Citat:
Ursprungligen postat av
fiftyforfifty
Invandrare som beskyller/förväxlar sin illusion om verkligheten på rasism är inget nytt fenomen.
Lyckas vi så utrota rasism kommer detta fenomen kvarstå.
Att beskylla sin impopularitet på yttre attribut är bekvämt. ”Passar jag inte in, är det fel på dom”.
Självklart existerar rasism men rasism får allt för mycket cred. Och ju mer media skriver om det, desto mer kommer det öka.
Sen har vi personer likt Marwa Karim som likt något konstprojekt ska hitta rasism i varje vrå.
Allt kommer enbart leda till mer segregation.
Man kan lätt ana att de fastnar i tankar som, precis som du nämner, projicerar de egna felen på andra. Samtidigt skriker alla medier och myndigheter att det är diskriminering. Det är inte konstigt att den inkvoterade invandraren då placerar sina egna tillkortakommanden utanför sig själv.
"ingen lyssnar på mig" = rasism istället för att "ingen lyssnar på mig" = mitt språk är begränsat och det jag sa passade inte in i kontexten.
Även så enkla saker som betoning som ligger fel kan totalt ändra på budskapet. Faktiskt kan det nästan vara värre att lyssna på någon, och uppfatta budskapet, om den är nära en bra svenska än en som begränsar sig. Ligger pitchen fel kan det förvanska allt som sas.
Att alla människor skulle se den svenska kulturen som den ultimata är totalt feltänk då den svenska kulturen och värderingarna är en extremt liten minoritet världsligt sett.
Varför skulle den invandrade personen vilja vara svensk när den är 100% säker på att hemlandets kultur är den rätta (utöver att det råkar vara t ex konflikt i landet).