• 1
  • 2
2021-06-17, 15:23
Medlem
Inatt när jag var på väg att somna så slog hjärtat ett mycket hårt slag. Tänkte att det bara var inbillning. Sedan var jag på väg att somna igen och då blev det flera starka och oregelbundna slag. Blev lite förskräckt.

Så jag tog en inderal på 10 mg och väntade en timme innan jag bestämde mig för att somna igen. Det gick bra. Inga konstiga hjärtslag.

Det jag undrar är vad som hände. Är detta farligt? Ska jag kontakta läkare?
Citera
2021-06-17, 15:32
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mars-79
Inatt när jag var på väg att somna så slog hjärtat ett mycket hårt slag. Tänkte att det bara var inbillning. Sedan var jag på väg att somna igen och då blev det flera starka och oregelbundna slag. Blev lite förskräckt.

Så jag tog en inderal på 10 mg och väntade en timme innan jag bestämde mig för att somna igen. Det gick bra. Inga konstiga hjärtslag.

I Sverige behöver du inte kontakta läkare för en sån sak - Det var bara ett extraslag.

I andra länder kan man dock få för sig att ta det säkra före det osäkra, och man kan bli av med läkarlicensen om man missar allvarliga sjukdomar.

I dessa länder kan doktorer få för sig att göra ett EKG "för säkerhets skull".
Citera
2021-06-17, 15:58
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:

Inga problem, det där händer nästa alla lite då och då. En polare till mig hörde med dom på sjukan och läkaren sa att det inte gör någonting så länge du är vilande då det händer.

Med andra ord så är det inte bra om det händer då du anstränger dig.
Citera
2021-06-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
I Sverige behöver du inte kontakta läkare för en sån sak - Det var bara ett extraslag.

I andra länder kan man dock få för sig att ta det säkra före det osäkra, och man kan bli av med läkarlicensen om man missar allvarliga sjukdomar.

I dessa länder kan doktorer få för sig att göra ett EKG "för säkerhets skull".

Jaha då får vi nog göra ett ultraljud och en myicardscint också. Och kanske en MR av bröstkorgen. Annars kan vi knappast utesluta helt att TS har någon farlig sjukdom.
Citera
2021-06-17, 17:18
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jaha då får vi nog göra ett ultraljud och en myicardscint också. Och kanske en MR av bröstkorgen. Annars kan vi knappast utesluta helt att TS har någon farlig sjukdom.

Nu gör du dig bara lustig.

Du kanske borde kolla upp hur länge EKG existerat och hur enkel och billig undersökning det är.
Bra att du ställer upp för NPM dock, behövs folk som kan följa algoritmer hur vansinniga de än må vara.
Citera
2021-06-17, 17:39
Medlem
Demyxs avatar
Citat:

Varför hade du Inderal hemma?
Citera
2021-06-17, 17:46
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Jag vill betona att jag inte är läkare men för mig låter detta som många i tråden redan påpekat, som typiska extraslag. Dom kan ibland vara rejält kraftiga men ofarliga.

Jag förstår mycket väl att du blev förskräckt. När jag drabbades av detta första gången trodde jag att jag var dödssjuk.
Citera
2021-06-17, 17:46
Medlem
neuron-drones avatar
Extraslag är normala och kommer när man är trött, ofta efter en stressig dag eller när man inte sovit tillräckligt. Ja, det känns som ett slag i bröstet.

Sluta noja och sluta trycka i dig andras mediciner.
Citera
2021-06-17, 18:29
Medlem
Jag har aldrig råkat ut för något extraslag. Det känns ju inte speciellt sunt med ens tillfällig arytmi. Jag hade ringt 112 och belastat larmcentralen i onödan. Hade absolut inte skrivit här. Hade jag skrivit om det här så hade det ju samtidigt inneburit att jag inte var speciellt orolig och då beslutat mig för att inte publicera inlägget.
Citera
2021-06-17, 18:45
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria-2021
Jag har aldrig råkat ut för något extraslag. Det känns ju inte speciellt sunt med ens tillfällig arytmi. Jag hade ringt 112 och belastat larmcentralen i onödan. Hade absolut inte skrivit här. Hade jag skrivit om det här så hade det ju samtidigt inneburit att jag inte var speciellt orolig och då beslutat mig för att inte publicera inlägget.

Ringt 112? Hoppas du skojar.
Citera
2021-06-17, 21:23
Medlem
Citat:

Hej!

Varför tar du Inderal, har du högt blodtryck? Hur ofta och i vilken styrka tar du? Hur lång är du och hur mycket väger du? Hur gammal är du? Har du underliggande sjukdomar? Tar du mediciner/droger (förutom Inderal då)?

Det du beskriver är väldigt vanligt vid stress och/eller oro, särskilt när man ska sova.
Detta är helt ofarligt.
Det som händer är att hjärtat "hoppar över" ett slag och under den tiden fylls det med extra blod, vilket kräver ett hårdare hjärtslag för att pumpa ut.
Tänk på att du kan vara orolig eller stressad utan att du reflekterat över det.
Citera
2021-06-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Nu gör du dig bara lustig.

Du kanske borde kolla upp hur länge EKG existerat och hur enkel och billig undersökning det är.
Bra att du ställer upp för NPM dock, behövs folk som kan följa algoritmer hur vansinniga de än må vara.

Jag har ganska bra koll på vad EKG är...

Jag ifrågasätter bara varför just ett EKG skulle vara jätteviktigt egentligen. Sannolikheten att det skall visa något avggörande i TS fall är försvinnande liten. Antingen är det normal eller så fångar man några sves eller ves. Hur har man då haft nytta av EKG?

Nu lär iofs 99% av alla distriktsläkare faktist ta ett EKG på en patient som söker med symtom av den typ TS beskriver. Varför inte liksom? Det är bara att be undersköterskan ta EKG medan man går och fikar.

Kanske borde man ha större respekt för den läkare som faktiskt avstår från en undersökning som med all sannolikhet inte förändrar något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in