2006-05-31, 15:02
Medlem
Kanonens avatar
Jag rotade igenom gömmorna och hittade en rolig sprayburk, förmodligen från slutet av 60-talet.
Den heter TOXIDOL och innehåller:
STROBANE
DDT
LINDAN

Jag antar att den är ruggigt effektiv, frågan är om jag vågar använda den? De flesta ämnena är väl cancerogena bl.a?
Citera
2006-05-31, 15:58
Jo du, DDT är ju ganska välkänt giftigt, o jag sökte lite på Strobane & Lindan också, o det verkar som alla är ruggigt cancer-framkallande.

Kul att ha, men jag hade inte använt den som insektsmedel...
Citera
2006-05-31, 16:10
Medlem
woofers avatar
DDT är väl inte direkt giftigt kommer inte ihåg vad den har för LD-50 men jag skulle gissa på att den är rätt hög för människor.

Faran ligger väl i att DDT är starkt cancerframkallande men det betyder ju inte att man automatiskt får cancer av det. Skulle ju definitivt avråda från upprepad exponering dock. Har för mig att DDT fortfarande används flitigt i delar av afrika för att bekämpa malaria.

Nån gång på 50-talet då DDT var det bästa någonsin så sprutade man det på barn för att visa hur ofarligt det är

edit: LD-LO oralt intag för människa gällande DDT ligger på ca 500mg per kg kropsvikt. Alltså den lägsta rapporterade dödliga dosen för en människa på säg 70 kg är alltså ca 35g DDT.
Citera
2006-05-31, 16:46
Medlem
Kanonens avatar
Jag forskade lite mer. Strobane är tydligen 1,1,1-trikloretan och Lindan är klorpyrifos(O,O-Dietyl-O-(3,5,6-triklor-2-pyridyl)fosforotioat).
Coola grejer... ska testa sprayen på bananflugor. Den är "ny i kartong" BTW.

Woofer: Ska se till att jag inte dricker skiten då. Jag minns att man snackade om att havsörnen höll på att dö ut på grund av DDT på 70-80-talet. Säkert jättebra som malmedel dock.
Citera
2006-05-31, 17:28
Medlem
wääuus avatar
1,1,1,-trikloretan är ett mycket bra lösningsmedel, som t.o.m löser grafit, det är dock förbjudet sedan -95 p.g.a sin effekt på ozonlagret, och även sin narkotiska effekt (liknar kloroform)

Edit: stavfel
Citera
2006-05-31, 17:34
Medlem
Kanonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
1,1,1,-trikloretan är ett mycket bra lösningsmedel, som t.o.m löser grafit, det är dock förbjudet sedan -95 p.g.a sin effekt på ozonlagret, och även sin narkotiska effekt (liknar kloroform)

Edit: stavfel

Hmmm... man kanske skulle ge sig på att isolera lite trikloretan. Tillverkaren finns kvar så om de är snälla kanske de kan ge mig hela innehållsdeklarationen med tanke på att alla ämnen är olagliga(med andra ord kan jag inte vara en konkurrent som vill sno formulan). Jag provsprayade lite och den har en MYCKET behaglig tallbarrsdoft. Man vill bara lukta mer och mer på den...

EDIT: Stavfel
Citera
2006-05-31, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
... och även sin narkotiska effekt (liknar kloroform)l
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Jag provsprayade lite och den har en MYCKET behaglig tallbarrsdoft. Man vill bara lukta mer och mer på den...
Jaaa...!
Ta o sniffa den! Du blir säkert hög, men jag tror inte att det är så jättenyttigt...
Citera
2006-05-31, 18:25
Medlem
Kanonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jaaa...!
Ta o sniffa den! Du blir säkert hög, men jag tror inte att det är så jättenyttigt...

Nä du! Jag är inte så mycket för lösningsmedel, förutom etanol i form av Öl. Men det är faktiskt någon form av "förförande doft" på denna spray. Kan ju vara just som wääuu sa att det liknar kloroform, och kloroform är också förrädiskt lockande...(fast kloroform luktar inte tallbarr som min fina cancer-spray).

Edit: Det HÄR är ganska elaka saker! Jag har blomflugor blomkrukorna i köket som jag skulle göra mig av med. Med T-shirten över "andningshålen" sprayar jag nog knappa 1/3 av flaskan i mina 8 krukor och i ett skåp jag har frukt och sånt i, tar väl 20-40sek. Jag sätter därefter på köksfläkten på max och stänger dörren och sätter mig i soffan i vardagsrummet.....
Ganska direkt får jag en stark illamåendekänsla och en kort tid därefter en underlig känsla.... De som har hamnat på operationsbordet vet hur det känns sekunderna innan man somnar in. Så kände jag mig i runt 5 minuter!

Klart man blivit illamående om man sprayar diverse aerosoler inomhus, men det här är vansinne!

Jag kommer aldrig mer att använda denna spray, den verkar..... ond på något sätt. Man känner att den vill döda en. Jag sätter den i mitt dragskåp som ett trevligt nostalgium... Eller så lägger jag ut en annons på blocket, haha!
Citera
2006-05-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Jag forskade lite mer. Strobane är tydligen 1,1,1-trikloretan och Lindan är klorpyrifos(O,O-Dietyl-O-(3,5,6-triklor-2-pyridyl)fosforotioat).
Coola grejer... ska testa sprayen på bananflugor. Den är "ny i kartong" BTW.

Nervgasvarning på denna. I övrigt är klororganiska ämnen fettlösliga, ackumuleras i fettvävnad och anrikas uppåt i näringskedjan. Har för mig att DDT förorsakade tunnväggiga äggskal hos rovfåglar, som höll på att dö ut åtminstone lokalt.

Det var på den gamla goda tiden det, ja. Lite Åsa-Nisse-principen över dåtidens tillämpning av kemin.

(Nejdå, jag har varken glömt eller förlåtit BT Kemi-skandalen. Snart 30 år sedan. Inget glömt, inget förlåtet... )
Citera
2006-05-31, 23:05
Medlem
Kanonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Nervgasvarning på denna. I övrigt är klororganiska ämnen fettlösliga, ackumuleras i fettvävnad och anrikas uppåt i näringskedjan. Har för mig att DDT förorsakade tunnväggiga äggskal hos rovfåglar, som höll på att dö ut åtminstone lokalt.

Det var på den gamla goda tiden det, ja. Lite Åsa-Nisse-principen över dåtidens tillämpning av kemin.

(Nejdå, jag har varken glömt eller förlåtit BT Kemi-skandalen. Snart 30 år sedan. Inget glömt, inget förlåtet... )

Detsamma kommer man säga om vår tids tillämpning av tillgängliga chems. Evolution, eller utveckling kallas det...

Skämt åsido, hur farligt kan det vara att försöka isolera trikloretan från denna mix?
Jag kör med kolfilter/glasfilter-mask.

Jag vet att det finns flera vägar, men jag kommer ALDRIG destillera denna djävulsbrygd!

EDIT: stavfeeel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in