2021-06-14, 20:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag behöver tips på branscher som gått trögt den senaste tiden och som jag inte bör investera i. Min tanke är att tvärt emot råden jag får investera i dessa branscher. Detta eftersom jag alltid är för sent ute när någon bransch börjar gå bra och missar uppgången eftersom jag inte är lika snabb och påläst som proffsen. Jag tänker att mina chanser att lyckas med en investering är större om jag investerar i sådant som ingen annan just nu är intresserad av, så ökar mina chanser till profit i framtiden eftersom jag inte behöver konkurrera med andra investerare på samma sätt som inom lukrativa branscher.

På rak arm kan jag komma på följande branscher som går dåligt:

Banker
Försäkringsbolag
Telecom
Turism

Fyll gärna på med fler exempel och ge gärna tips inom varje kategori på bra eller minst dåliga bolag att investera i.
Citera
2021-06-14, 20:55
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Banker, redovisar stadigt miljardvinster varje år och har nu dessuto börjat pungslå privatsegmentet på månadsavgifter för internetbank.

Vill du se en uträknad, så kolla konferens- och affärsresebranschen.
Citera
2021-06-14, 20:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag behöver tips på branscher som gått trögt den senaste tiden och som jag inte bör investera i. Min tanke är att tvärt emot råden jag får investera i dessa branscher. Detta eftersom jag alltid är för sent ute när någon bransch börjar gå bra och missar uppgången eftersom jag inte är lika snabb och påläst som proffsen. Jag tänker att mina chanser att lyckas med en investering är större om jag investerar i sådant som ingen annan just nu är intresserad av, så ökar mina chanser till profit i framtiden eftersom jag inte behöver konkurrera med andra investerare på samma sätt som inom lukrativa branscher.

På rak arm kan jag komma på följande branscher som går dåligt:

Banker
Försäkringsbolag
Telecom
Turism

Fyll gärna på med fler exempel och ge gärna tips inom varje kategori på bra eller minst dåliga bolag att investera i.

Banker har varit rätt så inne senaste månaderna. Även turism har gått bra. Däremot är telecom tämligen utbombat. Vill även lägga till hälsovård och biotech som har gått urdåligt sedan sommaren 2020.

Dock tror jag att sektorrotationerna är över. Telecom är utbombat av en anledning t.ex.
Citera
2021-06-14, 21:17
Medlem
Jag har sålt av allt relaterat till tech, helt galna värderingar. Kolla tex innehaven i spararfavoriten TIN Ny Teknik, nästan allt har P/E långt över 100 och det efter ett år där alla varit hemma och konsumerat IT och teknik på ett sätt som är oöverträffat och som jag tror inte kan fortsätta öka i en takt som motiverar dessa värderingar.

Andra exempel är företagen som rider på gröna vågen. Typ Tesla och vissa green-tech bolag.
Citera
2021-06-14, 21:35
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag har sålt av allt relaterat till tech, helt galna värderingar. Kolla tex innehaven i spararfavoriten TIN Ny Teknik, nästan allt har P/E långt över 100 och det efter ett år där alla varit hemma och konsumerat IT och teknik på ett sätt som är oöverträffat och som jag tror inte kan fortsätta öka i en takt som motiverar dessa värderingar.

Andra exempel är företagen som rider på gröna vågen. Typ Tesla och vissa green-tech bolag.

GUH! Du är 5 månader för sen. Det där kommer du ångra dig så in i helvete. Nu kommer världens jävla våg av buybacks och för varje dollar alla branscher utom tech lägger på buybacks så lägger tech bolagen två dollar. Det och alla flöden till indexfonder (som mer eller mindre är techfonder på grund av sin viktning) kommer leda till kursökningar.
Citera
2021-06-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
GUH! Du är 5 månader för sen. Det där kommer du ångra dig så in i helvete. Nu kommer världens jävla våg av buybacks och för varje dollar alla branscher utom tech lägger på buybacks så lägger tech bolagen två dollar. Det och alla flöden till indexfonder (som mer eller mindre är techfonder på grund av sin viktning) kommer leda till kursökningar.
Tror mycket av det där är inprisat, därför jag sålde. Ska vara en jävla massa återköp och utdelning för att kompensera för P/E tal på långt över 100...
Citera
2021-06-14, 21:58
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kina är väldigt kallt bland investerare just nu.
Citera
2021-06-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Kina är väldigt kallt bland investerare just nu.
Så är även olja, gas, kol och Ryssland. Inte trendigt eller ESG... Tror alla är kalla men med stor uppsida och direktavkastning då de är bortglömda och billiga.

Nu drar jag tråden offtopic tror jag.
Citera
2021-06-14, 22:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Tror mycket av det där är inprisat, därför jag sålde. Ska vara en jävla massa återköp och utdelning för att kompensera för P/E tal på långt över 100...

Antar du kollar på automatiskt PE från Avanza. Enda som har Forward PE över 100 är Tesla av megacap tech. Flera av dom har lägre forward PE än många av de svenska industribolagen. Som växer skitlångsamt och har enorma skulder. Enda anledningen till att tech stått stilla och PE har sjunkit är att massa aktiva fonder har försökt sektorrotera och därför paniksålt. Ungefär som du gjort. Inte direkt ett genidrag när världens största aktieköpare precis kommer tillbaka på banan; nämligen bolagen själva.
Citera
2021-06-14, 22:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Så är även olja, gas, kol och Ryssland. Inte trendigt eller ESG... Tror alla är kalla men med stor uppsida och direktavkastning då de är bortglömda och billiga.

Nu drar jag tråden offtopic tror jag.

Nej, tipsa gärna om regioner, råvaror och annat som är billigt eller ointressant för tillfället.

Just olja vågar jag inte investera i eftersom det hör det förflutna till. Det kommer sluta som stenkolet gjorde när tågen elektrifierades.
Citera
2021-06-14, 23:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nej, tipsa gärna om regioner, råvaror och annat som är billigt eller ointressant för tillfället.

Just olja vågar jag inte investera i eftersom det hör det förflutna till. Det kommer sluta som stenkolet gjorde när tågen elektrifierades.
Kontanthantering. En no brainer sett till Sverige (vilket inte säger så mycket), men pandemin har ökat kortanvändningen över hela västvärlden.

OBS! Jag tror inte denna branschen kommer studsa tillbaka, men du bad mig avråda dig, inte råda dig.
Citera
2021-06-14, 23:33
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Radioaffärer…..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto