• 1
  • 2
2021-06-18, 07:54
Medlem
Hooded-Menaces avatar
Dricker i perioder för mycket, men brukar alltid kunna trappa ner själv utan problem. Inte denna gång, har varit igång ca 2 månader och dricker i snitt en sjuttis Explorer om dagen, men får det inte att funka denna gång när man ska sköta ett jobb osv. samtidigt. Funderar nu som sagt på om man ”lägga in sig” för alkohol avgiftning eller måste man typ kollapsat först?

När jag ändå är igång, vad är era nedtrappnings tips? Jag dricker mycket vatten, äter vitamintablett, magnesium och b-vitaminer. Lergigan också när jag inte ska jobba dagen efter, men ingen lycka.

Kanske ska nämnas att jag dricker pga ångest/depression. Tar Sertralin mot det varje dag, Lergigan vid behov. Men ibland jälper inte det och då åker flaskan fram.
Citera
2021-06-18, 08:01
Medlem
karlskrona1234s avatar
Hur har du gjort för att trappa ner förut som inte fungerar nu ?
Citera
2021-06-18, 08:03
Moderator
evilhoneys avatar
Ja, du kan läggas in för avgiftning! Beroende på vad som finns i din kommun så finns det olika vägar man kan gå; ring öppenvården, psyk, vårdcentralen eller socialen och förklara vad du vill ha hjälp med och var ärlig på gränsen till att överdriva för om de anser att "det inte är så farligt" är risken att de inte tar dig på allvar.
Citera
2021-06-18, 08:08
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ja, du kan läggas in för avgiftning! Beroende på vad som finns i din kommun så finns det olika vägar man kan gå; ring öppenvården, psyk, vårdcentralen eller socialen och förklara vad du vill ha hjälp med och var ärlig på gränsen till att överdriva för om de anser att "det inte är så farligt" är risken att de inte tar dig på allvar.
socialen har inget med avgiftning att göra
Citera
2021-06-18, 08:13
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
socialen har inget med avgiftning att göra
Mja, det beror på. Det kan krävas en remiss från missbruk för att få plats ibland.
Som sagt; alla kommuner jobbar olika.
Citera
2021-06-18, 08:51
Medlem
se upp bara innan du lägger in dig, de är skyldiga att rapportera dig till transportstyrelsen så du blir med största sannolikhet av med körkortet av med körkortet (om du har ett) och sedan tvungen att bekosta provtagning själv under en längre period för att få tillbaka det.

den rutinen är något som får många att tveka.
Citera
2021-06-18, 09:13
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooded-Menace
Dricker i perioder för mycket, men brukar alltid kunna trappa ner själv utan problem. Inte denna gång, har varit igång ca 2 månader och dricker i snitt en sjuttis Explorer om dagen, men får det inte att funka denna gång när man ska sköta ett jobb osv. samtidigt. Funderar nu som sagt på om man ”lägga in sig” för alkohol avgiftning eller måste man typ kollapsat först?

När jag ändå är igång, vad är era nedtrappnings tips? Jag dricker mycket vatten, äter vitamintablett, magnesium och b-vitaminer. Lergigan också när jag inte ska jobba dagen efter, men ingen lycka.

Kanske ska nämnas att jag dricker pga ångest/depression. Tar Sertralin mot det varje dag, Lergigan vid behov. Men ibland jälper inte det och då åker flaskan fram.

Trappa ner med folköl... Det räcker för att få bukt med det värsta. Gärna 2,8% om det funkar annars så börja med 3,5or
Kan du få ett 6pack att räcka en dag så behövs ingen vård.
Citera
2021-06-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooded-Menace

du kan lägga in dig, det är bara ringa sjukvården så tar de emot dig direkt i princip. Det tycker jag du skall göra. Du kan inte sluta själv tvärt nu om du dricker en explorer om dagen då det är risk att åka på dilerium, så om du bestämmer dig att sluta själv hemma så måste du köra långsam avtrappning
Citera
2021-06-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
du kan lägga in dig, det är bara ringa sjukvården så tar de emot dig direkt i princip. Det tycker jag du skall göra. Du kan inte sluta själv tvärt nu om du dricker en explorer om dagen då det är risk att åka på dilerium, så om du bestämmer dig att sluta själv hemma så måste du köra långsam avtrappning

utgår från att du redan vet detta men alkohol lindrar ångest när du dricker alkoholen men efterdyningarna av alkohol leder ofta till ökad ångest följande dag. Som många varit inne på borde du gå över till 3,5 eller 2,8 för att på sikt lägga av med alkholen helt.
Citera
2021-06-18, 09:38
Medlem
Sök hjälp inom berondevården, du kan få en remiss av vårdcentralen. De kan hjälpa dig med din ångest, ta tag i orsaken till varför du dricker och hjälpa till med remiss för avgiftning.
I Gbg där jag bor finns fler alternativ, som Stadsmissionen har platser för avgiftning, även Frälsningsarmén tror jag.
Vet inte hur det är i din stad, med Stadsmissionen osv. Starkt att du tar tag i det!!
Citera
2021-06-18, 09:48
Medlem
Hooded-Menaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Hur har du gjort för att trappa ner förut som inte fungerar nu ?

Brukar räkna timmarna mellan intaget och mängden och sedan öka på med längre period. T.ex börjar med 4 klunkar var 4:e tiimme, sedan var 6:e timme osv.
Citera
2021-06-18, 09:50
Medlem
Hooded-Menaces avatar
Så många verkar tycka att öl fungerar, kanske ska prova det, innan kontakt.

Tack så mycket för alla svar!
Senast redigerad av Hooded-Menace 2021-06-18 kl. 09:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in