• 1
  • 2
2021-06-13, 17:42
Medlem
Hej, som rubriken lyder, jag har precis byggt ihop en ny dator med helt nya delar.
Den är väldigt tyst allmänt, men så fort jag startar ett spel som använder sig av grafikkortet så blir fläktarna till grafikkortet väldigt högljudda, vad kan detta bero på? Det är ett ASUS RTX 3080 Ti Strix, detta har inte hänt mig med mina tidigare byggen.
Kan det vara att lådan inte får tillräckligt med kall luft? Har en 280mm radiator monterad på framsidan av lådan, 2 fläktar som blåser ut i toppen samt 1 i baksidan, samtliga är 140mm. Det är ett Fractal Define 7 chassi.
Vill även tillägga att när jag öppnar framsidan av chassit så dämpar grafikkortet ned sig en aning..
Citera
2021-06-13, 17:52
Medlem
skilletgrays avatar
Kolla tempen på grafikkortet. Minska hastigheten på fläktarna så att du under full load hamnar under 85C. Problem solved.

Problemet är att du har för aggressiv hastighet på fläktarna och kräver för låg temperatur.

Kör stresstest på gpun, kolla tempen, minska fläktarnas hastighet tills du ligger på 85 så lär du vara hemma sen.

Fan sunt förnuft.
Citera
2021-06-13, 18:28
Medlem
qvarne2s avatar
Det är väl meningen. Automatisk justering beroende på temp. Om de börjar blåsa exakt när du klickar på "start" så kanske det är något fel dock.
Citera
2021-06-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maccan93
Hej, som rubriken lyder, jag har precis byggt ihop en ny dator med helt nya delar.
Den är väldigt tyst allmänt, men så fort jag startar ett spel som använder sig av grafikkortet så blir fläktarna till grafikkortet väldigt högljudda, vad kan detta bero på? Det är ett ASUS RTX 3080 Ti Strix, detta har inte hänt mig med mina tidigare byggen.
Kan det vara att lådan inte får tillräckligt med kall luft? Har en 280mm radiator monterad på framsidan av lådan, 2 fläktar som blåser ut i toppen samt 1 i baksidan, samtliga är 140mm. Det är ett Fractal Define 7 chassi.
Vill även tillägga att när jag öppnar framsidan av chassit så dämpar grafikkortet ned sig en aning..

Prova ändra alla grafikinställningar i spelet till LOW - problem solved.
Citera
2021-06-16, 01:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Fixa bättre luftflöde i lådan. Kan bli tystare att dra upp chassiefläktarna till 100% (Noctua?) så grafikkortets fläktar som låter multiplar mer än Noctua inte behöver jobba så hårt. Så gör jag.

Kolla med HWmonitor hur varmt det är i burken. Bland annat CPU, GPU, SSD, HDD och mobo.
Tror du har en hel del att vinna på att justera luftflödet alltså.

Edit: Sätt radiatorn i toppen av lådan, montera tre inblåsande Noctua i fronten.
Define 7 har jag för mig har plats att montera radiator i toppen av lådan.
Senast redigerad av kraftfoder 2021-06-16 kl. 01:12.
Citera
2021-06-16, 09:19
Medlem
snegdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Prova ändra alla grafikinställningar i spelet till LOW - problem solved.

😂 ja det är väl normalt att fläktarna börjar låta när man startar ett spel? Speciellt om det är RDR2 eller liknande grafikmässigt.
Citera
2021-06-17, 22:11
Bannlyst
Citat:

Hej.

Fläktarna ökar i hastighet för att belastningen ökar . Anledningen till att belastningen ökar är för att du ska få maximal prestanda av ditt grafikkort .

Det är alltså inget fel på ditt kort troligen .
Fläktkurvan bör kunna ändras i mjukvara som kom med kortet .

Men det är viktigt att du kan hålla nere tempsen ändå annars kommer du snabbt tappa prestanda . Ett grafikkort har vissa optimala temperaturer som den ska jobba i , går den över den tempsen kommer kortet börja stänga ner delar av sig för att hålla nere tempsen precis som en cpu gör , sk throttle . Throttle är inget farligt o sig men du får massiva FPS drops 🙂. Man kan säga det är grafikkortets överhettningningsskydd .
Senast redigerad av Jens86 2021-06-17 kl. 22:14.
Citera
2021-06-23, 13:17
Medlem
Hej igen, ursäkta för jag glömt bort tråden.

