• 1
  • 2
2021-06-15, 07:15
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Har ett fritidshus som saknar el, vatten och avlopp

Vatten är största problemet i dagsläget.
Vatten till mat/dryck tas med på dunk, och regnvattenmagasin finns.

Att dra in kommunalt vatten kostar ca 50.000
och borra egen brunn kanske 100.000 men slipper fasta avgifter

Gällande el så kopplar jag aldrig in mig på elnätet. Hybridsystem planeras.
Kör i dagsläget med batteri och elverk. Kyl på gasol.

Vilken vattenlösning är att föredra?
Kommer krav på avlopp oavsett vattenlösning? (kostnad ca 150.000)
Har ni tips på bra prisvärt hybridsystem? (off-grid)

Vill helst hålla mig lite under radarn

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Fritidsforskarn 2021-06-15 kl. 07:21.
Citera
2021-06-15, 07:58
Medlem
Telestos avatar
Enklast är ju kommunalt vatten. Avloppet är det ju tydligen tvångsanslutning på.

Men - man vill stänga vattnet på vintern om man inte har värme på. Mätare, avstängning och ev avtappning bör monteras frostfritt.

Privat vatten - kan vara kvalitetsproblem, men har plusvärden. Dock - du måste nog ha mätare ändå, man betalar för avloppsmängden. Halva priset per kubik ungefär. Vi hade "frivatten" som inte passerade mätaren för utomhusbruk.
Lätt att stänga av och tömma vattensystemet. Mätaren kan man försöka hälla in lite glykol i över vintern.
Och med privat vatten är du inte berörd av bevattningsförbud. Och lägre fast avgift.

PS - när avloppet kommer - dra in en inkommande vattenledning oavsett hur du gör med privat brunn. Då slipper du gräva igen om du ändrar dig.

PS2 - kolla med någon som kan ( VVS-are ) och med kommunen, reglerna kan vara olika.
Citera
2021-06-15, 08:52
Medlem
Henriksss avatar
Hej.
Allt beror på hur huset ligger och hur det används.
Ligger det för sig själv och du har flera hundra meter till närmsta granne, samt endast utnyttjar stället som koloni eller ibland på helgerna behöver du inte vara orolig för krav på kommunalt avlopp.
Ligger det tillsammans med fler hus så kan det bli krav i framtiden, men det är beroende på hur de andra husen används också.

Vatten hade jag satsat på en egen brunn. En grävd brunn kostar absolut inte så mycket. En dags jobb för en grävare samt betongrör. Max 50000kr. Då anlitar man inte ett ”brunnsföretag” utan använder folk i närheten, alla bönder har olika maskiner.

El är givetvis solceller, batterier och hybridregulator. Steca är nog enda tillverkare som lämnar garantier vid offgridsystem vad jag vet.

Så sikta på offgrid och slipp alla störiga räkningar .
Citera
2021-06-15, 08:53
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Enklast är ju kommunalt vatten. Avloppet är det ju tydligen tvångsanslutning på.

Men - man vill stänga vattnet på vintern om man inte har värme på. Mätare, avstängning och ev avtappning bör monteras frostfritt.

Privat vatten - kan vara kvalitetsproblem, men har plusvärden. Dock - du måste nog ha mätare ändå, man betalar för avloppsmängden. Halva priset per kubik ungefär. Vi hade "frivatten" som inte passerade mätaren för utomhusbruk.
Lätt att stänga av och tömma vattensystemet. Mätaren kan man försöka hälla in lite glykol i över vintern.
Och med privat vatten är du inte berörd av bevattningsförbud. Och lägre fast avgift.

PS - när avloppet kommer - dra in en inkommande vattenledning oavsett hur du gör med privat brunn. Då slipper du gräva igen om du ändrar dig.

PS2 - kolla med någon som kan ( VVS-are ) och med kommunen, reglerna kan vara olika.

Varför skulle man ha mätare om man har egen vattenbrunn?
Citera
2021-06-15, 08:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Har ett fritidshus som saknar el, vatten och avlopp

Vatten är största problemet i dagsläget.
Vatten till mat/dryck tas med på dunk, och regnvattenmagasin finns.

Att dra in kommunalt vatten kostar ca 50.000
och borra egen brunn kanske 100.000 men slipper fasta avgifter

Gällande el så kopplar jag aldrig in mig på elnätet. Hybridsystem planeras.
Kör i dagsläget med batteri och elverk. Kyl på gasol.

