2021-06-15, 20:48
Medlem
En lärare blev dödad av en elev i början av 80 talet. .någon som minns
Citera
2021-06-15, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
1979?

Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Kan det vara det här fallet du tänker på?

Citera
2021-06-15, 22:09
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

I Sverige, antar jag?

I Finland inträffade åtminstone två mord på lärare under tidigt 1980-tal. Den 20 mars 1981 blev den 56-årige engelskläraren Eino Nummelin vid gymnasiet Puolalanmäen lukio i Åbo ihjälslagen med spade av en 18-årig elev, Jarmo Siltala. År 1984 blev en kvinnlig (enligt uppgift ytterst sträng och otrevlig) biologilärare vid namn Hilkka Rask knivhuggen till döds av en en 14-årig elev vid högstadiet Naukion yläaste i Kuusankoski. Fallen - åtminstone det i Åbo - väckte stort uppseende i Finland, och jag kan kan tänka mig att de nämndes även i svenska medier.

Om Gud vill och hälsan vara ska jag någon dag öppna trådar om historierna. Här är lite länkar, som dock enbart finskkunniga har glädje av.

Nämnas kan även ett tidigare fall - Aili Konttinen, pensionerad 63-årig folkskollärare och populär barnboksförfattare, som den 1 september 1969 blev mördad utanför sitt hus i Vichtis. Hon hade blivit strypt, sparkad och huggen över hela kroppen med lie.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mördaren, en 19-årig man, greps först två månader senare. Han togs in för förhör efter att ha hotat en släkting med kniv, och erkände då mordet på Konttinen. Motivet var hämnd. Han hade haft Konttinen som lärare, och han menade att hon hade lärt honom läsa dåligt och tvingat honom att äta av skolmaten som han inte gillade. Och då han brast i gråt hade Konttinen kallat honom "lipsill".

(FB) Författare som 'mördats'.
Senast redigerad av Ördög 2021-06-15 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in