• 2
  • 3
2021-06-21, 19:25
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag gjorde det en gång efter många års nära vänskap.
Själva avslutet var inte så noga planerat, men jag kände att det inte gav mig något längre och att jag ville vidare.

Så en kväll när vi var ute och festade som vanligt, uppstod en liten konflikt, en vanlig sådan.. vi hade ofta småkonflikter så sett, men det var kanske den sista milliliterdroppen som rann över.
Jag tog honom i ett handslag, och sa sköt om dig, så gick jag.
Hörde aldrig av mig mer, och flyttade kort därefter.
Citera
2021-06-21, 19:48
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Jag vill leva i frihet. Jag tänker stänga sociala medier och stryka vänner. Kvar ska bara finnas gamla elektroniska lik. Jag gör inget väsen av mig. Jag vill inte ha folk inpå livet. De ska inget veta.
Jag kan lika bra prata med random folk på nätet som jag kan med vänner. Jag har ett mindre antal vänner kvar som jag tänker frysa eller avsluta.

Hur gör man bäst, säger eller skriver, för att smidigt pausa vänner utan att dom tar illa upp eller börjar efterforska och undra? Bör man svara eller inte på samtal, sms och email...?
Hur länge tar det innan man blir inaktuell och bortglömd? Vad mer än detta kan göras för att gå upp i rök?
jag vet inte vem du är nu så det verkar fungera... allt är bättre själv förutom knulla
Citera
2021-06-21, 19:53
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag gjorde det en gång efter många års nära vänskap.
Själva avslutet var inte så noga planerat, men jag kände att det inte gav mig något längre och att jag ville vidare.

Så en kväll när vi var ute och festade som vanligt, uppstod en liten konflikt, en vanlig sådan.. vi hade ofta småkonflikter så sett, men det var kanske den sista milliliterdroppen som rann över.
Jag tog honom i ett handslag, och sa sköt om dig, så gick jag.
Hörde aldrig av mig mer, och flyttade kort därefter.
Hörde han av sig till dig något mer?
Jag lever med oro för vad mina vänner kan ställa till med, antingen pga av djävulskap eller glappkäftar.

Det sprids rykten, kort och det sägs saker. Jag misstänker det. Kommer det till min kännedom så måste jag göra något.
Jag vet inte om jag ska säga detta eller om jag ska hoppas på det bästa. Fanns det något i avslutet du hade kunna gjort bättre för att minimera risken för problem, eller hur tog din polare det?
Citera
2021-06-21, 19:57
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Hörde han av sig till dig något mer?
Jag lever med oro för vad mina vänner kan ställa till med, antingen pga av djävulskap eller glappkäftar.

Det sprids rykten, kort och det sägs saker. Jag misstänker det. Kommer det till min kännedom så måste jag göra något.
Jag vet inte om jag ska säga detta eller om jag ska hoppas på det bästa. Fanns det något i avslutet du hade kunna gjort bättre för att minimera risken för problem, eller hur tog din polare det?

Ja han ringde ju som vanligt dagen efter eller några dagar efter, men jag hade bestämt mig, och flyttprocessen var ju igång.

Gjort det annorlunda? Kanske, men jag har alltid hållt avslut korta, en gång reste jag mig upp från bussen och gick av utan min polare, han undrade ju säkert vad sjutton jag höll på med (han satt kvar) men jag bara gick.. blockade honom sen, hade stört mig på personen länge nog.

Självklart började ju sedan rykten gå, jag kanske upplevdes som svikare eller något, men det brydde jag mig inte om det minsta.
Världen är bra mycket större än så..
Senast redigerad av Pungpuckel 2021-06-21 kl. 19:59.
Citera
2021-06-21, 20:01
En av dom har mig dessutom på lång video från huset och han har garanterat dessutom spelat in alla samtal. Jag är så orolig att det ska dyka upp på Youtube eller Facebook.

Gällande vissa gör det inget för dom skulle inte våga göra något men denna nu är mer allvarlig.

