• 1
  • 2
2006-05-31, 16:20
Medlem
Hallå.

En av mina bästa polare har sen ett år varit sprutnarkoman (amfetaminist) - och nu är han verkligen trasig... Han säger att han vill sluta - men KAN inte.

Går det att få in någon som är myndig på behandling på något sätt? Om han blir ERBJUDEN behandling så skulle jag nog tro att han skulle kunna gå med på det. Mer eller mindre sluten behandling dvs.

Vilka regler gäller för LVM eller vad det nu heter?

Skulle verkligen uppskatta om man fick lite svar av någon som har koll..

MVH //P-Terr
Citera
2006-05-31, 16:32
Medlem
Peta_Es avatar
I stora drag kan man säga så här:

I vårat underbara (?) land kan en vuxen människa aldrig tvingas till vård såvida du själv inte ber om hjälp.
Är personen ifråga omyndig kan LVM/LVU åkallas utav sociala myndigheter.

Nu ville du förvisso ha hjälp utav någon extremt insatt vilket jag inte är, men iaf, det som är skrivet är nära sanningen om t.om. inte sanningen i egen hög person

Om din vän verkligen vill lägga av är första steget att ta kontakt med sjukvården. Akuten / Pskykakut / eller annan passande instans.

Någon med mer praktisk erfarnhet får fylla i.

Mvh
Citera
2006-05-31, 16:41
Medlem
Han går till någon beroendeklinik (eller vad det nu heter) 1-2 gånger i veckan (dom gånger han pallar sig dit), men dom gör inget annat än att registrera att han faktiskt pundar... Helt jävla sjukt är det.
Citera
2006-05-31, 16:47
Medlem
Peta_Es avatar
Låter som svensk sjukvård i ett nötskal på något sätt. Men som sagt, för att få hjälp måste han be om det, samt ha intentioner att verkligen lägga av.

Får han inte hjälp hos beroendekliniken kanske han kan vända sig till någon förening typ anonyma narkomaner eller liknande och den vägen få tips och råd om vilken väg han skulle kunna gå inom sjukvården för att få hjälp att bli av med sitt missbruk och styra upp sitt liv igen.
Citera
2006-06-01, 00:53
Medlem
Jag har haft liknande problem med en polare som fick en cykos men han fattade det inte själv utan trodde bara att alla var efter honom med bevakning och att att han hade kameror och grejer hemma. Jag ringde psykakuten och frågade om dom kunde tvångsvårda honom alltså åka hem och hämta honom om ja sade hans namn till dom.Men det kunde dom inte utan dom sa att jag skulle ringa snuten och säga att han var en fara för sig själv och andra då skulle snuten hämta honom för för tvångsvård .Men jag kan ju inte skicka snuten på en kompis så det har inte blivit av .
Citera
2006-06-01, 12:08
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teletubis
Jag har haft liknande problem med en polare som fick en cykos men han fattade det inte själv utan trodde bara att alla var efter honom med bevakning och att att han hade kameror och grejer hemma. Jag ringde psykakuten och frågade om dom kunde tvångsvårda honom alltså åka hem och hämta honom om ja sade hans namn till dom.Men det kunde dom inte utan dom sa att jag skulle ringa snuten och säga att han var en fara för sig själv och andra då skulle snuten hämta honom för för tvångsvård .Men jag kan ju inte skicka snuten på en kompis så det har inte blivit av .

Det får ju i stort sätt samma effekt om du ringer snuten så varför inte?
Citera
2006-06-01, 12:25
Medlem
piengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teletubis

Tror han kommer tacka dig i efterhand även fast det handlar om snuten... När han är klar i knoppen blir han nog glad för att du gjort det iaf.... Gör det för att du bryr dig om honom å hans hälsa!
Citera
2006-06-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
I stora drag kan man säga så här:

I vårat underbara (?) land kan en vuxen människa aldrig tvingas till vård såvida du själv inte ber om hjälp.
Är personen ifråga omyndig kan LVM/LVU åkallas utav sociala myndigheter.

Nu ville du förvisso ha hjälp utav någon extremt insatt vilket jag inte är, men iaf, det som är skrivet är nära sanningen om t.om. inte sanningen i egen hög person

Om din vän verkligen vill lägga av är första steget att ta kontakt med sjukvården. Akuten / Pskykakut / eller annan passande instans.

Någon med mer praktisk erfarnhet får fylla i.

Mvh

Stämmer inte rikrigt, vi har ju LVM. Om man nu kan kalla det för "vård". Ja ni måste kontakta snuten, men det enda de gör är att föra personen till en läkare som får ställa diagnos på personen dvs ska han ha ett lvm eller inte, så ni "sätter inte dit" honom för något narkotikabrott eller så. Sen efter läkarn så är ju första steget avgiftningen sen psyket på sjukan sen behandlingshem. fast behandlingen suger på de flesta ställen.
Citera
2006-06-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little T
Stämmer inte rikrigt, vi har ju LVM. Om man nu kan kalla det för "vård". Ja ni måste kontakta snuten, men det enda de gör är att föra personen till en läkare som får ställa diagnos på personen dvs ska han ha ett lvm eller inte, så ni "sätter inte dit" honom för något narkotikabrott eller så. Sen efter läkarn så är ju första steget avgiftningen sen psyket på sjukan sen behandlingshem. fast behandlingen suger på de flesta ställen.

Är det "öppet" så polarn bara kan rymma därifrån så fort han får lite panik?
Citera
2006-06-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little T

jasså är det så det funkar han torskar alltså inte då får ja nog ta och fundera på ett samtal om det inte ordnar upp sig snart
Citera
2006-06-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-Terr
Är det "öppet" så polarn bara kan rymma därifrån så fort han får lite panik?

Nej ett lvm sitter i 6månader minst
Citera
2006-06-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-Terr
Hallå.

En av mina bästa polare har sen ett år varit sprutnarkoman (amfetaminist) - och nu är han verkligen trasig... Han säger att han vill sluta - men KAN inte.

Går det att få in någon som är myndig på behandling på något sätt? Om han blir ERBJUDEN behandling så skulle jag nog tro att han skulle kunna gå med på det. Mer eller mindre sluten behandling dvs.

Vilka regler gäller för LVM eller vad det nu heter?

Skulle verkligen uppskatta om man fick lite svar av någon som har koll..

MVH //P-Terr

Har en polare som kände samma sak så vi tog honom till sjukhuset och la fram korten. Numera går han hos en hjärndoktor och pratar ut. Detta har verkligen hjälpt honom då han har varit ren i snart 5 månader. När vi träffas så har vi, (hans polare), lovat att vi inte ska dra något eller ens snacka om att man är sugenpå lite gott.
Sen är det väldigt viktigt att ni stöttar honom hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in