Citat:
Ursprungligen postat av
Ninalina
Men om man tror att ett vådaskott är högst troligt: Borde då inte Lydia agerat genom ett eller flera utav följande alternativ: 1) ringt efter hjälp 2) påbörjat hlr, genom stöd via telefon om hon inte vet hur man gör 3) sprungit över till grannen efter hjälp.
Givetvis är hon i chock OM det var ett vådaskott men avlossas ett skott av misstag och en person blir skadad kommer man till sans förr eller senare. Av det lilla som framkommit hittills har Lydia inte agerat på annat sätt än att hon blev gripen efter att polis tillkallats av grannarna.
Bara en tanke.
Vidare - varför kan ett scenario inte vara att Lydia faktiskt valt att skjuta? Som du skrivit tidigare mådde hon dåligt. Man kan tro att man känner en människa men vi har alla många lager och man visar sannolikt inte alla. Jag förstår att du har en mycket positiv bild av Lydia men det kanske är på sin plats att våga tänka lite mer öppet och opartiskt. Du har tidigare skrivit att du inte vill delge oss dina olika teorier. Men när någon annan skriver en teori som går ut på att det var ett vådaskott är du inte sen att instämma. Så du kan kanske lika gärna delge oss dina andra teorier?
Följande är som jag uppfattade situationen den kvällen och det jag nu kommer ihåg.
*Det kom också fram att grannarna var tämligen irriterade på att det
festats ofta och ljudligt i just den villan senaste veckan. Mitt intryck var att det då varit fler än de två boende i villan.
* Det påstods vidare att det under kvällen förekommit
högljudda diskussioner i villan.
* Jag finner det icke otroligt att grannarna hade viss uppsikt över villan, så när skott brann av tycks många agerat snabbt och rådigt, ringt polis och påbörjat hlr.
Inom en kvart var det fullt av polisbilar och helikopter på plats!
Jag uppfattar att uppgifterna ovan främst kom från närboende grannar.
Vidare.
*Eftersom det från början var klart att ett vapen var inblandad, så dök frågan om vapenskåp upp tidigt. En skribent sa direkt att
E hade ett vapenskåp. Jägare.
Det enda vapenslag jag hört nämnas var
grytpistol. Googling på detta vapen gav att licens oftast gavs till erfarna jägare och att det ofta krävdes intyg/bilder på fällda djur under tre års tid för att erhålla licens. Gärna att fälla även använts. Grytpistol används t.ex. vid jakt av grävling, mink mm där gevär är svårhanterligt. Även för att avliva fällfångade djur.
Själv vet jag Noll om jakt.