2021-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glownigger
Jag förstår hur du kan tro att detta skulle vara ett bra argument om det vore så att IQ steg med åldern, men nu är det tvärtom. Eftersom tredje världen har lägre andel åldringar jämfört med västvärlden så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad det betyder för ditt argument.

iq peakar vid typ 30-35, länder i afrika har ofta medelålder/median under 20 typ 15 - 20 år. Detta i kombination med låg utblidling, sjukdomar leder till lägre iq. Kolla upp kurvor med iq beroende på ålder så kanske du fattar...
Senast redigerad av storsaga 2021-06-21 kl. 15:07.
Citera
2021-06-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Kan du vara lite mer specifik i vad det är som är dåligt med svenskarnas levnadssätt?

Är jämlikheten dålig? Är det dåligt att svenskarna byggt upp ett samhälle där man tar hand om alla och har ett helt unikt välfärdssystem?

Är det dåligt att svenskarna inte är våldsamma, gillar fred, demokrati osv?

Eller syftar du på dekadensen, hbtq och genusextremismen, feminismen osv?

Gudlösheten?

Svenskarnas kultur och levnadssätt kommer inte klara sig i konkurrensen med andra sätt att leva på. Nä det är inte bra att ägna sitt liv åt att jobba och betala 70-80% skatt som sen svindlas bort. Skaffa sig i genomsnitt ett barn som får leva med sin ensamstående mamma. Det är inte bra att vara en pacifistisk mes som inte kan så upp för sig själv.
Citera
2021-06-21, 16:33
Medlem
AbuKalleAlWahhabs avatar
De gillar att ha överhuvuden och diktaturer. Teet ska va starkt och tänderna brungula. Gärna en halvdant fäst turban på huvudet med en samsung telefon i handen.

Så de anser sig nog vara ganska chill.
Citera
2021-06-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
iq peakar vid typ 30-35, länder i afrika har ofta medelålder/median under 20 typ 15 - 20 år. Detta i kombination med låg utblidling, sjukdomar leder till lägre iq. Kolla upp kurvor med iq beroende på ålder så kanske du fattar...
Det som motbevisar ditt påstående är att svarta afrikaner beter sig på samma sätt även när de växt upp i civiliserade länder där de får utbildning, bra mat och sjukvård.
Citera
2021-06-21, 17:38
Medlem
Både lågt IQ och inavel bidrar till förhöjd självbild och försämrad impulskontroll.
Citera
2021-06-21, 18:12
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Modern forskning visar att brottslighet och socialt beteende till stor del är ärfligt, se t.ex

https://www.svd.se/sariaslan-det-mesta-kriminologerna-sager-kan-vara-fel

Kan denna forskning få dig att nyansera orsaken till att en del är våldsammare än andra?
Mao-genen? Den har en större del av befolkningen över hela världen faktiskt.

Men ok. Jag ska läsa din länk. Tyvärr kan jag inte ta dig på allvar av flera orsaker. Pigment och aggressivitet saknar t.ex korrelation eftersom det berör hudens förmåga till att skydda sig mot solen, ta upp d-vitamin och balansera folsyra. Däremot är det psykopatiskt lagda individer eller låt oss säga narcissistiskt som i större utsträckning överger andra människor och länder. Jag brukar ta USA som exempel med gängkriminalitet och slaveri som härstammar från européerna och även folkmord på ursprungsbefolkning osv. Därefter genererar all invandring som innebär en lägre social status till högre kriminalitet och det är även det oberoende av ursprung etc.

Modern forskning stödjer inte alls gamla föreställningar och det ni levererar är något vi kunde ha hört för hundra år sedan. Jag är självklart medveten om en viss typ av kriminalitet kopplad till lägre begåvning. Jag är även medveten om att t.ex ungefär 14% av befolkningen ingår i den grupp och kanske lägre som då pekas ut, utan att 14% av befolkningen är kriminella eller grova våldsbrottslingar.

Problemet är att ni plockar russinen ur kakorna. Fel uttryck men förhoppningsvis är ni så pass begåvade att ni förstår min poäng. Ni saknar helt enkelt belägg eftersom det saknas tillräckligt med kunskaper. Till och med psykopater blir i rätt miljö formade till att begå mindre våldsbrott.

Jag vill förtydliga att 14% uppskattas vara svagbegåvade i befolkningen (IQ 70-75)och ni kan inte presentera bevis på att den befolkningsdelen skulle vara missanpassade och även utgöra majoriteten av samhällets kriminalitet. Och det är ett argument jag med min egen intelligens konstaterar utan att stjäla andras åsikter. Som sagt är det, det egna huvudet man först bör kontrollera huruvida tänkandet fungerar innan man pekar ut andras intelligens. Särskilt när man börjar yra om stora befolkningsgrupper. För det ni gör är att som exempel klandra 14% av vår egna befolkning utan att riktigt till fullo kunna identifiera dem mer än att ni vet vad för slags folk de är. Ändå kan ni inte se dem när ni går på stan eller åker buss. Vilket ni kan om någon har en annan hudfärg. Det är med andra ord enbart det yttre ni baserar era påståenden kring och lösryckta påståenden ni själva inte kan bevisa.
Senast redigerad av AdMortem 2021-06-21 kl. 18:24.
Citera
2021-06-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det som motbevisar ditt påstående är att svarta afrikaner beter sig på samma sätt även när de växt upp i civiliserade länder där de får utbildning, bra mat och sjukvård.

