2021-06-15, 12:14
Medlem
Kan man dricka en folköl som legat i en garderob i några år? Bäst före datum passerade redan sommaren 2019.
Senast redigerad av Schnaasfan 2021-06-15 kl. 12:29.
Citera
2021-06-15, 12:35
Medlem
Popetoterors avatar
Allt beror ju på förvaring, men lukta på den och sen smaka.
Ungefär som tabletter, där står det ju ett utgångsdatum, men är det helt vanliga inte depot eller etc.
så håller de tio år till minst, i grund och botten så är det ju torkat malet pulver som blivit pressat under flera tons tryck.
Men som jag sa det finns undantag långsam utsöndring specialtillverkad etc. men de absolut vanligaste har inget utgångsdatum.
Citera
2021-06-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnaasfan
Kan man dricka en folköl som legat i en garderob i några år? Bäst före datum passerade redan sommaren 2019.

För fan, kör på. Smakar det illa så håller du bara för näsan och bombar i dig det flytande guldet ändå.
Citera
2021-06-15, 12:53
Medlem
hockexs avatar
Köp en nyare och jämför smak, kolsyra etc
Citera
2021-06-15, 13:31
Medlem
xposures avatar
Skulle säga blankt nej!

Jag hittade en kvarglömd platta med några tysköl som stått svalt ute i garaget, de hade gått ut för två månader sedan.
Öppnade och drack en och den smakade vidrigt.
Testade två till och samma där.

Öl är inget som håller över sitt bfd.
Citera
2021-06-15, 13:43
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Skulle säga blankt nej!

Jag hittade en kvarglömd platta med några tysköl som stått svalt ute i garaget, de hade gått ut för två månader sedan.

Låter som att du snarare hade bestämt dig för att de skulle smaka illa.

Drack en folköl som hade gått ut för 2 år sen och hade stått på en hylla i rumstemperatur. Den smakade som vanligt
Citera
2021-06-15, 16:29
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Låter som att du snarare hade bestämt dig för att de skulle smaka illa.

Drack en folköl som hade gått ut för 2 år sen och hade stått på en hylla i rumstemperatur. Den smakade som vanligt

Ingen aning om min tysköl var av usel kvalité!
Är väl bara upp till TS att testa!
Citera
2021-06-15, 16:40
Medlem
Opaques avatar
Läste en gång att just tyskt öl inte har tillsatser som askorbinsyra ens i burkarna, det har säkert gjort att det tyska ölet börjat oxidera och smaka illa . Tysk öl är färskvara.
Citera
2021-06-15, 16:59
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnaasfan
Det är ofarligt att dricka gammal öl, däremot kommer den nästan säkert smaka illa då ölen oxiderar och smakar surt. Bäst före-datumet är inte nödvändigtvis helt relaterat till när det blir dåligt, men om det är 2 hela år över så är det liten chans att det smakar bra.

Men som sagt, inte farligt, så bara att smaka.
Citera
2021-06-15, 17:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Skulle säga blankt nej!

Skitsnack! Halvtaskig ljus lager håller inte särskilt länge, efter 6 månader brukar man säga att den börjar tappa i kvalité, men är någorlunda drickbar ett halvår till. Mörka öltyper, med högre alkoholhalt, kan stå i ganska många år och istället utvecklas över tiden.
Citera
2021-06-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det är ofarligt att dricka gammal öl, däremot kommer den nästan säkert smaka illa då ölen oxiderar och smakar surt. Bäst före-datumet är inte nödvändigtvis helt relaterat till när det blir dåligt, men om det är 2 hela år över så är det liten chans att det smakar bra.

Men som sagt, inte farligt, så bara att smaka.

Jag drack upp den. En aning sur var den, men smakade inte direkt illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in