2021-06-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorineTalhaoui
Det är inte dosan i sig det är fel på, det är programvaran som analyserar informationen. Den övervakar betydligt mer än så, om du har gäster i bostaden exempelvis.

Nja.. den säger till om temperatur eller fuktigheten sticker ut. Sen vad det beror på är teorier tills hyresvärden fått svar. Och det svaret har inte dosan, det måste en människa utreda.
Citera
2021-06-20, 16:01
Medlem
Gammalt nytt men-Den smarta strömmätaren samt vattenförbrukning säger väl mer om antal pers i lägenheten.
Undrar hur låg temperatur den tåler förrsten-lägg den i flytande kväve!
Citera
2021-06-20, 16:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Jag la ut min i -10 graders kyla.

Tänkte att jag kunde höja temperaturen i lägenheten om jag lurade mätaren. Men tydligen så justerar den temperaturen på elementen efter ett medeltal av alla lägenheter, så det funkade inte.

Hyresvärden nämde ganska snart att de ville undersöka om det inte var fel på min givare, så jag antar att den skickar kontinuerligt data.

Edit: "Höja"
Den styr inte tempersturen den mäter temperaturen för tt hyresvärden ska kunna räkna ut hur mycket du ska faktureras för.

Varit uppe i domstol, om du som ex: bitcoin-mine'are värmer upp lägenheten med 2000W dygnet runt så får du först betala för elen sen får du betala en gång till för att du har varmt i lägenheten även om elementen är avstängda.
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-06-20 kl. 16:23.
Citera
2021-06-20, 16:23
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Funderade på att slänga den men kom på att det kanske väcker misstänksamhet. I källaren är det i alla fall jämn temperatur och man slipper oroa sig för att hyresvärden spionerar på en.

Jo fast det är ju lite integritetskränkande.
Jag skrev inte under på att få en sån här dosa. Det bara kom ett brev: "Som en del av vårt energiarbete.."

Kan de räkna ut hur många gånger man duschar per dag? eller hur mycket man svettas?
Citera
2021-06-20, 16:28
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Den styr inte tempersturen den mäter temperaturen för tt hyresvärden ska kunna räkna ut hur mycket du ska faktureras för.

Varit uppe i domstol, om du som ex: bitcoin-mine'are värmer upp lägenheten med 2000W dygnet runt så får du först betala för elen sen får du betala en gång till för att du har varmt i lägenheten även om elementen är avstängda.

Intressant information.
Kapitalismen kommer alltid visa sitt fula tryne så fort det får chansen.

Men den dosa jag har verkar reglera elementen på en nivå, som det stod i brevet jag fick: "Komfortabel nivå på 21 grader.."
Innan så kunde jag själv reglera temperaturen i lägenheten. Och jag vill ju oftare ha lite kallare(typ 18 grader). Eller om jag är sjuk vill jag ofta ha det varmare i lägenheten och då höja temperaturen.
Men nu regleras det automatiskt.
Citera
2021-06-20, 16:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det är nog så om man har "all-inclusive" i hyran, dvs. el och värme. Kallhyra förekommer, men normen brukar vara med värme.

Vad gäller övervakning, så är det inte särskilt integritetskränkande att mäta luftfuktighet och temp. i en lägenhet, även om informationen bearbetas. Hade varit värre med kameramodul i givaren. Sådana finns också.
Citera
2021-06-20, 16:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Samma visa vid varje steg. Folk som kommer med argumenten "jo men man ska väl inte ha för hög luftfuktighet/temperatur/pick-a-fucking-choice". Eller "Har man inget att dölja så.... "

Bullshit. Rent jävla bullshit. Det är som myten när man kokar en groda.. Börjat man med kallt vatten och sakta höjer tempen till kokpunkt så kommer grodan inte hoppa ur för att den bara registrerar skillnaderna i små steg.
Exakt samma sak gör samhället nu.

