Citat:
Ursprungligen postat av
Puss.in.boots
1. Låna upp eller hosta fram stålar och anslut till elnät, kommunalt avlopp och kommunalt vatten. VA-räkningen brukar inte vara särskilt betungande när väl anslutningen är klar. Ditt hus gör ett rejält skutt i värde och du behöver aldrig mer bry dig om VA-bekymmer.
Tankarna är att sälja av villan och flytta dit permanent i framtiden, alternativt att även
köpa en liten lägenhet där man har mer bekvämligheter och tvättmaskin mm
Om det blir enbart stugan så blir det självklart VA, men om det blir en liten lägenhet
också, så klarar jag mig utan.
Kostnaden för kommunalt VA och indragen el i stugan motsvarar ungefär priset på
en lägenhet, och dom fasta utgifterna motsvarar ungefär lägenhetens avgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puss.in.boots
2. Anlita en grävare till att gräva en vattenbrunn (borra är betydligt dyrare än att gräva och sätta betongringar). Sätt en gårdspump på brunnen, så att det inte blir indraget vatten till huset. Bär in vatten eller diska ute. Inga avloppskrav när vattnet inte är indraget. Fördel med grävd brunn och gårdspump är att man kan få upp vatten, även om det är strömavbrott. Stor fördel om man tänker utifrån survival-perspektiv. Man brukar hitta grundvatten på 2 -5 meters djup. En gräventreprenör kan göra provgrop för att undersöka möjligheterna innan plan sätts i verket.
Stugan står på en bergstomt så jag antar att kostnaden för att borra egen brunn
och även avlopp blir betydligt dyrare och svårare,
Men det du skrev "Inga avloppskrav när vattnet inte är indraget" lät väldigt intressant

Om det stämmer så borde väl detta gälla både grävd brunn och kommunalt vatten
till tomtgränsen?
Tack för ditt svar