2021-07-22, 19:52
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men vi VET ju att L har en Jägarexamen. Hon försökte ju driva någon hästgård i Skåne och just därför är det mycket tänkbart att hon har licens för en grytpistol som tydligen också används för avlivning av djur (häst?) om ex en olycka händer.
Ja det är sant det du skriver, men för att inneha en grytpistol så ställs det betydligt högre krav än att inneha en hagelbraka eller en studsare. Att ha licens på ett enhandsvapen, kräver att du är typ eftersöksjägare eller har andra speciella skäl. Som jag skrev tidigare så lättaste sättet att skaffa en pistol lagligt är att gå med i en skytteklubb, för målskytte, sen skjuta tre guldserier och delta i några tävlingar.
Jag tror inte att L var av den kalibern att hon kunde skaffa en grytpistol på laglig väg. Men det är bara min åsikt, den kan va fel, jag har haft fel förr
2021-07-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Då måste ju hon varit korkad om hon "tvingat" sig själv att gifta sig.

Jag vet att det finns de som försökt säga åt henne att låta bli.

Ja och vilket hon verkligen ångrade sig över, och hon mådde inte bra, vilket man såg ju. Konstigt att inte du såg det.
2021-07-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Ja det är sant det du skriver, men för att inneha en grytpistol så ställs det betydligt högre krav än att inneha en hagelbraka eller en studsare. Att ha licens på ett enhandsvapen, kräver att du är typ eftersöksjägare eller har andra speciella skäl. Som jag skrev tidigare så lättaste sättet att skaffa en pistol lagligt är att gå med i en skytteklubb, för målskytte, sen skjuta tre guldserier och delta i några tävlingar.
Jag tror inte att L var av den kalibern att hon kunde skaffa en grytpistol på laglig väg. Men det är bara min åsikt, den kan va fel, jag har haft fel förr

Ja, att få licens för en grytpistol är svårt, för att inte säga mycket svårt. Så det tror jag inte L hade.
2021-07-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, att få licens för en grytpistol är svårt, för att inte säga mycket svårt. Så det tror jag inte L hade.

Kan E haft det då?
2021-07-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Uppgiften kommer från en användare i tråden, men hen påpekar att det är ett rykte i området.

För min del tycker jag att pusslet börjar ta lite form om man tar lite uppgifter här och där, eller avsaknad av uppgifter.....

Min spekulation:

Jag tror E var intresserad och lite förälskad i L, kanske även imponerad, mer än vad L var i E, men L behövde bo någonstans ett tag.....

Om det finns ett vapenskåp bör detta vara Ls, men är de inte rätt dyra att flytta på? Jag tror att E ville "se" vapnet då det tydligen är lite ovanligt, sedan händer det något i fyllan och villan.....

Om nu L hade psykmediciner (utskrivna av läkare), så anser jag att vapenlicens/jägarlicens borde dras in tillfälligt, och det fort.

Det ska bli intressant och se om L sökt psykvård i närtid till den tragiska händelsen.

Ursäkta lite rörigt inlägg, men jag har en 6-årig fridstörare i närheten.....

Bra skrivet 👍

Du skriver bl a om psykmediciner och jag undrar precis samma sak.

Hur fungerar det egentligen?
Eller inte fungerar ska jag kanske skriva? Någon som vet hur det fungerar i övrigt sånt här? Om ngn mår väldigt dåligt, kanske t o m försökt avsluta sitt liv. Innehar kanske jägarlicens. Får den då behålla sin licens? Sina vapen?
Har myndigheterna nån koll? Rapporterar typ psyk vidare?

Har vi nån koll på sånt här? Blinkar det några röda varningsknappar nånstans?
2021-07-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Ja och vilket hon verkligen ångrade sig över, och hon mådde inte bra, vilket man såg ju. Konstigt att inte du såg det.
Varför gifte hon sig om hon inte ville?
2021-07-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagbettle
Bra skrivet 👍

Du skriver bl a om psykmediciner och jag undrar precis samma sak.