Vad fan snackar du om. Svarta personer är minst lika diversifierade i sitt beteendemönster som vita.
De har inte samma livssituation, de har andra socioekonomiska förutsättningar och en ghetto kultur som mindre uppmuntrar till att plugga och mer till att bli kriminell. Droppa rasbiologin den blev ute 1945.

Wikipedia:
Citat:
the scientific consensus is that genetics does not explain differences in IQ test performance between racial groups, and that observed differences are therefore environmental in origin.
Citera
2021-06-21, 18:14
Medlem
Folk förstår sällan att de är dumma i huvudet, men det gäller ju även svenskar som tror att Sverige och svenskar är något eftersträvansvärt.
Citera
2021-06-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Folk förstår sällan att de är dumma i huvudet, men det gäller ju även svenskar som tror att Sverige och svenskar är något eftersträvansvärt.

Vad är eftersträvansvärt?
Citera
2021-06-21, 18:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag kan hålla med dig här när det kommer till kvinnosyn och sexbrott. Där våra åsikter skiljer oss åt är att jag tror att socioekonomiska situationen + segregation är en större del av problemet. Om personerna i fråga integreras och får jobb tror jag att de snabbare anpassar sig svenska samhället. Slutligen är det viktigt att första att våldsbrott/våldtäkt är något som begås av en MYCKET LITEN minoritet av befolkningen. Några gånger fler invandrare än svenskar begår brotten, men är det produktivt att försöka måla upp deras kultur och eller genetik som underlägsen? istället för att jobba för att motverka dålig kvinnosyn i största allmänhet. Som existerar/har existerar även i svenska kulturen.
I slutändan är vi alla bara dumma människor utan fri vilja, varför haka upp sig på att separera grupperingar utifrån sånthär.

Ja, vi är nog rätt överens i var våra åsikter skiljer sig. Du bedömmer att socioekonomiska orsaker är det primära problemet och jag att det är kulturella orsaker (till stor del formade av religiösa tolkningar). (Genetiken har jag dock inte uttalat mig om, där blandar du nog ihop mig med någon annan.)

Visst är det en minoritet som är inblandade i grov brottslighet, för de övriga kan det knappast kännas kul att associeras med detta. Samtidigt tror jag att man måste studera bakomliggande orsakssamband för att kunna lösa olika problem, även i de fall någon känner sig kollektivt utmålad på ett negativt vis.

Jag anser mycket riktigt att olika kulturer kan vara olika bra och inte bara är frågan om tycke och smak. För att ta ett övertydligt exempel finner jag inte en kultur där man bränner häxor på bål som lika bra som en där man inte gör det. Inte heller att det är frågan om tycke och smak om man vill bli bränd på bål eller inte. (Jag vet att de inte bränner häxor, det var bara ett exempel.)

Jag tycker mycket riktigt att de värderingar många i MENA har inte är lika bra som de vi har i Västvärlden. Orsaken till detta är att deras värderingar till stor del bygger på samma som för 1.400 år sedan, medan Västvärlden, som nog hade minst lika ruttna värderingar på den tiden, ändrat våra. Vilket jag också anser är den huvudsakliga förklaringen till att vi beter oss olika, liksom att våra samhällen skiljer sig så mycket åt. Och tyvärr är deras samhällen i många avseenden inte så bra.

Men som jag tidigare skrivit är detta en pågående diskussion i MENA. Tex. kronprinsesen av Saudiarabien Mohammed bin Salman har på sistone kommit med några intressanta förslag på förändringar. Men det får vi nog diskutera vidare i någon annan tråd.

Men jag tror inte vi kommer mycket längre så tack för pratstunden och ha en trevlig kväll!
Citera
2021-06-21, 19:23
Medlem
Citat:
De är ju extremt få och bor inte i orten utan hemma hos någon norrlänning som de gift sig med. Dessutom är det ju många "fattiga" svenskar som också är med i ghetto gängen och skjuter varandra.

EDIT: De som begår brott är ju en mycket mycket liten andel av befolkning av någon av folkgrupperna. Det är ju inte så att alla invandrare är en enda stor kriminell organisation. Du gör grova generaliseringar baserat på stereotyper som passar 1% av beflkningen.
Nä, de som begår brott är INTE en mycket liten del av utlänningarna om man kollar på bidragsbrott. Som ex beräknar Skatteverket att runt 50 procent av de som kommit hit har minst 2 identiter, och när polisen, Skatteverket mf undersökte 100 lägenheter i Seved hittade de knte mindre än 50 pers som var felaktigt folkbokförda för att mjölka ännu mer bidrag..
Citera
2021-06-21, 19:34
Medlem
Citat:
Vad fan snackar du om. Svarta personer är minst lika diversifierade i sitt beteendemönster som vita.
De har inte samma livssituation, de har andra socioekonomiska förutsättningar och en ghetto kultur som mindre uppmuntrar till att plugga och mer till att bli kriminell. Droppa rasbiologin den blev ute 1945.

Wikipedia:
Kulturella skillnader helt klart, vilka är ett genetiskt resultat.
Att socioekonomiska faktorer skulle vara anledningen till annat beteende har redan debunkats åtskilliga gånger hör på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in