/KF.

2. Om aktiekursen rasar så kan du göra förlustavdrag.

3. Aktier som ger utdelning kan vara bättre med ISK/KF men nya företag lämnar normalt inte utdelning de första 5-8 åren så om du tänker behålla aktierna under lång tid så är VP-konton inte nödvändigtvis så dåligt. Under en konjunkturcykel så bör det skattemässigt vara jämförbart.

Den stora fördelen med ISK är snarare att man slipper deklarera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in