Problemet är löst! Det var inte grafikkortet som lät, utan kylarens fläktar, de lät som en lövblås så det blev svårt att veta exakt var ljudet kom ifrån .

Efter justering av dessa fläktar så blev datorn nästan tyst.. men blir fortfarande lite nojig gällande luftflödet, då jag känner att burken blir lite för varm, även fast temperaturerna ser ok ut, (cpu under 55*c full load, gpu 60*c) någon som har tips? Frontmonterad 280mm radiator med push konfig, 2 140mm fläktar som utblås i toppen samt en 140mm bak. Toppmontering av radiatorn är ej aktuellt eftersom det är för lite mellanrum mellan RAM och radiator.. Det är även "lågprofil" minnen..
Citera
2021-06-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fixa bättre luftflöde i lådan. Kan bli tystare att dra upp chassiefläktarna till 100% (Noctua?) så grafikkortets fläktar som låter multiplar mer än Noctua inte behöver jobba så hårt. Så gör jag.

Kolla med HWmonitor hur varmt det är i burken. Bland annat CPU, GPU, SSD, HDD och mobo.
Tror du har en hel del att vinna på att justera luftflödet alltså.

Edit: Sätt radiatorn i toppen av lådan, montera tre inblåsande Noctua i fronten.
Define 7 har jag för mig har plats att montera radiator i toppen av lådan.

Temps ser bra ut, allt under 60*c med belastning, under 40*c utan belastning, kanske skall investera i ett par Noctua fläktar, men problemet är att jag är lite osäker på hur jag ska montera dessa, kan inte montera radiatorn i toppen eftersom de tar i RAM minnena även fast de är "lågprofil" då blir jag tvingad att montera framme. Kan en fläkt i botten som blåser in luft samt två ytterligare fläktar på radiatorn (Push->Push&Pull) hjälpa till att blåsa kall luft in i burken?
Citera
2021-06-23, 13:34
Medlem
Citat:
Temps ser bra ut, allt under 60*c med belastning, under 40*c utan belastning, kanske skall investera i ett par Noctua fläktar, men problemet är..

Du har inget problem.
Citera
2021-06-23, 17:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Temps ser bra ut, allt under 60*c med belastning, under 40*c utan belastning, kanske skall investera i ett par Noctua fläktar, men problemet är att jag är lite osäker på hur jag ska montera dessa, kan inte montera radiatorn i toppen eftersom de tar i RAM minnena även fast de är "lågprofil" då blir jag tvingad att montera framme. Kan en fläkt i botten som blåser in luft samt två ytterligare fläktar på radiatorn (Push->Push&Pull) hjälpa till att blåsa kall luft in i burken?

Citat:
Ursprungligen postat av The13
Du har inget problem.

Exakt. Det är inget problem generellt. Frågan är om gradantalet gäller CPU eller GPU?
Maccan nämner inte detta. Om GPU-fläktarna går högt/hårt så är det antagligen grafikkkortet som blir varmt. Flödet i själva burken bör kontrolleras. Kan lättast kollas genom att köra öppen låda, om det blir betydligt kallare då. Blir det betydligt kallare med öppen låda, så är det fel på luftflödet.
Citera
2021-06-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt. Det är inget problem generellt. Frågan är om gradantalet gäller CPU eller GPU?
Maccan nämner inte detta. Om GPU-fläktarna går högt/hårt så är det antagligen grafikkkortet som blir varmt. Flödet i själva burken bör kontrolleras. Kan lättast kollas genom att köra öppen låda, om det blir betydligt kallare då. Blir det betydligt kallare med öppen låda, så är det fel på luftflödet.

Citat:
Problemet är löst! Det var inte grafikkortet som lät, utan kylarens fläktar,

jag känner att burken blir lite för varm, även fast temperaturerna ser ok ut, (cpu under 55*c full load, gpu 60*c)..

Jag personligen skulle inte göra något mer och det behövs inte heller. CPU på 70-80 och GPU 90+, då kan man prata om att ha problem. Att TS känner att burken blir för varm vet jag inte riktigt hur jag ska tolka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in