Citat:
Ursprungligen postat av
Vindsurfaren
Man får alltid höra i detta land att det är en självklarhet att man köper en bostad så fort man kan (efter att man skrapat ihop en kontantinsats och skaffat sig ett jobb). Men varför binda pengar i bostaden som man istället för att investera pengarna?. Investerade pengar ger en större frihet i livet tycker jag. Man kan gå i pension tidigare, göra fler flexibla val i livet osv.
Jag bor i en hyresrätt och ser ingen skillnad på mitt liv i jämförelse med någon annan som har en bostadsrätt. Pengar jag tjänar på börsen kan jag få direkt i handen om jag vill, medan en värdeökning på en bostad kan man bara få om man säljer sitt hem och flyttar..
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en bostad om jag behövde en typ av boende som inte går att hyra i normala fall (t.ex radhus/villa) eller att köttiderna skulle vara för långa. Jag väntade i 8 år för min lägenhet förövrigt.
Månadskostnaderna kan vara billigare i bostadsrätter, men inte alltid. Finns kommunala bostadsbolag som hyr ut lägenheter på mellan 1800-6600 kr (ettor till fyror på mellan 25-88 kvm) i Stockholm.
Vad har jag missat?.
I hyresOrätt finns inga pengar - bara utgifter och hyreshöjningr - i BR ligger pengarna normalt kvar.
I BR med sjunkande avgifter ökar pengarna i värde - t ex Strandvägen 17
Ombildning 1981 för typ 2,700 kr/kvm för ett antal år sedan fick innehavarna
cashpengar för att BRF sålde råvinden - härefter var avgiften 1,700 kr för 271 kvm.
Numera är den NOLL kr/mån
Om man cashade en sån BR när avgiften var 1,700 kr/mån kunde man spara
massor av pengar o man kan klara sig utan bilkostnader genom läget- sen
när avgiften gick ner till noll kan man spara ännu mer
"Att köpa en bostad i en storstad är den bästa investeringen du kan göra."
Du saknar två ord MED ÖKANDE BEFOLKNING
Med minskande befolkning har köpebostäder inte varit lyft