2021-06-16, 13:52
Medlem
triptykens avatar
[till moderator, vet att tråden inte har en bekväm frågestart, ska försöka väva in det dock - my bad]

Det klassiska problemet med Lineage OS är att om man inte vill installera GAPPS (google) tillsammans med Lineage är det sjukt svårt att få Bank-ID att funka.

Ville mest starta en tråd som är sökbar online för dom som faktiskt jagar efter lösningar. Min frågeställning för tråden är väl "om ni har fler lösningar, snälla fyll på"

Lösning 1:
Installera Gapps pico/micro - det är ju självklart en del google och kan funka sisådär.

Lösning 2:
Installare MicroG, enkelt att installera post install via F-droid genom att lägga till deras repo och sen installera MicroG basic - efter det så installerar du Aurorae Store, loggar in som anonym och installerar Bank-ID och din bank (du kommer få en pop-up om att du inte kan använda Bank-ID utan Google, men klicka utanför den rutan och allt är som normalt). Detta är enklast och litet av ett mellanspel eftersom det är liiiite google, men anonymt.

Lösning 3:
Jag har fixat det men fick hjälp från en datorkunnig kille på min banks support - det var en massa trixande med att logga in, fixa säkerhetskod osv - men vare sig MicroG eller Gapps behövdes.
Problemet här är att jag fan inte minns hur det gick till så om nån vet - snälla lägg till här.
Citera
2021-06-16, 16:11
Medlem
Har föör mig att jag gjorde något liknande med min gamla Samsung Galaxy Note för några år sedan, och att jag då laddade ner APKn från Google Play Store via https://apps.evozi.com/apk-downloader/ eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in