• 4
  • 5
2025-05-26, 21:25
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
GB fick ta en stor fet smäll iom Brexit - Lantbruksstödet inom EU var omfattande, som nu brittiska regeringen måste kompensera på något sätt. Samtidigt som marknaden krympte till det egna landet endast. Kris med stort K som i konkurs för alla lantmän som inte har egen TV kanal.

Han skulle väl få mer i bidrag nu från brittiska staten än vad han tidigare fick från EU? De diskuterade detta i första avsnittet på nya säsongen har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Undra hur mycket som är bara för tv och vilket som är lantbruksvardag? Driver han runt gården på sina gamla tv-pengar eller är det nuvarande tv produktion som betalar. Alla investering med affären, restaurang, puben mm kräver mer kapital än vad gården kan uppbringa.
Alltså varför skaffa en 8-skärig plog när 5-6 skär hade varit mer passande och varför inte slänga på sin frontvikt när han ska plöja? Är det bara för att göra rolig tv med misslyckande?

Har hört att han fick runt hundra miljoner dollar från Amazon för de tre första säsongerna. Om det stämmer så går det ingen nöd på honom.
Citera
2025-05-26, 21:46
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Den var väl på lån? Han säger ju själv flera gånger att han är helt inkompetent, han gör ju pengar på både puben och farmshopen för han vet att det kommer vara många som besöker de just pga serien och och att det är just han som äger det. Sen vad jag har förstått utifrån andra youtubers som varit på farmshopen är att det är väldigt dyrt att handla där.

Själva gården verkar ju gå minus men han trivs ju med livet och vad jag har förstått så har han haft gården redan innan programmet. Serien belyser problematiken med att driva en gård, alla regler och hur krångligt det är. Sen betalar säkerligen Amazon en bra summa med till Clarkson och de andra som är med.
Frågan är om det egentligen är roligare att han gör dessa misstag med för stor plog och liknande. Men serien är underhållande även om det ibland blir lite mycket.
Jag tror inte de tjänar något på shopen och restaurangen. Möjligen går det på noll om man räknar bort investeringskostnaderna. Är nog så med svampen och bären också, ingen större förtjänst utan mest byte av pengar och inget betalt för arbetstiden.
Men Englands landsbygd och politik verkar fastnat för hundra år sedan eftersom allt känns så omodernt och omständligt.
Citera
2025-05-26, 21:49
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Han skulle väl få mer i bidrag nu från brittiska staten än vad han tidigare fick från EU? De diskuterade detta i första avsnittet på nya säsongen har jag för mig.

Har hört att han fick runt hundra miljoner dollar från Amazon för de tre första säsongerna. Om det stämmer så går det ingen nöd på honom.
Kan säkert stämma med pengarna. Det är ju inte vanliga bönder som kan investera i olika projekt som han gör.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in