Vilken vattenlösning är att föredra?
Kommer krav på avlopp oavsett vattenlösning? (kostnad ca 150.000)
Har ni tips på bra prisvärt hybridsystem? (off-grid)

Vill helst hålla mig lite under radarn

Tacksam för svar.

Skall huset fortsätta att vara ett fritidshus och isåfall hur ofta skall det användas på "heltid"?

Eller skall det byggas om för året runt boende ?

Vatten kan tas dit i 1000 liters behållare och ställas högt 2 st per säsong lär räcka långt tillsammans med regnvatten för ex. bevattning/dusch och tvätt/städning spola i WC osv.

Annars ang vatten.. går det att gräva en brunn ? är det mindre än 10m till grundvattnet kan man gräva själv ev. hyra en minigrävare och sedan handgräva.

Är det längre så är det borrning som gäller.. beroende på hur långt ner det är till vattnet så kan det hamna på 70 -150 000 men då drar de in vattnet i huset och gräver frostfritt fram till huset.. Kan du göra en del själv så blir det billigare.

Avlopp
Lägg ner det själv och be en grävare gräva åt dig svart tog mig 3 dagar med en bra grävmaskinist totalt jag ja ner trekammarbrunnen och kopplade alla rör själv inom och utomhus.. Köpte tvättad singel, markduk och la själv. Tog sedan in en kommungubbe som fick inspektera och då han var nöjd så fick grävaren lägga igen dikena. 3x8 timmar med en grävare var vad det kostade.. Plus en "sats" för en trekammarbrunn (då runt 20 000)

El skulle jag om jag vill bo "Off the grid" välja ett 48V system (SELV/PELV) högre spänning ger värre regler för att meka själv. ett 48V system räcker väldigt långt och för de få 240v grejor man har så kan man använda en spänningsomvandlare.
Citera
2021-06-15, 09:03
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Varför skulle man ha mätare om man har egen vattenbrunn?

Man betalar för avloppet. Men man mäter inkommande vatten i stället för avloppsvattnet. Taxan är ca hälften av den vanliga vattentaxan.
I alla fall i min trakt.

Och om jag förstod TS rätt så kommer det krav på avlopp med tiden.
Citera
2021-06-15, 09:54
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag tänker att det finns två vettiga alternativ. En rejäl investering som lär ge värdeökning över insatsen och en primitiv variant där du kan flyga under radarn och slippa ingå i några register t.ex. VA-abonnemang.

1. Låna upp eller hosta fram stålar och anslut till elnät, kommunalt avlopp och kommunalt vatten. VA-räkningen brukar inte vara särskilt betungande när väl anslutningen är klar. Ditt hus gör ett rejält skutt i värde och du behöver aldrig mer bry dig om VA-bekymmer.

2. Anlita en grävare till att gräva en vattenbrunn (borra är betydligt dyrare än att gräva och sätta betongringar). Sätt en gårdspump på brunnen, så att det inte blir indraget vatten till huset. Bär in vatten eller diska ute. Inga avloppskrav när vattnet inte är indraget. Fördel med grävd brunn och gårdspump är att man kan få upp vatten, även om det är strömavbrott. Stor fördel om man tänker utifrån survival-perspektiv. Man brukar hitta grundvatten på 2 -5 meters djup. En gräventreprenör kan göra provgrop för att undersöka möjligheterna innan plan sätts i verket.

Nån tipsade tidigare om att bygga egen avloppsrening. Det är inte nån superenkel grej. Man behöver en del kunskaper och bygg-tänk för att lösa det på egen hand. Men hatten av för de som lyckas.
Citera
2021-06-15, 17:17
Medlem
bofhs avatar
Spetsbrunn kan nog vara ännu billigare än grävd brunn.

Lågbudget avlopp:

Toalett: torrtoa typ Separett, kostar ung. 6000:- om man installerar själv.

Då har man bara gråvatten (BDT-vatten) kvar att rena. Detta kan göras billigt eller dyrt, ibland verkar det kunna bli nästan lika dyrt som vanlig avloppsrening. Beror på lokala förhållanden, hur sträng kommunen är, vilka lösningar de godkänner etc.
Jag fick gråvattenrening fixat nyligen för drygt 50 000:- (Uponor BDT Easy). Det kunde blivit billigare, det som gjorde att kostnaderna drog iväg var att det var tvunget att grävas ner en bit bort från grannens dricksvattenbrunn (säkerhetsavstånd). Tänk på att kolla såna saker!
Citera
2021-06-15, 17:21
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Man betalar för avloppet. Men man mäter inkommande vatten i stället för avloppsvattnet. Taxan är ca hälften av den vanliga vattentaxan.
I alla fall i min trakt.

