2021-06-22, 17:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Olja hör inte till det förflutna. Att "förnyelsebar energi" ska "ta över" är en grön myt. För att ersätta fossil energi till 2050 skulle man behöva bygga ett kärnkraftverk om dagen, varje dag i 30 år. Man behöver alltså 24-dubbla antalet befintliga kärnkraftverk... Eller bygga 22 000 000 vindturbiner, jämte dagens 450 000 turbiner.

Det är fossil energi som möjliggör att progressiva krafter kan leka den gröna vågen. Lägg där till att oljeproduktionen är låg och efterfrågan hög, vilket också syns på priset.

Mina oljeaktier i år:
Lundin Energy +33%
International petroleum +111%
Tethys +23%
Maha -1%

Ergo; köp Maha...
Haha, olja är precis som du säger ett lysande exempel på branscher som klappträna räknat ut eftersom det "inte behövs längre".
Groteskt underinvesterat pga ESG-fonder och skit och vi har en härlig supply deficit att vänta, inte helt olikt uransektorn.

Så viktigt, men ändå vill ingen ta i det.
Citera
2021-06-22, 18:18
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Haha, olja är precis som du säger ett lysande exempel på branscher som klappträna räknat ut eftersom det "inte behövs längre".
Groteskt underinvesterat pga ESG-fonder och skit och vi har en härlig supply deficit att vänta, inte helt olikt uransektorn.

Så viktigt, men ändå vill ingen ta i det.

Vilka aktier tycker du man ska investera i då? Vi kan ha en tävling där jag säger tre aktier utvalda efter min strategi och du säger tre av dina och hur du tänker kring dem så ser vi tillbaka på tråden om 5 år och ser vem som gått mest plus. Kravet är att man själv måste ha köpt aktien nu i år och att man skriver vad man betalade för den och på vilket datum så man inte kan fantisera i efterhand att man fångade den precis på årslägsta i en dipp. Aktierna måste också ha olika profiler, så man får t ex inte ta t ex tre oljebolag eller tre uranprospekteringsbolag.

De tre av mina aktier i olika branscher jag väljer är följande:

Bank
Resurs Holding
42 kr den 210621

Friskvård
Actic Group
17 kr den 210621

Hotell
Scandic Hotels Group
35 kr den 210618

Alla får vara med i tävlingen förresten, så ser vi om min strategi är mer eller mindre framgångsrik än andras. Min strategi är då som sagt att köpa aktier inom branscher som för tillfället inte är inne och som därför gått trögt jämfört med andra branscher.
Senast redigerad av Paddan1000 2021-06-22 kl. 18:27.
Citera
2021-06-22, 19:04
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Vilka aktier tycker du man ska investera i då? Vi kan ha en tävling där jag säger tre aktier utvalda efter min strategi och du säger tre av dina och hur du tänker kring dem så ser vi tillbaka på tråden om 5 år och ser vem som gått mest plus. Kravet är att man själv måste ha köpt aktien nu i år och att man skriver vad man betalade för den och på vilket datum så man inte kan fantisera i efterhand att man fångade den precis på årslägsta i en dipp. Aktierna måste också ha olika profiler, så man får t ex inte ta t ex tre oljebolag eller tre uranprospekteringsbolag.

Bank
Resurs Holding
42 kr den 210621

Friskvård
Actic Group
17 kr den 210621

Hotell
Scandic Hotels Group
35 kr den 210618

Alla får vara med i tävlingen förresten, så ser vi om min strategi är mer eller mindre framgångsrik än andras. Min strategi är då som sagt att köpa aktier inom branscher som för tillfället inte är inne och som därför gått trögt jämfört med andra branscher.
Challenge accepted:

Cleveland cliffs $CLF Självklart får min store förebild LG förstaplatsen här. Argumentation finns i ståltråden. Ingen gillar stål, kineserna prisdumpar när som, buhu, osv. 20.5. BTFD.

