Nu har jag tittat p ca 5 timmar av den nya brittiska TV-kanalen "GB News" som kallar sig konservativ och icke-woke.
Har bott mycket lnge i Storbritannien s jag r en lmplig person fr att provtitta p detta.
Det hr r en diskussion fr dem som hunnit titta p kanalen. Den finns i markutbudet i Storbritannien och strmmar ven p ntet, p:
https://www.gbnews.uk
Den hr kanalen knns mest som brittisk frukost-TV hela dagen. Alla journalisterna r kompisar och hller p och skmtar och tramsar. Fokus p "goda" nyheter. Mycket prat om snt som britter gillar i vardagslivet, t.ex. sport, pubar och djur. En kvinna och en man som visserligen har bra dynamik - men allt r bara mys och leenden. Jag hade hoppats p lite riktiga alternativa nyheter. Mycket trams om journalisternas personliga liv, t.ex... Det kvinnliga ankaret tramsar och flirtar......
Mste sga att kanalen verhuvudtaget EJ har nmt frgor kring invandring eller wokeism. Detta trots att demografin hller p att fullstndigt ndras i Storbritannien - om n p andra premisser och med andra mnniskor n i Sverige.
(I Storbritannen byts befolkningen ut mot pakistanier, indier, bangladeshier, karibier, nigerianer och Ghanians. Allts lite annorlunda n i Sverige. Kan ven nmna polacker om man ska vara sn. Personligen tycker jag att de till strsta delen r en tillgng.)
Det enda som de gjort som r det minsta kontroversiellt n s lnge r att anstlla ett ldre ankare frn BBC som petades fr att han citerade en Shakespeare sonnet om en apa... till en svart man som befann sig p andra sidan i ett argument. Enligt honom sjlv s menade han inget med det - men han fick sparken frn BBC. Han r nu en av ankaren p denna kanal.
En sak som jag uppskattar r att de tagit bort alla som har jobbiga accenter - frutom skottar. BBC ska vara inklusiva och folkliga och anvnder drfr en massa reportrar och ankare som har starka regionala (och fula!) accenter. GB News har uppfattat att folk egentligen fredrar en neutral och lite snobbig engelska i nyhetsprogrammen och skippar accenterna.
Under tiden jag skrivit det hr s har de rapporterat om ovanliga blommor och djur som gjort ovanliga saker, i Storbritannien. Fokuset r nstan helt p Storbritannien.
Den hr kanalen knns ganska lam n s lnge!
Andra som tittat och reflekterat?