2021-06-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kontanthantering. En no brainer sett till Sverige (vilket inte säger så mycket), men pandemin har ökat kortanvändningen över hela västvärlden.

OBS! Jag tror inte denna branschen kommer studsa tillbaka, men du bad mig avråda dig, inte råda dig.
Jo, håller helt med dig om att marknaden för kontanthanteringen är utan hopp.

Har dock några aktier i Loomis som jag haft sedan Securitas delade ut företaget för 10 år sedan. Har många gånger tänkt att sälja dessa men de ligger kvar och ger rätt hyffsad utdelning. Tänker emellanåt att jag borde sälja av för att det är en ointressant marknad men jag har inte kommit till skott. Helt plötsligt så kommer det utdelning och då får aktierna stanna kvar i byrålådan ytterligare ett år, är dessutom inte så många aktier som jag äger.

Man pysslar med kontanthanteringen och annan värdetransport i många länder. Marknaden är faktiskt riktigt stor med potential då många länder har bristfälliga värdetransporter och är i stort behov av att utveckla hanteringen.
Citera
2021-06-14, 23:35
Medlem
backwardations avatar
Det ultimata måste vara flygbolagen med Norwegian och SAS. Kolla kursgrafen men sen måste du komma ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för framtidens avkastning...

Turkiet och turkiska obligationer är nog en annan bransch du inte vill ta i.

Här hemma har du ”defensive stocks” tex ICA, Essity och Astra Zeneca. De var rena raketbränslet under coronakraschen men blev iskalla efteråt. Nu har en del börjat återhämta sig och Astra har fått en massa köprekar.
Citera
2021-06-14, 23:48
Medlem
Jag har gått all in hotell-branchen, inga jävla bitcoins eller investment couple här inte!
Citera
2021-06-15, 00:17
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag behöver tips på branscher som gått trögt den senaste tiden och som jag inte bör investera i. Min tanke är att tvärt emot råden jag får investera i dessa branscher. Detta eftersom jag alltid är för sent ute när någon bransch börjar gå bra och missar uppgången eftersom jag inte är lika snabb och påläst som proffsen. Jag tänker att mina chanser att lyckas med en investering är större om jag investerar i sådant som ingen annan just nu är intresserad av, så ökar mina chanser till profit i framtiden eftersom jag inte behöver konkurrera med andra investerare på samma sätt som inom lukrativa branscher.

På rak arm kan jag komma på följande branscher som går dåligt:

Banker
Försäkringsbolag
Telecom
Turism

Fyll gärna på med fler exempel och ge gärna tips inom varje kategori på bra eller minst dåliga bolag att investera i.
Telecom - Va? Du behöver bygga 5G, 6G, 7G samt underhålla redan existerande master.

Försäkringsbolag - Du kommer alltid behöva försäkringar och det är en tråkig men säker bransch.

Banker - Hemsk bransch, med dålig tillväxt instämmer, men knappast något man aktivt skulle blanka

Turism - vänta 1-2 år och så får vi se vad som händer, antagligen en uppgång.

Att investera i turism är för övrigt försent, du har ju redan missat det tåget. Fanns ju en massa pengar att tjäna på att köpa dippen under covid.
Citera
2021-06-15, 19:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag vill undvika branscher som förlitar sig på gammal teknologi. Därför vill jag inte investera i saker som olja, kontanthantering, fysiska butiker som konkurrerar med internethandeln och annat obsolet.

Av tipsen i tråden funderar jag på hotellbranschen. Där hittar jag Scandic Hotels Group som inte återhämtat sig efter Coronan:

https://www.avanza.se/aktier/gamla-aktiesidan.html/613140/scandic-hotels-group

Jag har lagt en order på 35 kr per aktie som jag hoppas på att fånga i en dipp. När coronan gått över och mitt jobb åter kommer ha sina utvecklingsdagar där kommer den stiga.

Vad gäller banker, försäkringsbolag, flygbolag, resebolag, säkerhet och telecom har jag redan en del aktier i flera olika bolag så jag är nöjd där. ICA och AstraZeneca var intressanta tips som jag ska titta närmare på.

