2021-06-16, 21:06
Medlem
Haddock93s avatar
Pengar ska in!

Sen tycker jag många kör som idioter men 5km/h är väl lite att ta i.
Citera
2021-06-16, 21:09
Medlem
Man har väl sådana här kontroller varje år där man varvar med att kolla bilen, körkort eller hastighet.
Det är helt ok då man ju i regel också fångar in en del körkortslösa eller drog och alkoholpåverkade förare samt säkert också en hel del risiga och obesiktade bilar. Tänkte faktiskt på polisen satsning idag när jag körde in till stan och höll därför noga koll på hastigheten. På 50 och 70 sträckor kan det väl också bli riktig dyrt om man gasar på har jag för mig.
Citera
2021-06-16, 21:21
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Krävs att polisen får bevis i knäet eller fortkörare för att ”klara upp” några brott. Jävligt sorgligt.
Citera
2021-06-16, 21:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att »bevaka« vägarna handlar om något helt annat än att stå med en laser och plocka in sådant som de inbillar sig är trafikfarligt. Fel fokus som bara kretiner kan tro för något konstruktivt med sig.
Så kriminella människor kör inte bil? Det är det du säger. Men ja, det kommer förstås att cirkulera fler omålade bilar de här dagarna med, inte alls bara laser eller påslagna hastighetskameror.
De flesta rattfyllon och drograttfyllon åker fast i vanliga kontroller, dessutom verkar du gått på samnytts narrativ om att det ena tar ut det andra. Det är förstås inte sant.
Allt stävjande av brott är bra och leder i förlängningen till att samhället blir mindre kriminellt, att börja med mängdbrotten som inte anses vara nåt större är en väldigt bra början.

När det leder till säkrare vägar för alla så är det ju knappast en nackdel. Jag misstänker att utväxlingen på satsade pengar vid de här återkommande veckorna är bättre än på bekämpningen av den grova kriminaliteten, dvs. det här gör att det kommer finnas mer resurser att bekämpa den. Win-Win.
Citera
2021-06-16, 21:32
Medlem
swedsters avatar
berör inte mig längre då jag håller skyltad hastighet nuförtiden men kul att se alla stresskukar åka dit
Citera
2021-06-16, 21:40
Medlem
Har sett snutar köra vårdslöst så många gånger och aldrig blir det några konsekvenser för deras del så de kan dra åt helvete. Enda yrkesgruppen som tillåts köra ihjäl folk (ja, det händer titt som tätt) och dessutom får betalt för det.
Citera
2021-06-16, 21:41
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dellaren167
Nä, det handlar om statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Rubriken borde vara - Polisen storsatsar på potemkinkulisser - !

Fint att se att iallafall några förstår vad det är som pågår.
Trafikbrott är det enklaste verktyget att använda för staten i syfte att förbättra brottsstatistiken.
Citera
2021-06-16, 21:45
Medlem
Dold skattehöjning är vad det är.
Citera
2021-06-16, 21:53
Medlem
slush-puppies avatar
Bara att neka om snuten vill bötfälla dig, utnyttja din demokratiska rättighet om snutarna bara vill jävlas.
Finns ingen anledning att låta snuten både agera domare och bödel.

Det kostar inget extra att ta det till tingsrätten men det innebär en jävla massa extra byråkrati som snutarna kan syssla med om de nu inte vill lösa riktiga brott istället för att jaga "billiga pinnar", varför göra det enkelt för dem?

Nu kommer säkert någon dumsosse att replikera med att det är slöseri med skattepengar att obstruera, men det är det inte, det riktiga slöseriet är att vi har en pk-genus-skadad poliskår som knappast duger till annat än jaga hederliga svenssons för bagatellbrott.
Citera
2021-06-16, 22:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Så kriminella människor kör inte bil? Det är det du säger. Men ja, det kommer förstås att cirkulera fler omålade bilar de här dagarna med, inte alls bara laser eller påslagna hastighetskameror.
De flesta rattfyllon och drograttfyllon åker fast i vanliga kontroller, dessutom verkar du gått på samnytts narrativ om att det ena tar ut det andra. Det är förstås inte sant.
Allt stävjande av brott är bra och leder i förlängningen till att samhället blir mindre kriminellt, att börja med mängdbrotten som inte anses vara nåt större är en väldigt bra början.

När det leder till säkrare vägar för alla så är det ju knappast en nackdel. Jag misstänker att utväxlingen på satsade pengar vid de här återkommande veckorna är bättre än på bekämpningen av den grova kriminaliteten, dvs. det här gör att det kommer finnas mer resurser att bekämpa den. Win-Win.

Jag säger att detta är bara nys om att påstå att sänkningen med 5 km/h skulle rädda 50 liv, dvs att det skulle minska trafikdöden med 20 %. Jag säger vidare att de borde ha fokus på trafikbeteenden inte på låga hastighetsöverträdelser.

Vad Samnytt tycker bryr jag mig inte om. Jag delar inte deras uppfattning överhuvudtaget.
Citera
2021-06-16, 22:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Bara att neka om snuten vill bötfälla dig, utnyttja din demokratiska rättighet om snutarna bara vill jävlas.
Finns ingen anledning att låta snuten både agera domare och bödel.

Det kostar inget extra att ta det till tingsrätten men det innebär en jävla massa extra byråkrati som snutarna kan syssla med om de nu inte vill lösa riktiga brott istället för att jaga "billiga pinnar", varför göra det enkelt för dem?

Nu kommer säkert någon dumsosse att replikera med att det är slöseri med skattepengar att obstruera, men det är det inte, det riktiga slöseriet är att vi har en pk-genus-skadad poliskår som knappast duger till annat än jaga hederliga svenssons för bagatellbrott.

Om jag skulle åka dit för en överträdelse med 5-9 km/h på vägar med 70 eller högre skulle jag utan tvekan låta det gå vidare till tingsrätten.
Citera
2021-06-16, 22:19
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Vad var det nu han sade, han som vill kalla sig Sveriges landsfader? Var det inte "Vi backar inte för kriminaliteten"? Var det fortkörning han talade om då och inte alla blattegäng som skjuter och våldtar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in