Och om jag förstod TS rätt så kommer det krav på avlopp med tiden.

Så om man har egen brunn så är det bara att koppla in en till pump och leda förbi mätaren ?

Har man egen brunn och eget avlopp så betalar man för slamtömmningen..
Citera
2021-06-15, 18:10
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Så om man har egen brunn så är det bara att koppla in en till pump och leda förbi mätaren ?

Har man egen brunn och eget avlopp så betalar man för slamtömmningen..

Har du eget avlopp behöver du ingen mätare. Och därmed inga avgifter för VVS, som jag fattat det.

Sedan beror det ju på hur det ser ut i trakten. Är det långa avstånd mellan hus och till vatten är det enklare att få tillstånd till eget avlopp.
Jag har en kompis som har gård. Tillrinningsområde till större å. Dom tvingades bygga ny privat avloppsanläggning - 200kkr eller så.

Hittade en länk om tvångsanslutning, en skrivelse från riksdagen till regeringen bl a
https://www.villaagarna.se/debatt/av...-ska-tas-bort/
Citera
2021-06-17, 11:01
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
1. Låna upp eller hosta fram stålar och anslut till elnät, kommunalt avlopp och kommunalt vatten. VA-räkningen brukar inte vara särskilt betungande när väl anslutningen är klar. Ditt hus gör ett rejält skutt i värde och du behöver aldrig mer bry dig om VA-bekymmer.
Tankarna är att sälja av villan och flytta dit permanent i framtiden, alternativt att även
köpa en liten lägenhet där man har mer bekvämligheter och tvättmaskin mm

Om det blir enbart stugan så blir det självklart VA, men om det blir en liten lägenhet
också, så klarar jag mig utan.

Kostnaden för kommunalt VA och indragen el i stugan motsvarar ungefär priset på
en lägenhet, och dom fasta utgifterna motsvarar ungefär lägenhetens avgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
2. Anlita en grävare till att gräva en vattenbrunn (borra är betydligt dyrare än att gräva och sätta betongringar). Sätt en gårdspump på brunnen, så att det inte blir indraget vatten till huset. Bär in vatten eller diska ute. Inga avloppskrav när vattnet inte är indraget. Fördel med grävd brunn och gårdspump är att man kan få upp vatten, även om det är strömavbrott. Stor fördel om man tänker utifrån survival-perspektiv. Man brukar hitta grundvatten på 2 -5 meters djup. En gräventreprenör kan göra provgrop för att undersöka möjligheterna innan plan sätts i verket.
Stugan står på en bergstomt så jag antar att kostnaden för att borra egen brunn
och även avlopp blir betydligt dyrare och svårare,

Men det du skrev "Inga avloppskrav när vattnet inte är indraget" lät väldigt intressant
Om det stämmer så borde väl detta gälla både grävd brunn och kommunalt vatten
till tomtgränsen?

Tack för ditt svar
Citera
2021-06-17, 11:24
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Hej. Allt beror på hur huset ligger och hur det används.
Ligger det för sig själv och du har flera hundra meter till närmsta granne, samt endast utnyttjar stället som koloni eller ibland på helgerna behöver du inte vara orolig för krav på kommunalt avlopp.
Ligger det tillsammans med fler hus så kan det bli krav i framtiden, men det är beroende på hur de andra husen används också.
Stugan ligger på landet med några hundra
meter till närmsta hus. Alltså utanför detaljplanerat område.

Under dom kommande åren så kommer vi använda stugan 2-3 dag/v, men i framtiden
kan det bli på heltid, alternativt köpa en liten lägenhet som vi använder kanske 2dag/v

Citat:
Vatten hade jag satsat på en egen brunn. En grävd brunn kostar absolut inte så mycket. En dags jobb för en grävare samt betongrör. Max 50000kr. Då anlitar man inte ett ”brunnsföretag” utan använder folk i närheten, alla bönder har olika maskiner.

El är givetvis solceller, batterier och hybridregulator. Steca är nog enda tillverkare som lämnar garantier vid offgridsystem vad jag vet.

Så sikta på offgrid och slipp alla störiga räkningar .
Stugan ligger på en bergstomt, så kanske blir tvungen att anlita ett brunnsföretag
och då lär det säkert bli betydligt högre kostnad.

Tack för dina tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in