Ge gärna tips på fler specifika aktier inom olika iskalla branscher.
Citera
2021-06-20, 16:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag kom på en bransch till som går dåligt; gym och friskvårdsanläggningar.

Jag funderar på att köpa exempelvis Actic. Jag har lagt en order på 17 kr så länge (står nu i 17:70).

https://www.avanza.se/aktier/gamla-aktiesidan.html/742358/actic-group

Kom igen nu. Ger mig fler exempel på aktier som går trögt utan att det är det enskilda företagets fel.
Citera
2021-06-20, 21:53
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Nej, tipsa gärna om regioner, råvaror och annat som är billigt eller ointressant för tillfället.

Just olja vågar jag inte investera i eftersom det hör det förflutna till. Det kommer sluta som stenkolet gjorde när tågen elektrifierades.

Olja hör inte till det förflutna. Att "förnyelsebar energi" ska "ta över" är en grön myt. För att ersätta fossil energi till 2050 skulle man behöva bygga ett kärnkraftverk om dagen, varje dag i 30 år. Man behöver alltså 24-dubbla antalet befintliga kärnkraftverk... Eller bygga 22 000 000 vindturbiner, jämte dagens 450 000 turbiner.

Det är fossil energi som möjliggör att progressiva krafter kan leka den gröna vågen. Lägg där till att oljeproduktionen är låg och efterfrågan hög, vilket också syns på priset.

Mina oljeaktier i år:
Lundin Energy +33%
International petroleum +111%
Tethys +23%
Maha -1%

Ergo; köp Maha...
Citera
2021-06-20, 21:57
Medlem
Citat:
Jag behöver tips på branscher som gått trögt den senaste tiden och som jag inte bör investera i. Min tanke är att tvärt emot råden jag får investera i dessa branscher. Detta eftersom jag alltid är för sent ute när någon bransch börjar gå bra och missar uppgången eftersom jag inte är lika snabb och påläst som proffsen. Jag tänker att mina chanser att lyckas med en investering är större om jag investerar i sådant som ingen annan just nu är intresserad av, så ökar mina chanser till profit i framtiden eftersom jag inte behöver konkurrera med andra investerare på samma sätt som inom lukrativa branscher.

På rak arm kan jag komma på följande branscher som går dåligt:

Banker
Försäkringsbolag
Telecom
Turism

Fyll gärna på med fler exempel och ge gärna tips inom varje kategori på bra eller minst dåliga bolag att investera i.

Vapen och försvarsmateriell är stendött i Europa.

Allt som inte är "etiskt" men som alla vill ha ändå. Olja, stridsflyg, spel, sprit...

Kolla vad etiska fonder inte har och köp det.
Citera
2021-06-20, 22:32
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vapen och försvarsmateriell är stendött i Europa.

Precis, det är bara att börja tanka lite SAAB.
Citera
2021-06-20, 22:33
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Telecom är utbombat av en anledning t.ex.

Varför?
Citera
2021-06-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Olja hör inte till det förflutna. Att "förnyelsebar energi" ska "ta över" är en grön myt. För att ersätta fossil energi till 2050 skulle man behöva bygga ett kärnkraftverk om dagen, varje dag i 30 år. Man behöver alltså 24-dubbla antalet befintliga kärnkraftverk... Eller bygga 22 000 000 vindturbiner, jämte dagens 450 000 turbiner.

Det är fossil energi som möjliggör att progressiva krafter kan leka den gröna vågen. Lägg där till att oljeproduktionen är låg och efterfrågan hög, vilket också syns på priset.

Mina oljeaktier i år:
Lundin Energy +33%
International petroleum +111%
Tethys +23%
Maha -1%

Ergo; köp Maha...

man behöver ha svängmassan ifrån turbiner hur än man gör så antingen bygger man mycket kärnkraftverk eller så fortsätter man med olja, kol och naturgas. personligen tankar jag alla 4 tillgångarna. jag tror det kommer löna sig
Citera
2021-06-22, 15:05
Medlem
Smutzs avatar
Jag försökte se om det fanns något noterat bolag på DAX som driver bordeller. Det är ju rimligtvis en bransch som tagit mycket stryk under pandemin och som de stora fonderna förmodligen inte vill röra med tång.
Tyvärr hittade jag inga, min tyska är för dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in