Cameco (CCO) Ingen gillar kärnkraft. Ondska, mr Burns, skövlade indianreservat och mutanter överallt. How dare you lixom. Lik förbannat behövs elektricitet för att inte frysa ihjäl och för att fortsätta posta sina hjärndöda åsikter någonstans på nätet. Läs uranteorin. $24CADish nu.

Kempharm - KMPH Medicinaxie. Helt olikt mig då jag skulle helst se mänskligheten i stort gasas till döds.
Men Serdexmetylfenidat verkar verkligen vara en bra grej. Shortat som fan av folk som har fel.
Köp när den är billig. Den här är lite sketch då jag är inte nån doktor, bara en f.d tjackis.
Citera
2021-06-22, 19:08
Medlem
smoerreboms avatar
Cannabis har väl gått trögt länge nu? Inte något som folk prioriterar nu heller när det depression på gång i Amerika

Jag har dock en bevakningslista förhoppning om att jag ska hoppa in där senare eftersom det är så oerhört tilltalande att investera i något som är beroendeframkallande.

Det kommer väl vara rätt kallt ett tag till?

Oj oj oj bajsis har inte sagt något tidigare om att han vill gasa ihjäl folk. Det här måste jag ta upp med styrelsen i ur-anus för det här är INTE pk!
Senast redigerad av smoerrebom 2021-06-22 kl. 19:11.
Citera
2021-06-22, 19:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Challenge accepted:

Cleveland cliffs $CLF Självklart får min store förebild LG förstaplatsen här. Argumentation finns i ståltråden. Ingen gillar stål, kineserna prisdumpar när som, buhu, osv. 20.5. BTFD.

Cameco (CCO) Ingen gillar kärnkraft. Ondska, mr Burns, skövlade indianreservat och mutanter överallt. How dare you lixom. Lik förbannat behövs elektricitet för att inte frysa ihjäl och för att fortsätta posta sina hjärndöda åsikter någonstans på nätet. Läs uranteorin. $24CADish nu.

Kempharm - KMPH Medicinaxie. Helt olikt mig då jag skulle helst se mänskligheten i stort gasas till döds.
Men Serdexmetylfenidat verkar verkligen vara en bra grej. Shortat som fan av folk som har fel.
Köp när den är billig. Den här är lite sketch då jag är inte nån doktor, bara en f.d tjackis.

Vi får se hur det går om 5 år från och med dagens datum, men som sagt måste du enligt reglerna äga aktierna själv och skriva exakt inköpspris och datum. Att referera till dippar eller teoretiska köp i efterhand är fusk. Du har förstås rätt att vänta in rätt läge och köpa aktierna på något kommande datum och då rapportera in inköpspriset i tråden i efterhand när som helst de kommande 5 åren utan att tävlingens slutdatum påverkas. Eventuella försäljningar måste också rapporteras och räknas in.
Citera
2021-06-22, 19:22
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Cannabis har väl gått trögt länge nu? Inte något som folk prioriterar nu heller när det depression på gång i Amerika

Jag har dock en bevakningslista förhoppning om att jag ska hoppa in där senare eftersom det är så oerhört tilltalande att investera i något som är beroendeframkallande.

Det kommer väl vara rätt kallt ett tag till?

Oj oj oj bajsis har inte sagt något tidigare om att han vill gasa ihjäl folk. Det här måste jag ta upp med styrelsen i ur-anus för det här är INTE pk!
Cannabis ska du absolut inte investera i annat än för eget bruk. Företagen är totalt kaos och tror att vanligt folk uppskattar cannabis i ätbar form vilket kan vara en jobbig upplevelse för en ovan psykonaut.
Ledningen är pga produktens natur kanske inte optimal. Passionerade - javisst, men kanske inte alla gånger så organiserade.

