Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Det blir roligt! Kul när det blir den man själv hoppades på, hade det t.ex. istället blivit Poch hade jag varit mindre optimistisk men nu känns det spännande, kul, känns som det potentiellt (förhoppningsvis) kan bli bra.
Med det sagt kommer han behöva tid och jag förväntar mig inga underverk direkt. Men att få in några värvningar som känns rätt, sortera ut skräpet ur truppen samt att börja bygga en ny spelfilosofi och förhoppningsvis se att spelet går åt rätt håll, det vore bra byggstenar till att börja med iaf.
Förhoppningsvis har han ju varit tydlig med vilka spelare av de som har kontrakt som går ut i sommar och nästa år som han kan tänka sig ha kvar och att klubben faktiskt då gör det som behövs även om det innebär att vår bänk kommer bestå av under 23/18-killar rakt igenom och eventuella försäljningar till värde som kan tänkas bli mindre än önskat (å andra sidan är där väl inte många spelare i United för tillfället som faktiskt har höjt sitt marknadsvärde med tanke på hur man har spelat).
Pogba, Lingard, Mata, Matic, Cavani, Grant - kontrakten går ut i sommar - inga bör förnyas.
DDG, Ronaldo, Rashford, Shaw, Fred, Jones, Heaton, Dalot - kontrakten går ut nästa år, av dessa skulle jag kunna se DDG, Fred, Heaton (om Henderson väljer att lämna) med frågetecken på Rashford/Shaw/Dalot på att få stanna och låta nästa säsong avgöra om de får ett nytt kontrakt eller ej. Fred i ett tremannamittfält där han inte är defensiv speluppläggare utan bara kan nyttjas till pressing kan fungera.
Med ovan är det åtta spelare som bör lämna i sommar, elva om ETH inte ser en framtid med Rashy/Shaw/Dalot. Dessa är de som är lättast att förändra.
Sen finns de med lite mer knepig sits: Henderson, Bailly, Martial, Williams, Maguire, McTominay, Lindelof, AWB, Telles, Pereira - där ser jag bara fyra stycken som om de själva vill skall få stanna och det är Hendo, McTominay, Williams och Lindelöf - sälj resterande till det värdet som de kan få in.
14 (17 om de tre inte bedöms som önskade av ETH) spelare ut kommer vara ett gapande hål i truppen, klubbarna som har de spelare som ETH vill ha kommer kräva mer för de vet att United måste rensa men tar hellre en säsong nu där utrensningen har gjorts och man börjar sätta det spelsystem som tränaren vill spela och sedan får det ta tiden det tar att plocka in rätt spelare om inte spelare underifrån kan fylla upp luckorna.
Enda tre spelare som jag egentligen ser ha "safe plats" i nästa års startelva är DDG, Bruno, Sancho.
Fred, McT, Lindelöf bör ha max bänkplats nästa säsong som rotationsspelare - det har de kapacitet till.