2021-07-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag känner ingen av de inblandade.

Denna kvinna är vuxen, borde kunna ta ansvar för sitt liv och sina barn.

Hon har valt att gifta sig 3 ggr, skaffa 4 barn som hon hade ansvar för.

Hur kunde hon bli bostadslös? Hur kunde hon sätta sig i denna situation? En fyrabarnsmamma blir inte utan lägenhet om hon har ansvar för barnen.

Varför är/var hon skriven på en lägenhet med ytterligare 12 personer (om jag kommer ihåg rätt). Hade hon barn med någon utlänning som såg till att hans kompisar skrev sig i samma lägenhet? Betalade hög hyra till henne (svart)?

Att en kompis tog livet av sig betyder inte att hennes ansvar för barnen försvinner... de borde ha varit hennes prio 1.

Du verkar inte bekant med hur Stockholms bostadsmarknad ser ut i dagsläget. Har du inte 2M+ kan du inte köpa och har du inte 15 år+ i rätt kö kan du inte hyra. Många av kommunernas soc lgh besitts nu av en annan typ av människor och andelen av allmännyttan som viks åt den typ av boenden ökar årligen.
Hon är, som väldigt många andra, förvisad till en korrupt och snurrig andrahandsmarknad. Eller att hitta en partner med ordnat boende. Dog eat dog.
2021-07-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Klart att hon är vuxen, och hon har tagit hand om barnen bra. Det är jättefina barn m.m.
I den lägenheten hon hyrde bodde bara hon och de 2 äldsta barnen, de mindre barnen bodde där när deras pappa inte hade dom. Helt normalt att föräldrar delar vårdnaden.
Att hennes kompis tog livet av sig hade heller ingen påverkan på barnen i sig, vem har sagt det?

Det var ju du som drog upp att en kamrat tog livet av sig och att hon inte mådde bra pga det (om jag kommer ihåg rätt).

Om hon nu hade en lägenhet där hon bodde med barnen varför säga upp den och bli bostadslös?
Som ansvarig mamma är det väl inget man väljer innan bostadsfrågan blivit löst för både henne och barnen?
2021-07-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Uppgiften kommer från en användare i tråden, men hen påpekar att det är ett rykte i området.

För min del tycker jag att pusslet börjar ta lite form om man tar lite uppgifter här och där, eller avsaknad av uppgifter.....

Min spekulation:

Jag tror E var intresserad och lite förälskad i L, kanske även imponerad, mer än vad L var i E, men L behövde bo någonstans ett tag.....

Om det finns ett vapenskåp bör detta vara Ls, men är de inte rätt dyra att flytta på? Jag tror att E ville "se" vapnet då det tydligen är lite ovanligt, sedan händer det något i fyllan och villan.....

Om nu L hade psykmediciner (utskrivna av läkare), så anser jag att vapenlicens/jägarlicens borde dras in tillfälligt, och det fort.

Det ska bli intressant och se om L sökt psykvård i närtid till den tragiska händelsen.

Ursäkta lite rörigt inlägg, men jag har en 6-årig fridstörare i närheten.....

Varför skulle ett vapenskåp vara dyrt att flytta på? Räcker med en kraftfull bekant.
2021-07-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Du verkar inte bekant med hur Stockholms bostadsmarknad ser ut i dagsläget. Har du inte 2M+ kan du inte köpa och har du inte 15 år+ i rätt kö kan du inte hyra. Många av kommunernas soc lgh besitts nu av en annan typ av människor och andelen av allmännyttan som viks åt den typ av boenden ökar årligen.
Hon är, som väldigt många andra, förvisad till en korrupt och snurrig andrahandsmarknad. Eller att hitta en partner med ordnat boende. Dog eat dog.

Men nu verkar denna mamma ha haft en lägenhet... borde i ovanstående som du skriver vara väldigt rädd om den. Bo kvar tills annan lägenhet blir tillgänglig så hon kan ta med sina älskade barn kan bo kvar hos henne.
2021-07-23, 13:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen

Exakt, precis så är det, om inte värre.

Citat:
Det var ju du som drog upp att en kamrat tog livet av sig och att hon inte mådde bra pga det (om jag kommer ihåg rätt).

Om hon nu hade en lägenhet där hon bodde med barnen varför säga upp den och bli bostadslös?
Som ansvarig mamma är det väl inget man väljer innan bostadsfrågan blivit löst för både henne och barnen?

Det var väl ett andrahandskontrakt, hon kanske blev uppsagd för att "ägaren" skulle flytta tillbaka, eller för att andrahandsuthyrningen var skum?? Tänk LITE utanför din box!

Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Varför skulle ett vapenskåp vara dyrt att flytta på? Räcker med en kraftfull bekant.

Ok, jag vet noll om vapen och vapenskåp. Halvbrorsan har vapen och köpte ett vapenskåp som tydligen väger bly....men det kanske man inte måste ha, vad vet jag.
2021-07-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddsan
På min tid som personal inom psykiatriska slutenvården gick det iväg en blankett ang olämpligt att ha vapen vid allvarlig psykisk ohälsa/sjukdom hos patient. Kunde vara vid bipolär sjukdom, psykos sjukdom, pågående missbruk etc. En lättare sväng av ångest tror jag inte påkallar någon stress att omhänderta vapen. Men då brukar en å andra sidan ej befinna sig inom den slutna psykiatriska vården heller.

Alla läkare har en skyldighet enligt 6 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) att omedelbart anmäla till Polismyndigheten om de bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen.

Det rör sig om allt från demens till missbruksproblematik till uttalade suicidala tankar till nedsatt synförmåga till grav ADHD.

Sida 11-13 här sammanfattar relativt väl vad som gäller:
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf
2021-07-23, 13:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Men nu verkar denna mamma ha haft en lägenhet... borde i ovanstående som du skriver vara väldigt rädd om den. Bo kvar tills annan lägenhet blir tillgänglig så hon kan ta med sina älskade barn kan bo kvar hos henne.

Och soc hjälper inte föräldrar med lägenhet längre, bara s.k. "tak-över-huvudet-garanti" som betyder flytta runt på diverse vandrarhem!
2021-07-23, 13:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Alla läkare har en skyldighet enligt 6 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) att omedelbart anmäla till Polismyndigheten om de bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen.

Det rör sig om allt från demens till missbruksproblematik till uttalade suicidala tankar till nedsatt synförmåga till grav ADHD.

Sida 11-13 här sammanfattar relativt väl vad som gäller:
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf

Tack för det tydliga klargörandet. Men jag har för mig att det används ganska sällan.....
2021-07-23, 13:34
Medlem
Citat:
Och soc hjälper inte föräldrar med lägenhet längre, bara s.k. "tak-över-huvudet-garanti" som betyder flytta runt på diverse vandrarhem!

Nu är denna kvinna i vuxen ålder och har flertalet barn.

Något säger mig att man då inte flyttar innan man har boendefrågan löst för både det 1:a, 2:a, 3:e och det 4:de barnet löst.

Om man nu är en ansvarsfull förälder.
2021-07-23, 13:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Något säger mig att man då inte flyttar innan man har boendefrågan löst för både det 1:a, 2:a, 3:e och det 4:de barnet löst.

Vad du tjafsar, hon hade väl ordnat boende med de hon var gift med. Men det var kanske hans bostad, eller hon valde att flytta för att komma bort från en dålig relation.

"Ansvarfull", i dagens samhälle är det mycket lätt att komma på obestånd av mycket och många anledningar ex förlora ett jobb, och sedan kan det gå fort utför!

Fast du lever väl i en utopi där alla är "ansvarfulla" och ingenting kan hända utifrån; olyckor, katastrofer m.m.
2021-07-23, 13:48
Medlem
Citat:
Tack för det tydliga klargörandet. Men jag har för mig att det används ganska sällan.....

Förmodligen dras vapenlicenser in allt för sällan, men troligen oftare än folk inser. Vapenlicenser dras exempelvis in för många personer som begår olika typer av våldsbrott (exemplevis i hemmet) eller vid upprepade fall av rattfylleri. Att så sker uppmärksammas om inte annat en hel del i jakttidningar, men i regel inte in i andra media.

Tyvärr har jag aldrig sett någon statistik vad jag kan minnas.

Finns mycket att göra med dagens vapenlagar och hur man ser till att de befintliga bättre efterlevs. Det har debatterats länge från alla möjliga håll, men mest fokus hamnar av naturliga skäl på de illegala vapnen.
Senast redigerad av Stefan S 2021-07-23 kl. 14:15. Anledning: Korrigerade en märklig särskrivning som jag just noterade
2021-07-23, 13:49
Medlem
DetBaraBlirs avatar
Citat:

Hyr man i andra hand finns inga garantier, är det fulhyrning så kan man få lämna på dagen. Många föräldrar i Stockholm hyr i andra hand och får flytta runt ofta, man måste för att ha tak över huvudet. Ser inte hur man är minde ansvarsfull för att man inte har ett eget kontrakt på lägenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in