"jag vet inte vem du är nu så det verkar fungera... allt är bättre själv förutom knulla" Hehe ne hä.. Jag glömmer inte.
Senast redigerad av Melolontha 2021-06-21 kl. 20:15.
Citera
2021-06-21, 21:19
Medlem
Jag har ibland valt att inaktivera mitt Facebookkonto, och ungefär 3 månader (från senaste uppdateringen) är man halvt om halvt glömd av nästan alla. Ge det ytterligare 3-6 månader och du är definitivt glömd, även fast folk såklart fortfarande vet vem man är om man skulle komma på tal i en diskussion. Jag återaktiverade kontot till slut 10 mån senare och postade 1 foto och givetvis fick man (extra mycket) attention kändes det som efter ett så pass långt uppehåll sen senaste inloggningen. Träffade en polare kort därefter på krogen och han gav ungefär intrycket: "Tjena broh! Trodde du hade dött fan!" D.v.s. bortglömd blir man aldrig av de allra flesta, och ibland tänker man själv tillbaka på gamla arbetskollegor man haft och inte har på Facebook, även om det sker ganska sällan. Men efter några månader utan någon inloggning på FB eller liknande är det ingen som i princip tänker på en.
Senast redigerad av next-chapter 2021-06-21 kl. 21:21.
Citera
2021-06-21, 22:52
Medlem
Det beror på om du bor i samma stad som dom eller inte. Om ni bor i samma stad då blir det lite svårare speciellt om det är en mindre ort. Ni kommer träffa på varandra någon gång om året och det kan vara lite awkward.

Den dagen jag flyttar lär jag nog inte höra av mig mer till någon.
Citera
2021-06-21, 23:52
Medlem
Internetkrigares avatar
Du kommer aldrig bli bortglömd... Jag har slutat prata med människor men det känns som om det var jag som förlorade på det för att jag brydde mig för mycket.

Folk har hört av sig efter 5-10 år. Det bästa man kan göra är att bara skita i dom och köra sin egen grej, det gör alla ändå. Det finns ett få antal människor man kan va bra vän med hela livet.

Istället för att tänka i negativa tankegångar försök med positiva. Det är mycket svårare men mycket roligare.
Citera
2021-06-22, 08:06
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Det beror på om du bor i samma stad som dom eller inte. Om ni bor i samma stad då blir det lite svårare speciellt om det är en mindre ort. Ni kommer träffa på varandra någon gång om året och det kan vara lite awkward.

Den dagen jag flyttar lär jag nog inte höra av mig mer till någon.
Liten och liten... En kommun i norra Sverige, mindre än 50 tusen inv.
Risken att jag springer på folk är ganska liten skulle jag säga då vi inte har samma vägar, ytor eller inbördes vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Du kommer aldrig bli bortglömd... Jag har slutat prata med människor men det känns som om det var jag som förlorade på det för att jag brydde mig för mycket.

Folk har hört av sig efter 5-10 år. Det bästa man kan göra är att bara skita i dom och köra sin egen grej, det gör alla ändå. Det finns ett få antal människor man kan va bra vän med hela livet.

Istället för att tänka i negativa tankegångar försök med positiva. Det är mycket svårare men mycket roligare.
Det finns vissa man besökt bara vart femte år och däremellan inte haft kontakt. Senast jag googlade en av dessa bekanta så fanns han inte längre i Sverige, eller så var han död. Om jag hade haft mer kraft då hade jag kört dit, kollat och börjat söka honom.

Nu har jag accepterat att han med stor sannolikhet inte längre finns och därmed är han inaktuell för mig. Men det var det som krävdes. Sekretessmarkering hos Skatteverket hade varit guld värt. Hade betalt 1000 kr/mån för en "prenumeration".
Citera
2021-06-22, 08:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Gör ett socialtexperiment , hör inte av dig till någon av dina vänner. Se om någon hör av sig till dig och hur lång tid det tar.
Jag har gjort detta, slutade skicka mail, sms, God Jul och Gott nytt år sms.

Det blev ganska tyst, fort.
Skulle säga att det tog mindre än 2 år för när Gott nytt år smsen uteblev visste jag att det lyckats.

Lugn och ro, återhämtning och må bättre är inte gjort på några veckor, vill man vara i fred så får man ha lite tålamod.
Lycka till med din plan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in