Citat:
Ursprungligen postat av
Jmarmat
Jag funderar på att köpa boende på Sagogatan i Jönköping. Har dock ett problem. På samma gata, några få hus bort, ligger ett av kommunens flyktingbostäder. Jag har en bekant som tidigare bott på gatan men nu flyttat. Hon har berättat att personer från flyktingboendet är stökiga. Dels skräpar ner på hela gatan men också att vissa personer tar sig friheter att gå in i andras trädgårdar, känna på dörrar, knacka på fönster, rota i brevlådor etc. Det har även funnits fall med stöld där grejerna sedan beslagtagits utanför boendet. Det är också många personer som sysslar med olika ritualer med diverse rökelser som stinker i hela kvarteret. Hon menade även att hon inte kände sig trygg med att låta barnen vara ute på gatan.
Allt detta får mig att fundera på om det verkligen är värt att köpa bostad där med tanke på flyktingboendet. Kommunen har inga planer på att lägga ner det och det är både familjer och ensamkommande vuxna och barn som bor där. Jag har själv passerat adressen några gånger och känner absolut av stöket, det är rörigt och känns lite ”skumt”.
Är det en dum affär att köpa boende med dessa förutsättningar? Tänker på framtiden - om det kommer bli svårt att sälja. Priserna är nog generellt lite lägre i området ändå - ev relaterat till flyktingboendet... Mäklaren säger att det ”säkert inte är någon fara” men ja...kan man lita på det?
Är ett litet temporärt flyktigboende/dyl, lugnare nu än tidigare, tror värsta sorten har flyttats eller flyttat själv. Inga gäng som drar eller hänger längre enl en bekant som bor nära, inte dagtid iaf. Finns fortfarande handfull kaosare men de trivs nog inte jättebra där, för långt från andra kaosare.
Mycke nyinflyttat i dyra hyreslägenheter så rätt bra grannar som kommit in, så är nog på bättring.
Superfint område annars utsidan stan och lugnt till, byggs ut så stadsdelen ska växa till dubbla med nybyggda och dyra priser vilket är fördel med tanke på vilka som flyttar in