Hur fungerar det egentligen?
Eller inte fungerar ska jag kanske skriva? Någon som vet hur det fungerar i övrigt sånt här? Om ngn mår väldigt dåligt, kanske t o m försökt avsluta sitt liv. Innehar kanske jägarlicens. Får den då behålla sin licens? Sina vapen?
Har myndigheterna nån koll? Rapporterar typ psyk vidare?

Har vi nån koll på sånt här? Blinkar det några röda varningsknappar nånstans?

På min tid som personal inom psykiatriska slutenvården gick det iväg en blankett ang olämpligt att ha vapen vid allvarlig psykisk ohälsa/sjukdom hos patient. Kunde vara vid bipolär sjukdom, psykos sjukdom, pågående missbruk etc. En lättare sväng av ångest tror jag inte påkallar någon stress att omhänderta vapen. Men då brukar en å andra sidan ej befinna sig inom den slutna psykiatriska vården heller.
2021-07-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddsan
På min tid som personal inom psykiatriska slutenvården gick det iväg en blankett ang olämpligt att ha vapen vid allvarlig psykisk ohälsa/sjukdom hos patient. Kunde vara vid bipolär sjukdom, psykos sjukdom, pågående missbruk etc. En lättare sväng av ångest tror jag inte påkallar någon stress att omhänderta vapen. Men då brukar en å andra sidan ej befinna sig inom den slutna psykiatriska vården heller.

Tack för ditt svar 👍
Intressant att läsa ditt svar.
2021-07-23, 00:35
Medlem
Citat:

Såg vad?
2021-07-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Såg vad?

Att hon inte mådde så bra! Speciellt inte efter att hennes kompis tog livet av sig ju.
2021-07-23, 09:42
Medlem
Citat:
Att hon inte mådde så bra! Speciellt inte efter att hennes kompis tog livet av sig ju.

Jag känner ingen av de inblandade.

Denna kvinna är vuxen, borde kunna ta ansvar för sitt liv och sina barn.

Hon har valt att gifta sig 3 ggr, skaffa 4 barn som hon hade ansvar för.

Hur kunde hon bli bostadslös? Hur kunde hon sätta sig i denna situation? En fyrabarnsmamma blir inte utan lägenhet om hon har ansvar för barnen.

Varför är/var hon skriven på en lägenhet med ytterligare 12 personer (om jag kommer ihåg rätt). Hade hon barn med någon utlänning som såg till att hans kompisar skrev sig i samma lägenhet? Betalade hög hyra till henne (svart)?

Att en kompis tog livet av sig betyder inte att hennes ansvar för barnen försvinner... de borde ha varit hennes prio 1.
2021-07-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag känner ingen av de inblandade.

Denna kvinna är vuxen, borde kunna ta ansvar för sitt liv och sina barn.

Hon har valt att gifta sig 3 ggr, skaffa 4 barn som hon hade ansvar för.

Hur kunde hon bli bostadslös? Hur kunde hon sätta sig i denna situation? En fyrabarnsmamma blir inte utan lägenhet om hon har ansvar för barnen.

Varför är/var hon skriven på en lägenhet med ytterligare 12 personer (om jag kommer ihåg rätt). Hade hon barn med någon utlänning som såg till att hans kompisar skrev sig i samma lägenhet? Betalade hög hyra till henne (svart)?

Att en kompis tog livet av sig betyder inte att hennes ansvar för barnen försvinner... de borde ha varit hennes prio 1.

Klart att hon är vuxen, och hon har tagit hand om barnen bra. Det är jättefina barn m.m.
I den lägenheten hon hyrde bodde bara hon och de 2 äldsta barnen, de mindre barnen bodde där när deras pappa inte hade dom. Helt normalt att föräldrar delar vårdnaden.
Att hennes kompis tog livet av sig hade heller ingen påverkan på barnen i sig, vem har sagt det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in