2021-06-20, 14:13
Medlem
Skulle ha lite gäster som nog inte behagar dyka upp och jag la en rostbiff i marinad igår, legat i kylen med rödvinsvinäger/soya och lite annat sedan igår kväll.
Hade tänkte försöka helgrilla den på kolgrill... aldrig testat det innan... men nu blir det nog inget av.

1) Tror ni den går att frysa in ikväll (ett dygn i marinad) och tina upp den till midsommar för att hamna på min nytvättade grill?
2) Eller kan det vara så att den kan ligga i marinaden i totalt 6 dagar (ca 3 grader i kylen)?
3) Eller ska jag skiva upp den och grilla den som en biff på ca 200g (frysa resten i 200g skivor) eller blir det skit o segt med rostbiff - jag brukar ha entrecote till sådan grill vanligen?
4) Eller ska jag dra in den i ugnen till engelsk rostbiff, skiva upp tunnt och frysa portionsförpackningar av rostbiff till sommarlunch

Jag betalade en del för biten och vill inte att den förgås..
Senast redigerad av Alabalabaloo 2021-06-20 kl. 14:15.
Citera
2021-06-20, 14:16
Medlem
Bizmarcks avatar
Alternativ 4 låter trevligt.
Citera
2021-06-20, 14:21
Medlem
snivlems avatar
En variant på nr4.. Vänta några dagar och sen tillaga så håller den utan infrysning till midsommar när du har kyl såpass kallt som 3 grader
Citera
2021-06-20, 16:00
Medlem
Tackar -
blir No4. blir det bra om jag gör steken på Onsdag och låter den ligga kvar i marinaden tills dess?
Ska jag vänta skiva upp till midsommar tror ni?
Citera
2021-06-20, 17:07
Medlem
klybans avatar
Du kan ju även grilla den hel, och det är grymt gott det med.
Citera
2021-06-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du kan ju även grilla den hel, och det är grymt gott det med.
Lite det som var tanken att göra ikväll men gästerna fick plötslig Corona..
Citera
2021-06-20, 20:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Lite det som var tanken att göra ikväll men gästerna fick plötslig Corona..
Den är lika god ändå
Och sen får du den nästan själv, och det låter inte alls dåligt i mina öron och med tanke på hur gott det är
Citera
2021-06-20, 20:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
1. Frys in den i marinad i bitar eller hel.
2. Låt den liiga i kylen tills BF datum och tillaga. Håller sedn i kyl i +4 dagar eller frys in den tillagade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in