Citat:
Ursprungligen postat av
storsaga
Jag kan hålla med dig här när det kommer till kvinnosyn och sexbrott. Där våra åsikter skiljer oss åt är att jag tror att socioekonomiska situationen + segregation är en större del av problemet. Om personerna i fråga integreras och får jobb tror jag att de snabbare anpassar sig svenska samhället. Slutligen är det viktigt att första att våldsbrott/våldtäkt är något som begås av en MYCKET LITEN minoritet av befolkningen. Några gånger fler invandrare än svenskar begår brotten, men är det produktivt att försöka måla upp deras kultur och eller genetik som underlägsen? istället för att jobba för att motverka dålig kvinnosyn i största allmänhet. Som existerar/har existerar även i svenska kulturen.
I slutändan är vi alla bara dumma människor utan fri vilja, varför haka upp sig på att separera grupperingar utifrån sånthär.
Ja, vi är nog rätt överens i var våra åsikter skiljer sig. Du bedömmer att socioekonomiska orsaker är det primära problemet och jag att det är kulturella orsaker (till stor del formade av religiösa tolkningar). (Genetiken har jag dock inte uttalat mig om, där blandar du nog ihop mig med någon annan.)
Visst är det en minoritet som är inblandade i grov brottslighet, för de övriga kan det knappast kännas kul att associeras med detta. Samtidigt tror jag att man måste studera bakomliggande orsakssamband för att kunna lösa olika problem, även i de fall någon känner sig kollektivt utmålad på ett negativt vis.
Jag anser mycket riktigt att olika kulturer kan vara olika bra och inte bara är frågan om tycke och smak. För att ta ett övertydligt exempel finner jag inte en kultur där man bränner häxor på bål som lika bra som en där man inte gör det. Inte heller att det är frågan om tycke och smak om man vill bli bränd på bål eller inte. (Jag vet att de inte bränner häxor, det var bara ett exempel.)
Jag tycker mycket riktigt att de värderingar många i MENA har inte är lika bra som de vi har i Västvärlden. Orsaken till detta är att deras värderingar till stor del bygger på samma som för 1.400 år sedan, medan Västvärlden, som nog hade minst lika ruttna värderingar på den tiden, ändrat våra. Vilket jag också anser är den huvudsakliga förklaringen till att vi beter oss olika, liksom att våra samhällen skiljer sig så mycket åt. Och tyvärr är deras samhällen i många avseenden inte så bra.
Men som jag tidigare skrivit är detta en pågående diskussion i MENA. Tex. kronprinsesen av Saudiarabien Mohammed bin Salman har på sistone kommit med några intressanta förslag på förändringar. Men det får vi nog diskutera vidare i någon annan tråd.
Men jag tror inte vi kommer mycket längre så tack för pratstunden och ha en trevlig kväll!