Citat:
Ursprungligen postat av
Maccan93
Hej, som rubriken lyder, jag har precis byggt ihop en ny dator med helt nya delar.
Den är väldigt tyst allmänt, men så fort jag startar ett spel som använder sig av grafikkortet så blir fläktarna till grafikkortet väldigt högljudda, vad kan detta bero på? Det är ett ASUS RTX 3080 Ti Strix, detta har inte hänt mig med mina tidigare byggen.
Kan det vara att lådan inte får tillräckligt med kall luft? Har en 280mm radiator monterad på framsidan av lådan, 2 fläktar som blåser ut i toppen samt 1 i baksidan, samtliga är 140mm. Det är ett Fractal Define 7 chassi.
Vill även tillägga att när jag öppnar framsidan av chassit så dämpar grafikkortet ned sig en aning..
Fixa bättre luftflöde i lådan. Kan bli tystare att dra upp chassiefläktarna till 100% (Noctua?) så grafikkortets fläktar som låter multiplar mer än Noctua inte behöver jobba så hårt. Så gör jag.
Kolla med HWmonitor hur varmt det är i burken. Bland annat CPU, GPU, SSD, HDD och mobo.
Tror du har en hel del att vinna på att justera luftflödet alltså.
Edit: Sätt radiatorn i toppen av lådan, montera tre inblåsande Noctua i fronten.
Define 7 har jag för mig har plats att montera radiator i toppen av lådan.