• 1
  • 2
2021-06-20, 20:41
Medlem
På politiska presskonferenser får journalister från SVT, SR, Aftonbladet, TV4 mm ställa frågor till politikerna. Det blir ofta PK-frågor från PK-perspektiv.

Varför deltar inte journalister från Fria Tider, Nyheter Idag, Samhällsnytt etc?

Är det för att de är portade (dvs man har försökt men får inte) eller är det pga lathet?

Hade personligen tyckt det vore roligt med Chang Frick, Widar Nord, Mats Dagerlind eller liknande som frågar ut Stefan Löfven och Annie Lööf i direktsändning.
Senast redigerad av flashbackdasen 2021-06-20 kl. 20:53.
Citera
2021-06-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
På politiska presskonferenser får journalister från SVT, SR, Aftonbladet, TV4 mm ställa frågor till politikerna. Det blir ofta PK-frågor från PK-perspektiv.

Varför deltar inte journalister från Fria Tider, Nyheter Idag, Samhällsnytt etc?

Är det får att de är portade (dvs man har försökt men får inte) eller är det pga lathet?

Det är för att de inte har redaktioner eller anställda reportrar.. det är ju oftast ett gäng nördnazzar som sitter och snor nyheter på nätet och vinklar det till sin egen vinning… inte direkt journalistik om du frågar mig.
Missförstå mig rätt jag skulle gärna vilja se dom där och ställa kritiska frågor men tror helt enkelt att det är brist på resurser
Citera
2021-06-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det är för att de inte har redaktioner eller anställda reportrar.. det är ju oftast ett gäng nördnazzar som sitter och snor nyheter på nätet och vinklar det till sin egen vinning… inte direkt journalistik om du frågar mig.
Missförstå mig rätt jag skulle gärna vilja se dom där och ställa kritiska frågor men tror helt enkelt att det är brist på resurser

Om det enbart är brist på ekonomiska resurser. Borde man då inte starta en insamling? 10 000 kr. Se oss ställa politikerna mot väggen live i TV. Tror de lätt hade fått in 100 000 kr på ett dygn insamling.
Citera
2021-06-20, 21:00
Medlem
Prempions avatar
Händer ju att utländska journalister som anses PK i sina hemländer men som utanför den svenska åsiktskorridoren ställer jobbiga frågor:

Citat:
Många av er har säkert hört honom – mannen med den tyska brytningen som vid varje presskonferens med Folkhälsomyndigheten pressar Anders Tegnell med kollegor med tuffa frågor om Sveriges corona-strategi.
Hör Christian Stichler, som är Norden-korrespondent för tyska tv-kanalen ARD om varför han så gärna vill veta varför Sverige väljer att avvika från andra länders strategier
https://sverigesradio.se/artikel/7443611
Citera
2021-06-20, 21:01
Medlem
Riks har väl anställd personal. Borde inte dom kunna ställa frågor?
Citera
2021-06-20, 21:38
Medlem
Ensundmans avatar
Jag har också funderat på detta. Det är nog inte osannolikt att de alternativa medierna har blivit portade, som du nämnde.
Citera
2021-06-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensundman
Jag har också funderat på detta. Det är nog inte osannolikt att de alternativa medierna har blivit portade, som du nämnde.

Om det är så att de har blivit portade borde de göra en grej av detta. "Här vägrar politikerna fri journalistik" etc. Spela in samtal där de blir nekade tillträde, publicera mejlsvar etc.
Citera
2021-06-20, 22:14
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Om det är så att de har blivit portade borde de göra en grej av detta. "Här vägrar politikerna fri journalistik" etc. Spela in samtal där de blir nekade tillträde, publicera mejlsvar etc.
Politikerna och övriga journalister slår lätt bort den kritiken med att de alternativa medierna bedriver hatpropaganda. Säger sossarna att något är hat, så säger SVT, SR, Aftonbladet och DN samma sak, och så är det en sanning i svenskens ögon.
Citera
2021-06-20, 22:38
Medlem
Citat:

Men alla andra medier och bokmässor sliter ju upp att enda settet att bevara journalismen och Sverige är just att Porta dessa.

Sedan så svarar aldrig makthavare ej utvalda journalister.

Men om vi skulle leka med tanken att någon alternativ media dyker upp på presskonferanserna och börjar ställa jobbiga frågor. Måste dem svara dom då, och kommer vi se dem i SVT senare.

Min idé är att alternativ media måste vandra sina 7 år igenom öknen innan dem kan förenas och ge ett stort media igenomslag.

Det kommer och plattformarna ändras för var dag. Vem orkar egentligen höra på 5min Damberg, 5 min Ebba och 1 min Knutsson som i princip säger ingenting.

Då är ju den levande debatten på flashback mer underhållande med sprudlande alternativer och oliktänkande.

Vad vill du att alternativ media ska göra på presskonferanserna!?
Citera
2021-06-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Men alla andra medier och bokmässor sliter ju upp att enda settet att bevara journalismen och Sverige är just att Porta dessa.

Sedan så svarar aldrig makthavare ej utvalda journalister.

Men om vi skulle leka med tanken att någon alternativ media dyker upp på presskonferanserna och börjar ställa jobbiga frågor. Måste dem svara dom då, och kommer vi se dem i SVT senare.

Min idé är att alternativ media måste vandra sina 7 år igenom öknen innan dem kan förenas och ge ett stort media igenomslag.

Det kommer och plattformarna ändras för var dag. Vem orkar egentligen höra på 5min Damberg, 5 min Ebba och 1 min Knutsson som i princip säger ingenting.

Då är ju den levande debatten på flashback mer underhållande med sprudlande alternativer och oliktänkande.

Vad vill du att alternativ media ska göra på presskonferanserna!?

Hade varit kul att se alternativmedia på allvar ställa politikerna till svars för invandringspolitiken, skjutningarna etc.

Till exempel hade varit kul om någon alternativmedia hade ställt frågan angående hyresrätterna och regeringskrisen. Om vi inte tagit emot miljoner invandrare de senaste åren, då hade väl inte problemen med bostadsbrist existerat?
Citera
2021-06-20, 22:59
Medlem
Citat:
Hade varit kul att se alternativmedia på allvar ställa politikerna till svars för invandringspolitiken, skjutningarna etc.

Till exempel hade varit kul om någon alternativmedia hade ställt frågan angående hyresrätterna och regeringskrisen. Om vi inte tagit emot miljoner invandrare de senaste åren, då hade väl inte problemen med bostadsbrist existerat?

Är det inte enkelt att dem kommer sluta som Ekerot, eller Allard.

Att man helt enkelt bara struntar i dem
Ekerot var ju en enorm suput, men det var underhållande då han ringde runt till alla journalister, politiker och ministrar.

Skapade lite liv i luckan.

För övrigt så är dem största avslöjaden mer alternativ medias förtjänst, då deras spridning ökat.
Även om modellen är copy paste, infoga bild på gärningsmannen och TADA! Ge oss stöd.

Pandemin visar ju egentligen vilken kass media vi har, då man alltid utgår från att Sverige och myndigheterna är dem sta av de bästa.
Citera
2021-06-21, 00:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Intressant frågeställning. Inte de med rena nazistkoplingar men t.ex. swebb-tv? de har ju tom fått offentligt stöd. Kan det verkligen bero på utestängning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in