2021-06-19, 21:54
Medlem
Jag forsoker installera Lubuntu pa en pc. Och jag har ett fungerade botbart usb mine med operativsystemet. Dessvarre finns de inte med i bottmenyn vid uppstart.

Jag har testat minet pa en annan PC och dar dyker den upp i botmenyn (Ska tillaga att jag har Ubuntu pa den datorn).

Jag har ocksa provat att botta fran ett usb med windows pa samma dator som jag vill installera Lubuntu pa. Och da dyker minent med windows up i bottmenyn.

Varfor hittar inte min windows datorn minnen med Lubuntu?

Jag funderade pa om de hade med formatet pa mitt USB att gora men vaken NTFS eller FAT32 fungerar.

Skulle va roligt om nagon kunde losa detta mysterium .
Citera
2021-06-19, 22:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag forsoker installera Lubuntu pa en pc. Och jag har ett fungerade botbart usb mine med operativsystemet. Dessvarre finns de inte med i bottmenyn vid uppstart.

Jag har testat minet pa en annan PC och dar dyker den upp i botmenyn (Ska tillaga att jag har Ubuntu pa den datorn).

Jag har ocksa provat att botta fran ett usb med windows pa samma dator som jag vill installera Lubuntu pa. Och da dyker minent med windows up i bottmenyn.

Jag funderade pa om de hade med formatet pa mitt USB att gora men vaken NTFS eller FAT32 fungerar.

FAT32 fungerar fint med Lubuntu. Har du testat F8 vid boot?
Citera
2021-06-19, 22:59
Medlem
Megaforces avatar
Testa 32bits versionen också. Har stött på liknande problem där det berodde på att bioset inte kunde hantera 64bits bootprogram. Normalt är alla installationsprogram 32-bits just pga bioskompatibiltet, men det kan vara något felkompilering i 64bits-versionen.
Citera
2021-06-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
FAT32 fungerar fint med Lubuntu. Har du testat F8 vid boot?

esc och F9 ar de som galler for att fa upp bott menyn. DE ar en HP dator om de gor nan skilland for problemet.
Citera
2021-06-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Testa 32bits versionen också. Har stött på liknande problem där det berodde på att bioset inte kunde hantera 64bits bootprogram. Normalt är alla installationsprogram 32-bits just pga bioskompatibiltet, men det kan vara något felkompilering i 64bits-versionen.

Jag har testat FAT, FAT32 och windows formatet. Inget funkar. Som sagt gar en windows installation fint pa samma dator. Denna ar i FAT formatet.
Citera
2021-06-19, 23:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag har testat FAT, FAT32 och windows formatet. Inget funkar. Som sagt gar en windows installation fint pa samma dator. Denna ar i FAT formatet.

Använd denna istället. Det är den enda installationsdisk jag använt.

https://www.system-rescue.org/

Så partitionerar du i CLI och gör allt färdigt, så är det bara dundra in vilken Linux-variant du känner för. M y c k e t enklare och snabbare än annat.
Citera
2021-06-19, 23:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är inte filformatet i USB-minnet som är problemet, utan att bioset inte visar upp filer som är i 64-bits format utan bara 32-bits.
Citera
2021-06-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte filformatet i USB-minnet som är problemet, utan att bioset inte visar upp filer som är i 64-bits format utan bara 32-bits.

Men jag testade ju FAT32
Citera
2021-06-20, 21:31
Medlem
Testat stänga av Secure Boot och sätta på CSM/Legacy?
Citera
2021-06-22, 14:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Men jag testade ju FAT32

Der kvittar för det är inte där problemet uppstår. Det är när biosets skall identifiera boot-loadern som den inte hittar rätt filheader för 32-bits exekverbar fil. Den kan ignorera all kod som inte är i586-kod.

Men om du har Secure boot så blir det samma problem så testa det som Plastanjfolie skrev. Du kan förvisso skapa en bootbar usb linux med secure boot men då måste du lägga in kryptonycklar som är baserade på den UEFI-serienummer din dator har, och det är ganska överkurs så det är lättare att bara stänga av det.
Citera
2021-06-23, 06:51
Bannlyst
Hur gamla är datorn? Är det 32 / 64 bitars? Har du en äldre dator, kan du behöva göra sticka i Master Block Record format . Om du kör programmet Rufus så kan du välja.
Citera
2021-07-08, 11:30
Medlem
Citat:

Det här med att fixa bootable USB's kan vara krångligare än vad man tror.

Ifall du har en nyare dator så är fallet stort att den använder sig för UEFI. Då måste även operativsystemet du laddat ner vara gjort för UEFI och ditt usbminne måste ha en "GPT partition table".

Ifall du har en äldre dator så bootar du med BIOS istället, och då måste ram-minnet ha ett "MBR Partition Table".

Googla runt lite på dessa termer om du inte redan löst det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in