Missförstå mig rätt, jag älskar ganja, men jag skulle aldrig anställa mig själv.
Citera
2021-06-22, 19:24
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Vi får se hur det går om 5 år från och med dagens datum, men som sagt måste du enligt reglerna äga aktierna själv och skriva exakt inköpspris och datum. Att referera till dippar eller teoretiska köp i efterhand är fusk. Du har förstås rätt att vänta in rätt läge och köpa aktierna på något kommande datum och då rapportera in inköpspriset i tråden i efterhand när som helst de kommande 5 åren utan att tävlingens slutdatum påverkas. Eventuella försäljningar måste också rapporteras och räknas in.
Jag äger drivor köpt mycket billigare. Fem år ?
Hallå farfar. Jag ska casha ut det där i början av nästa år kanske och rulla vidare eller köpa en egen gammal tågstation och bara lalla resten av livet. Vi får se.

Det funkar inte att vara en orubblig stenkuk när det gäller cykliska bolag.
Är alternativen för er ungdomar att HODL eller daytradea ? Finns inget mellanting ? -EV
Senast redigerad av bajssprutan 2021-06-22 kl. 19:28.
Citera
2021-06-22, 20:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Jag äger drivor köpt mycket billigare. Fem år ?
Hallå farfar. Jag ska casha ut det där i början av nästa år kanske och rulla vidare eller köpa en egen gammal tågstation och bara lalla resten av livet. Vi får se.

Det funkar inte att vara en orubblig stenkuk när det gäller cykliska bolag.
Är alternativen för er ungdomar att HODL eller daytradea ? Finns inget mellanting ? -EV

Det går bra att sälja i förtid. Bara du berättar när du säljer och till vilket pris så man kan utvärdera strategin i efterhand.
Citera
2021-06-23, 11:33
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Bank
Resurs Holding
42 kr den 210621

Friskvård
Actic Group
17 kr den 210621

Hotell
Scandic Hotels Group
35 kr den 210618

Jag vill också vara med å leka.

Olja
Maha Energy 14,75 kr

Gas
Scandinavian Biogas Fuels 33 kr

Vätgas
Hexagon Purus 31,9 kr

Bubblare:spel
LeoVegas 37,5 kr

Prognostiserad avkastning till 2021-12-31: 46%
Senast redigerad av skogshuggar3n 2021-06-23 kl. 11:37.
Citera
2021-06-26, 13:04
Medlem
Smutzs avatar
Oljetankers förihelvetti! Bara låna 10 miljoner och tröck in.
Cement och asfalt är också härliga koldioxidbovar som vissa verkar förtränga att de faktiskt kommer behövas även i det framtida miljöpartistiska lyckoriket.
Citera
2021-06-26, 13:07
Medlem
Flygbolag, hotellkedjor, grupp- och konferens kan du börja med.
Sen blir det en återgång så småningom men frågan är då hur stor efterfrågan blir och när.
Citera
2021-06-27, 00:59
Moderator
ksvs avatar
Inte helt fel tänkt.

Områden där jag menar att det finns en del bolag som är lågt värderade i förhållande till intjäningsförmågan i normalkonjunktur:
* Konsulter i allmänhet, fordonskonsulter, IT-kunsulter
* Bemanningsbolag
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Det ultimata måste vara flygbolagen med Norwegian och SAS. Kolla kursgrafen men sen måste du komma ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för framtidens avkastning...
Korrigerar du för att de 20-dubblat antalet aktier mm kommer du finna att kursgrafen inte längre ser lika rolig ut.

Citat:
Jag vill undvika branscher som förlitar sig på gammal teknologi. Därför vill jag inte investera i saker som olja, kontanthantering, fysiska butiker som konkurrerar med internethandeln och annat obsolet.
Du kommer alltid kunna hitta lågt värderade vinnare i kalla branscher.
Peal-oil ligger kanske 10 år bort i tiden. Användningen av olja kommer alltså öka i ett antal år till och det kommer finnas stor efterfrågan under resten av vår livstid, samtidigt som det inte görs tillräckliga investeringar i nyproduktion.

Kontantanvändning har minskat snabbt hos oss men kommer finnas kvar i stora delar av världen under överskådlig framtid. Några bolag kommer komma att hantera dessa. De få bolag som blir kvar kommer vara de bästa och kommer tjäna stora pengar under lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in