• 1
  • 2
2021-06-15, 22:17
Medlem
Hej!

Det är som såhär, för 2 år sedan hade jag en summa pengar jag sparat ihop och bestämde mig för att lägga dem på aktier. Jag frågade en av min pojkväns bästa vänner om aktietips för jag hade hört honom prata om aktier.

Han gav mig ett aktietips som verkade bra och jag slog till, gjorde min första aktieaffär.
Gick all in i denna aktien.

Nu 2 år senare har jag gått plus 10 miljoner. Detta förändrar våra liv totalt.

Jag och pojkvännen kan nu äntligen flytta från bostadsrätten vi bodde i, vi är på väg att casha en tomt + nybyggnation av villa och starta våra liv på nytt. Jag kan kanske i framtiden sluta jobba om jag lyckas öka kapitalet ännu mer på börsen.

Min fråga till er är, hur hade ni gjort mot pojkvännens vän? Hade ni gett honom något som tack för tipset, visat uppskattning på något sätt? Skänkt 1% av 10 mille? 5%? Eller hade ni skitit i det och behållt allt för er själva?
Citera
2021-06-15, 22:23
Medlem
Hade ju varit helt sjukt snällt av dig. Han har ju inte direkt riskerat sina pengar. Bara för han tipsade om en aktie så är det ändå du som gjort investeringen.
Får man fråga vilken aktie du köpte in dig på?
Citera
2021-06-15, 22:25
Medlem
Du behöver inte känna att du är skyldig vännen något. Det är trotsallt du som utsatt dina pengar för, vad man skulle kunna gissa rätt hög, risk.

Om du nu vill ge något så låter %-andelar i pengar astrist. Bjud med personen på en härlig gemensam resa eller ett par riktigt fina middagar istället. Om han uppskattar något av de alternativen då.
Citera
2021-06-15, 22:26
Medlem
Jag hade nog gett honom något faktiskt. Kanske inte reda pengar men något för att visa lite uppskattning är ändå fint. Köp ett par biljetter till nån schysst spelning han och din. Pojkvän kan gå på när världen slutar ha covid eller nått.
Citera
2021-06-15, 22:36
Medlem
Hamleyss avatar
vilken aktie köpte du och hur mycket gick du in med?
Citera
2021-06-15, 22:37
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
En utlandsresa är han värd tycker jag! Betala nån sån för 10-20k. Hade jag gjort, det är ju småpotatis pengar men ett väldigt fint tack.
Citera
2021-06-15, 22:38
Medlem
ersbodas avatar
Fortsätt vara vän med honom
Citera
2021-06-15, 22:48
Medlem
Om han gav tipset så lär väl han också ha investerat och tjänat lite. Jag hade inte förväntat mig några pengar v någon för att dom tjänat på något vi har pratat om!
Men om ni är bra kompisar kan man väl bjuda med på någon resa eller göra något...

PS: all in i en (1) aktie 😬 wtf risky

Citat:
Ursprungligen postat av wtfbro
Hej!

Det är som såhär, för 2 år sedan hade jag en summa pengar jag sparat ihop och bestämde mig för att lägga dem på aktier. Jag frågade en av min pojkväns bästa vänner om aktietips för jag hade hört honom prata om aktier.

Han gav mig ett aktietips som verkade bra och jag slog till, gjorde min första aktieaffär.

Jag och pojkvännen kan nu äntligen flytta från bostadsrätten vi bodde i, vi är på väg att casha en tomt + nybyggnation av villa och starta våra liv på nytt. Jag kan kanske i framtiden sluta jobba om jag lyckas öka kapitalet ännu mer på börsen.

Min fråga till er är, hur hade ni gjort mot pojkvännens vän? Hade ni gett honom något som tack för tipset, visat uppskattning på något sätt? Skänkt 1% av 10 mille? 5%? Eller hade ni skitit i det och behållt allt för er själva?
Citera
2021-06-15, 23:03
Medlem
Jeff.Becks avatar
Hade han gett dig pengar om tipset inte gått in? Aktieracet sedab corona beror på kapital som flödar in på börsen, inget dom polaren hade koll på. Inget hindrade heller honom från att investera själv.

Är det EVO?
Citera
2021-06-15, 23:07
Medlem
MrLevaLivets avatar
10 mille, shit, om det är en nära vän så hade jag skänkt honom 100k.
Citera
2021-06-15, 23:08
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Jag tycker inte du ska ge bort några pengar.

Följde han inte sitt egna tips och tjänade lika mycket pengar som du?
Citera
2021-06-15, 23:21
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Hej!

Vad hade hänt om det gått tvärtom? Hade du krävt pengar av honom då?

Finns ingen anledning att ge honom pengar om svaret på frågan ovan är nej.

Det är dina pengar, din risk. Att han ens rekommenderar aktier åt dig och du inte gör din egen analys är det mest oroande här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in