Skulle ha lite gäster som nog inte behagar dyka upp och jag la en rostbiff i marinad igår, legat i kylen med rödvinsvinäger/soya och lite annat sedan igår kväll.
Hade tänkte försöka helgrilla den på kolgrill... aldrig testat det innan... men nu blir det nog inget av.
1) Tror ni den går att frysa in ikväll (ett dygn i marinad) och tina upp den till midsommar för att hamna på min nytvättade grill?
2) Eller kan det vara så att den kan ligga i marinaden i totalt 6 dagar (ca 3 grader i kylen)?
3) Eller ska jag skiva upp den och grilla den som en biff på ca 200g (frysa resten i 200g skivor) eller blir det skit o segt med rostbiff - jag brukar ha entrecote till sådan grill vanligen?
4) Eller ska jag dra in den i ugnen till engelsk rostbiff, skiva upp tunnt och frysa portionsförpackningar av rostbiff till sommarlunch
Jag betalade en del för biten och vill inte att den förgås..
Senast redigerad av Alabalabaloo 2021-06-20 kl. 14:15.
Tackar -
blir No4. blir det bra om jag gör steken på Onsdag och låter den ligga kvar i marinaden tills dess?
Ska jag vänta skiva upp till midsommar tror ni?
1. Frys in den i marinad i bitar eller hel.
2. Låt den liiga i kylen tills BF datum och tillaga. Håller sedn i kyl i +4 dagar eller frys in den tillagade.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!