2021-06-20, 17:59
Moderator
vhes avatar
Då tråden handlar rätt lite om teknologin så bollar vi det här till...

IT-säkerhet --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2021-06-20, 19:04
Medlem
TrazanSatanssons avatar
Det här är väl ett ganska säkert sätt att kolla om någon odlar marijuana i lyan?
Citera
2021-06-20, 20:35
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Det här är väl ett ganska säkert sätt att kolla om någon odlar marijuana i lyan?
Större odlingar, ja. Några enstaka plantor njae. Beror på utrustning men knappast givet. Mitt ex odlade t. ex via såna där vindsvåningsfönster för ljus. Oerhört ljus lägenhet. Hade kunnat ha ett dussin plantor utan att det märktes. Antar att det kunnat märkas genom att fuktnivån avviker när man skördat plantorna men eh... känns krystat.
Citera
2021-06-20, 23:19
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Spionerar? De kontrollerar!
https://appleinsider.com/articles/21...rt-thermostats

Folk har via Facebook, Google och all annan skit accepterat att någon övervakar och vet allt om dig 24/7 ända upp i analen.

Jag har gjort mig av med min smartphone. Privattelefonen med Signal och 4G hotpot
Skulle ALDRIG regga mig på någon plattform som är ”gratis”, då jag inte är till salu. Och min fria vilja vill jag gärna behålla.
Senast redigerad av Stark-Senap 2021-06-20 kl. 23:31.
Citera
2021-06-21, 05:34
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
det råder temperaturer på 30C+ som just precis nu?

Man får betala. Argumentet från hyresvärden är att du "tar igen det" när du får gratis värme när det istället är -10*C utomhus, eftersom man bara betalar för värme ovanför en viss innertemperatur, så värmen för att värma upp från -10*C Till en viss innertemperatur får du gratis.

Vissa hyresvärdar stänger dock av debiteringen när värme/element systemet är avstängt på sommaren (dvs om yttertemperaturen signalerar till uppvärmningen att elementsystemet ska stängas av, sedan signalerar elementsystemet till IMD att värmedebiteringen ska stängas av), men inte alla.
Citera
2021-06-21, 11:44
Medlem
stilichos avatar
Vi pratar alltså om en termometer/hygrometer med fjärravläsning?

Jag må vara godtrogen men jag det inte som helt orimligt att den som förser lägenheterna med värme också vet vilken temperaturen i sagda lägenheter är.

Och om man är oroad över de möjligheter till livsstilsövervakning som en hygrometer ger så är det väl bara att skaffa en luftavfuktare (vilket det finns många andra goda skäl till att göra).
Citera
2021-06-21, 12:50
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Tänk om dom skulle samköra med elbolagen också, så mycket garderobsodlingar dom skulle avslöja. Och hembrännare.

Jag har en sån i lägenheten, det måste vara säkert 10 år sedan vi fick dom, hur länge räcker egentligen batteriet?

Det är väl knappt någon som bränner hemma nuförtiden!? Knarkarodlingar får dom gärna ta i parti och minut.

Citat:
Ursprungligen postat av LorineTalhaoui
Det är inte dosan i sig det är fel på, det är programvaran som analyserar informationen. Den övervakar betydligt mer än så, om du har gäster i bostaden exempelvis.

Gäster får man ha, däremot inte hela tiden. Som fastighetsägare så tycker jag det är en bra grej.
Citera
2021-06-21, 13:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är väl knappt någon som bränner hemma nuförtiden!? Knarkarodlingar får dom gärna ta i parti och minut.
Inte kommersiellt men hobbydestillation förekommer, iofs knappast i lägenheter, inte dom jag vet som gärna lagrar whisky, gin och allehanda godsaker.

Jag låter gärna några hobbyodlare slinka igenom om jag finge slippa min dosa bara för sakens skull. Jag är inte överdrivet paranoid men samtliga kameror på mina laptops är övertejpade.
Citera
2021-06-21, 14:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
"Problemen" personerna i tråden upplever avhjälps enklast genom att ni slutar bo i någon annans bostad och köper en egen. Så kan man själv bestämma vad man vill eller inte vill mäta.
Citera
2021-06-22, 08:31
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Hjälp mig att förstå.
Vad skulle hyresvärden ha för intresse av att veta luftfuktighet och temperatur i en lägenhet, utöver sådant som är strikt kopplat till drift och underhåll av fastigheten?
Citera
2021-06-22, 09:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Hjälp mig att förstå.
Vad skulle hyresvärden ha för intresse av att veta luftfuktighet och temperatur i en lägenhet, utöver sådant som är strikt kopplat till drift och underhåll av fastigheten?
Mäter man tillräckligt ofta så borde man kunna använda informationen som en sorts bekräftelse på att det verkligen är du så använde din nyckelbricka nyss eftersom fuktigheten och temperaturen i din lägenhet förändrades X minuter efter att nyckelbrickan användes. Omvänt borde man kunna lista ut ungefär när du lämnar din lägenhet.
Nyttan av sådan användning tvivlar jag på.
Citera
2021-06-22, 09:41
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Mäter man tillräckligt ofta så borde man kunna använda informationen som en sorts bekräftelse på att det verkligen är du så använde din nyckelbricka nyss eftersom fuktigheten och temperaturen i din lägenhet förändrades X minuter efter att nyckelbrickan användes. Omvänt borde man kunna lista ut ungefär när du lämnar din lägenhet.
Nyttan av sådan användning tvivlar jag på.

Okej, tack för info.
Min hyresvärd mäter nämligen temperaturen i min lägenhet (gissningsvis för att kunna se till att det är tillräckligt varmt), men jag har aldrig sett det som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in