• 1
  • 2
2021-06-21, 16:59
Jag vill leva i frihet. Jag tänker stänga sociala medier och stryka vänner. Kvar ska bara finnas gamla elektroniska lik. Jag gör inget väsen av mig. Jag vill inte ha folk inpå livet. De ska inget veta.
Jag kan lika bra prata med random folk på nätet som jag kan med vänner. Jag har ett mindre antal vänner kvar som jag tänker frysa eller avsluta.

Hur gör man bäst, säger eller skriver, för att smidigt pausa vänner utan att dom tar illa upp eller börjar efterforska och undra? Bör man svara eller inte på samtal, sms och email...?
Hur länge tar det innan man blir inaktuell och bortglömd? Vad mer än detta kan göras för att gå upp i rök?
Citera
2021-06-21, 17:05
Medlem
empoisonnes avatar
Varför vill du inte ha några vänner och relationer du kan fördjupa?

Att inte närvara i sociala medier är en sak, det kan man gott strunta i. Men varför vill du gå upp i rök och avsluta kontakten med alla?
Citera
2021-06-21, 17:08
Medlem
BadPostures avatar
Det går snabbare än du tror. Några månader? Kanske att folk skriver grattis på Facebook när du fyller år, men inte mer än så.
Man behöver inte tacka nej till att ses många gånger, folk hajar snabbt vinken å slutar höra av sig.
Citera
2021-06-21, 17:10
Gör ett socialtexperiment , hör inte av dig till någon av dina vänner. Se om någon hör av sig till dig och hur lång tid det tar.
Citera
2021-06-21, 17:15
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur gör man bäst, säger eller skriver, för att smidigt pausa vänner utan att dom tar illa upp eller börjar efterforska och undra?

Säg att du har träffat den stora kärleken och att du vill spendera all tid med henne, det godtar de flesta.
Citera
2021-06-21, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Varför vill du inte ha några vänner och relationer du kan fördjupa?

Att inte närvara i sociala medier är en sak, det kan man gott strunta i. Men varför vill du gå upp i rök och avsluta kontakten med alla?
Jag har inte längre nytta av vänner och bekanta, och vill inte bli efterforskad eller sökt. Deras nummer och annat kan ligga på ett USB. I framtiden vet man aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Gör ett socialtexperiment , hör inte av dig till någon av dina vänner. Se om någon hör av sig till dig och hur lång tid det tar.
Ja antingen det eller att man skriver att man ska läggas in på psyket eller för avtändning, och att man behöver lugn & ro och lång tid för att läka.

Typ att man avslutar med: Jag stänger telefonen. Ska spara pengar. Email om något särskilt. Ha det gött!
Citera
2021-06-21, 17:22
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha
Jag vill leva i frihet. Jag tänker stänga sociala medier och stryka vänner. Kvar ska bara finnas gamla elektroniska lik. Jag gör inget väsen av mig. Jag vill inte ha folk inpå livet. De ska inget veta.
Jag kan lika bra prata med random folk på nätet som jag kan med vänner. Jag har ett mindre antal vänner kvar som jag tänker frysa eller avsluta.

Hur gör man bäst, säger eller skriver, för att smidigt pausa vänner utan att dom tar illa upp eller börjar efterforska och undra? Bör man svara eller inte på samtal, sms och email...?
Hur länge tar det innan man blir inaktuell och bortglömd? Vad mer än detta kan göras för att gå upp i rök?

De flesta är inte riktiga vänner ändå. Kanske en eller två personer bryr sig om dig om du bara lägger ner Facebook och liknande skit.
Citera
2021-06-21, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Säg att du har träffat den stora kärleken och att du vill spendera all tid med henne, det godtar de flesta.
Ja den är bättre.
Citera
2021-06-21, 17:24
Avstängd
TwoThousands avatar
Det går fort..

14 mån för att glömma bort gamla vanor.

16 mån för att glömma bort gamla vänner.

(Kan variera beroende på hur kraftfulla minnen delar tillsammans.)
Citera
2021-06-21, 17:24
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melolontha

Jag har gjort det i några omgångar på något år, till nu senast tre år.

Börjar lite stillsamt dra mig tillbaka och minskar först för att sedan sluta uppdatera något.

Har inte haft några problem att bli ”bortglömd” utan alla har funnits kvar.
Citera
2021-06-21, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta är inte riktiga vänner ändå. Kanske en eller två personer bryr sig om dig om du bara lägger ner Facebook och liknande skit.
Såklart att väldigt få är vänner, eller bryr sig nämnvärt.
Men jag har särskilt en som vet alldeles för mycket om mig och han är väldigt enveten och jävlig att ha att göra med.
Han springer runt på stan och snackar om allt och alla, inkl. mig antar jag. Han kan påstå vad som helst om vem som helst.
Är man i hans grepp så måste man backa långsamt. Tråkigt för han hade mycket att säga.
Citera
2021-06-21, 17:34
Medlem
Polackfans avatar
Beror på hur frekvent kontakt du har med dina vänner nu. Är det mer sporadiskt och det inte finns någon djupare relation räcker det nog med 6 mån att bli bortglömd. Sånt kan man tacka sociala medier för.

Alt1. Skriv att du ska resa till Tibet, bli munk och jonglera med bjällror.
Alt 2. Skriv/säg inget, bara koppla ur dig från allt.

Detta kan givetvis kombineras med skyddad identitet. Säkert skitsvårt fixa men inte helt omöjligt.

Återkoppla gärna tillbaka hit och berätta hur det går. Det här är ju ändå ganska intressant experiment.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in