• 1
  • 2
2021-06-21, 15:46
Medlem
Xanyos avatar
Vet för många år sedan jag blev satt på några antidepressiva efter ha gått igenom ett par innan som inte verkade så bra. Men dessa gav mig enbart glädje och fnissade som en liten flicka till mina egna skämt och kände mig allmänt lycklig vilket jag aldrig är i stort sett. Problemet är att jag inte kommer ihåg exakt vilka dessa var och skulle utan tvekan börja med dom igen. Var på Paroxetin i 2 år gjorde inte så värst mycket som jag hade hoppats på dom skulle göra så just nu är jag helt fri från antidepp i snart ett halvår.

Men känner att jag är aldrig glad eller lycklig och uppskattar ingenting och är ganska desperat efter lyckopiller om jag ska vara ärlig med bieffekter eller inte. Men fan att jag inte kommer ihåg namnet på dessa antidepp jag fick för jag skratta och mådde som en normal åskådare hade sett nästan förr glad ut vilket inte gjorde mig ett piss, enbart jag känner mig bra så är det de som räknas.

Ingen som kan gissa riktigt vilka antidepp dessa kan ha varit om det var SNRI eller SSRI, någon som har erfarenheter om antidepressiva? Saknar dom som satan för det är dom enda som fått mig känna mig genuint glad och som man rökt en holk och skrattade högt och lågt för minsta lilla vilken är en underbar känsla när man i stort sett aldrig gör det annars i livet.
Citera
2021-06-21, 16:13
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag har testat flera olika antidepressiva och har aldrig känt mig glad av dem. De har hjälpt mig att hålla näsan ovanför vattenytan, mer är det inte. Men lycka till i ditt sökande efter denna magiska tablett.
Citera
2021-06-21, 16:13
Medlem
karlskrona1234s avatar
logga in på apoteket så kan du se historik över dina utskrivna läkemedel
Citera
2021-06-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Jag har testat flera olika antidepressiva och har aldrig känt mig glad av dem. De har hjälpt mig att hålla näsan ovanför vattenytan, mer är det inte. Men lycka till i ditt sökande efter denna magiska tablett.
Håller med till 100 %.
Det är finns inga lyckopiller utan mindre olycklig piller.
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-06-21 kl. 16:49.
Citera
2021-06-21, 16:50
Medlem
Min erfarenhet är att hyperaktivitet och känsla av ovanlig upprymdhet är en biverkning av de antidepressiva mediciner som verkar på signalsubstansen noradrenalin. Min erfarenhet är att det går över efter några dagar och man får en normal energinivå igen. Läkare kallar ett sånt tillstånd för hypomani, och om man ihållande hamnar i hypomani efter att ha fått antidepressiva så kan det vara ett tecken på att man har vissa bipolära tendenser i sin depression. Var din upprymdhet ihållande?

Mediciner som verkar på noradrenalin och serotonin (SNRI):

Venlafaxin (Efexor, Efexor Depot)
Duloxetin (Cymbalta)

Medicin som verkar på noradrenalin och dopamin och används för depression (NDRI):

Bupropion (Voxra, Wellbutrin, Zyban, Sandoz)

Efter att ha fått Bupropion storstädade jag hela mitt hem, och hade massvis med energi att ta tag i saker. Dock försvann den extrema energin efter några dagar och jag blev mer normal.
Citera
2021-06-21, 17:38
Medlem
spermaoffrets avatar
Venlafaxin = speedad, kuken krympte. Direkta tjackvibbar. Svettningar från helvetet.

Cymbalta tolerade men blev smått galen.

Voxra. Bra energi och fixade med saker. Samtidigt ett väldigt lugn. Efter en vecka kom en extrem gnagande inre rastlöshet med extremt ångestpåslag.

Tillbaka till SSRI

Bubblade iofs upp vissa skrattattacker i början med ssri och magen knöt sig efter inte haft något på länge. Det var vid insättning. Länge sedan. Har detta som profylax. Mer avstängd eller slät i humöret kanske. Ingen lyck/lycka i sig. Men hellre det än depression och överväldigande ångest.

Så är du någon som har anlag för ångest så skulle jag inte rekommendera SNRI och speciellt akta sig för Voxra.
Senast redigerad av spermaoffret 2021-06-21 kl. 17:48.
Citera
2021-06-21, 17:43
Medlem
Fluanxol användes tidigare vid behandling av depression. Man blev glad och aktiv, något hämningslös och tyvärr lite flack om det intogs under längre tid.
Tror bara det ges vid schizofreni numera. Det var väl för effektivt…
Citera
2021-06-21, 19:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En stor stark är både antidepressiv och ger den effekt du eftersträvar.
Citera
2021-06-21, 21:04
Medlem
WolframTungstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Venlafaxin = speedad, kuken krympte. Direkta tjackvibbar. Svettningar från helvetet.
Ta mej fan, nån med samma hemska biverkningar som jag.
Citera
2021-06-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Fluanxol användes tidigare vid behandling av depression. Man blev glad och aktiv, något hämningslös och tyvärr lite flack om det intogs under längre tid.
Tror bara det ges vid schizofreni numera. Det var väl för effektivt…

Intressant! Fluanxol är en antipsykotisk medicin. I Sveriges riktlinjer för depressions behandling så står det att man kan använda antipsykotisk medicin eller Lithium som ett tillägg för svår, behandlingsresistent depression hos vuxna. Men det nämner bara :

Olanzapin (Zyprexa);
Risperidon (Risperdal)
Aripiprazol (Abilify)
Kvetiapin (quetiapin, seroquel)

som alla går under benämningen "atypiska neuroleptika", och är en nyare generation av neuroleptika än Fluanxol. Kanske verkar Fluanxol mer på dopamin än den nya generationen av antipsykos-medicin, för min upplevelse av quetiapin är att det är sederande, man blir som en zombie. Jag fick till och med veta att det skulle passa mig för att jag har svårt att sova på kvällen. Vet du varför man slutade med fluanxol?
Citera
2021-06-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Ta mej fan, nån med samma hemska biverkningar som jag.
Krympte din kuk?
Citera
2021-06-21, 21:24
Medlem
WolframTungstens avatar
Måste jag svara? Okej då; Ja, det gjorde den. Och den var inte ens stor från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in