• 1
  • 2
2021-06-15, 07:29
Medlem
Tricerasnoppss avatar
Jag och sambon har ett billån med ungefär 150' kvar, räntan är inge vidare - runt 5 procent.
Samtidigt har vi under ett par år fått upp vårt ISK till nästan samma summa.

Billånet kostar oss ungefär 3500 kronor i månaden (ränta+amortering)

Nu funderar vi på att göra följande:
Sälja alla aktier/fonder och betala av billånet
Öka aktiesparandet med motsvarande summa, alltså 3500 kr i månaden.

Är verkligen ingen hejare på att räkna på sånt här - men borde inte detta innebära att vi i långa loppet går plus i och med att den summa vi nu betalar i ränta skulle tillfalla oss över tid och inte banken.
Citera
2021-06-15, 07:32
Medlem
Deckard-Cains avatar
Sätt in på ert sparande på isk istället. Ökar generellt mer än 5% på ett år. Dvs ni skulle förlora pengar på att betala av lånet.
Citera
2021-06-15, 07:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tricerasnopps
Jag och sambon har ett billån med ungefär 150' kvar, räntan är inge vidare - runt 5 procent.
Samtidigt har vi under ett par år fått upp vårt ISK till nästan samma summa.

Billånet kostar oss ungefär 3500 kronor i månaden (ränta+amortering)

Nu funderar vi på att göra följande:
Sälja alla aktier/fonder och betala av billånet
Öka aktiesparandet med motsvarande summa, alltså 3500 kr i månaden.

Är verkligen ingen hejare på att räkna på sånt här - men borde inte detta innebära att vi i långa loppet går plus i och med att den summa vi nu betalar i ränta skulle tillfalla oss över tid och inte banken.
Amorteringen är ett slags sparande, kostnaden är räntan, den är dessutom avdragsgill.
Så länge du tror att ditt ISK sparande kan växa mer än 4 % så tjänar du inget på att läsa billånet i förtid.
Citera
2021-06-15, 07:49
Medlem
welcometorealitys avatar
Ha aktierna kvar är mitt råd, efter en stund så är både billånet betalt och aktierna kvar och eventuellt så har du gjort ett aktieklipp.
Citera
2021-06-15, 07:59
Medlem
Mullrets avatar
Ger ISK mer vinst än billånet så är det enkel matematik. Be någon hjälpa dig med uträkningen.
Citera
2021-06-15, 08:24
Medlem
Tricerasnoppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Be någon hjälpa dig med uträkningen.

Du menar som jag gjorde i trådstarten?
Citera
2021-06-15, 08:28
Medlem
BuyardChorliks avatar
Sälj bilen och betala av lånet. Köp sedan en bil kontant som ni har råd med. Det är mitt råd. Annars så försök att omförhandla räntan på billånet. Det kan vara mentalt tufft att tömma sparkontot, och det kan bli svårt att hitta motivationen att komma igång igen.
Citera
2021-06-15, 08:41
Medlem
Henriksss avatar
Har ni 5% i ränta så ska ni lösa lånet, inget snack om det!
Vips så har ni 3500kr mer att spara/investera.
Nu är rätt tid att sälja aktier också, köp vid kräftorna och sälj vid sillen 👍
Citera
2021-06-15, 08:46
Medlem
spida-mans avatar
5% garanterad avkastning gentemot 7% förväntad avkastning. Ställ dig frågan om du hade lånat till 5% för att investera på börsen. Är svaret nej bör du amortera. Själv hade jag hellre amorterat, hade det varit ett huslån är det en annan femma då det är så stor skillnad i ränta gentemot förväntad avkastning. I ditt fall är skillnaden knappt kännbar och den ena är säker medans den andra är beroende av risk.
Citera
2021-06-15, 08:51
Medlem
LightCameraActions avatar
Den som är satt i skuld är inte fri.
Citera
2021-06-15, 08:55
Medlem
BestCoast.s avatar
Jag hade betalt av 100k på bilen, låtit 50k ligga kvar på lånet samt justera kalkylen därefter.
Citera
2021-06-15, 08:56
Medlem
Det kan vara en bra ide att sälja av fonderna nu när börsen ligger på ATH och börja om från början med ett större sparande per månad.

Risken jag ser är att ni inte kommer spara 3500 kr MER per månad utan konsumerar dessa 3500 kronor istället.

Lätt att spendera mer på onödig konsumtion om man har massa pengar kvar på kontot varje månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in