Jag har inget att dölja vad jag kan komma på. Idag.. Men vem vet vad fan man kan komma behöva dölja i framtiden? Varje enskild sak vi övervakas med (våra internetvanor, kontokortsinköp, övervakningskameror, sådana där lägenhetsövervakningar, elförbrukning i realtid, mobiltelefoner med rörelsemönster med mera) är ju kanske inte så alarmerande, men den dagen då någon börjar samköra alltihopa det där hade man lika gärna kunna haft en kamera i pannan.
Någon kanske då säger att det gör väl inget med en kamera i pannan så länge man sköter sig?
Visst, det kanske stämmer idag.. Men när tekniken väl är på plats så försvinner den inte, oavsett vem eller vilka som sitter på makten. Att tro att vi alltid kommer leva i ett demokratiskt samhälle är en svagsint tanke. Kanske kommer vi alltid göra det men alla nationer är bara några starka personers handlingar från en totalitär stat. Att tro annat är att vara naiv.

Att tillåta sig bli övervakade idag för att man inte har något att dölja är att skänka en eventuell framtida fiende ett enormt taktiskt övertag. Ingen sund människa bör acceptera att bli övervaka mer än absolut nödvändigt.
Citera
2021-06-20, 16:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är nog så om man har "all-inclusive" i hyran, dvs. el och värme. Kallhyra förekommer, men normen brukar vara med värme.

Vad gäller övervakning, så är det inte särskilt integritetskränkande att mäta luftfuktighet och temp. i en lägenhet, även om informationen bearbetas. Hade varit värre med kameramodul i givaren. Sådana finns också.
Det blir mer och mer vanligt att värme o vatten betalas separat, just värme är väldigt enkelt bara sätta in en sensor som mäter temperaturen, temperaturen hög? då måste elementen vara på och det debiteras för, kallt då måste elementen vara avstängda vilket det inte debiteras för.

Djävla kul för såna som mig öppna fönstren för att sänka temperaturen och sen slå på elementen för att få jämnare temperatur
Citera
2021-06-20, 16:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det blir mer och mer vanligt att värme o vatten betalas separat, just värme är väldigt enkelt bara sätta in en sensor som mäter temperaturen, temperaturen hög? då måste elementen vara på och det debiteras för, kallt då måste elementen vara avstängda vilket det inte debiteras för.

Djävla kul för såna som mig öppna fönstren för att sänka temperaturen och sen slå på elementen för att få jämnare temperatur

Blir knepigt om man är en gamer med flera RTX3090 i SLI och överklockad i9.. Hög elräkning och som lök på laxen en värmeräkning från värden.
Just kallhyra tror jag inte är vanligt, men el/va utanför hyran är desto vanligare.

Men för att se det integritetsmässiga/IT-säkerhetsmässiga i TS, så är den försumbar. Alltså mäta temp. och luftfuktighet/Co2-halt. Sådana mätare har jag här hemma också (egen fastighet) som funkar jättebra. Bättre inomhusklimat och lägre energiförbrukning har blivit utfallet.
Citera
2021-06-20, 16:58
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Business idea: en låda som monteras runt sensorn och ger konstant temperatur och luftfuktighet

Elegant och kreativt tänkt utanför boxen! I like!
Citera
2021-06-20, 17:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blir knepigt om man är en gamer med flera RTX3090 i SLI och överklockad i9.. Hög elräkning och som lök på laxen en värmeräkning från värden.
Just det tar jag upp ovan med bitcoin-mineare, mäter man bara temperaturen så finns det dom som kommer få betala dubbelt och det har avgjorts juridiskt till hyresgästens nackdel.

Redigerat:
För att göra saken värre, vid individuell mätning och debitering av ex: värme och vatten så ska moms ingå i den summan hyresgästen betalar jämfört med ingen moms när man betalar ett schablonvärde inräknat i hyran.
https://blogg.pwc.se/taxmatters/moms...ring-el-vatten
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-06-20 kl. 17:05.
Citera
2021-06-20, 17:43
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:

Intressant. Har bott i en nyare lägenhet från 2013 där en sådan här dosa fanns med utskriven temp/luftfuktighet på väggen. Men det var med varmhyra så det måste väl ha handlat om att hyresvärden räknar fram ett medelvärde för uppvärmningsgraden som nämndes förut.

Men hur fungerar sådan debitering om man har kallhyra och det råder temperaturer på 30C+ som just precis nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in