• 1
  • 2
2021-06-15, 22:26
Medlem
När jag spänner vaden så är det en knöl på insidan av benet. Trycker jag där så ömmar det.

Vad kan det vara?
Citera
2021-06-15, 22:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
När jag spänner vaden så är det en knöl på insidan av benet. Trycker jag där så ömmar det.

Vad kan det vara?
Tror du får ha med bild på det
Citera
2021-06-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror du får ha med bild på det

Det syns som en mindre utbuktning. Är endast på vänsterbenet.
Citera
2021-06-15, 22:34
Medlem
ersbodas avatar
Kan va en propp, bristande kärl, eller aggresiv cancer
Citera
2021-06-15, 22:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Ömmar? Det mest troliga är nog varböld. Ingen expert men har haft en sådan själv. Det man lärde sig. gör det extremt ont och är hårt då är det mer farligt = läge att kolla upp. Lite ont och det är mjukt = troligen bara varböld. Men gör ju inget att kolla upp det heller. Kostar 100 spänn och läkaren sticker hål och samlar upp det.
Citera
2021-06-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ömmar? Det mest troliga är nog varböld. Ingen expert men har haft en sådan själv. Det man lärde sig. gör det extremt ont och är hårt då är det mer farligt = läge att kolla upp. Lite ont och det är mjukt = troligen bara varböld. Men gör ju inget att kolla upp det heller. Kostar 100 spänn och läkaren sticker hål och samlar upp det.

Blir såklart ömt om jag är där och trycker eller masserar, men inget jag märker av i övrigt förutom att det sticker ut från en sedan tidigare redan markant vad.
Citera
2021-06-15, 23:20
Medlem
Detta lät ju bra.......

”Det är vanligt att mjukdelssarkom inte ger några symtom, även om värk kan förekomma. Sjukdomen upptäcks ofta när patienten har känt en knuta eller en förhårdnad i ett ben (vanligast), en arm eller på bålväggen.

Blodprover är då i de flesta fall helt normala. Även om tumören är 10-15 centimeter stor brukar rörelser, känsel och blodförsörjning fungera normalt.”
Citera
2021-06-15, 23:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersboda
Kan va en propp, bristande kärl, eller aggresiv cancer

Har du kollat din knöl på magen?
Citera
2021-07-03, 17:34
Medlem
Mår skit över det här. Läser man om just mjukdelssarkom så bör man vara uppmärksam om det är en knöl större än 5cm, vilket denna är. Har även i perioder som ”värk” endast i detta ben och i närheten av området.

Verkar vara en generellt väldigt aggressiv cancerform med hög dödlighet. Ska kolla upp det till veckan men kan inte sluta tänka på det. Totalt livrädd att jag ska dö.
Citera
2021-07-03, 17:35
Medlem
Citat:

Den är ett med huden, dvs ingen varböld som verkar vara röd eller kännas vätskefylld.
Citera
2021-07-03, 17:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Den är ett med huden, dvs ingen varböld som verkar vara röd eller kännas vätskefylld.

Jo men gå att kolla upp det på måndag. Du får tid direkt. Sedan klämmer läkaren, tar kanske prov. Mest troligt är det ju inte en tumör någon form av aggressiv cancer. Men om så kommer du ju få bra hjälp direkt. Att kunna bota skiten.
Citera
2021-07-03, 17:47
Medlem
Citat:
Jo men gå att kolla upp det på måndag. Du får tid direkt. Sedan klämmer läkaren, tar kanske prov. Mest troligt är det ju inte en tumör någon form av aggressiv cancer. Men om så kommer du ju få bra hjälp direkt. Att kunna bota skiten.

Allt jag läser mig till är att dom flesta inte ens överlever fem år efter ställd diagnos, så det är där jag är nu. Helt knäckt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in