• 1
  • 2
2021-06-12, 21:18
Har ganska omfattande psykiska problem. Varit inlagd på psyket sedan tonåren, är idag i mitten av 20-års åldern. Har haft en väldigt olycklig uppväxt, aldrig haft några normala relationer med andra människor i form av flickvän, vänner, etc. Har konstant tankar på att skada andra människor, känner ingen empati med andra - är känslomässigt död inombords, ser andra människor som mina fiender. Funderar på att börja tända eld på byggnader för att se hur stor skada jag kan ställa till med innan jag grips - i min värld så skulle ett liv på rättspsyk vara lyckligare än det liv jag lever idag.

Jag vet att jag någonstans borde försöka stoppa mig själv, vet bara inte hur. Känns som att tiden bara tickar ner tills det att jag faktiskt gör något. Har haft en långvarig kontakt med psykiatrin och tar medicin men upplever inte att det hjälper. Så min fråga är: vad för typ av hjälp borde jag söka och om det är någon som haft liknande problematik och hur den hanterat sin situation?

Citera
2021-06-12, 21:24
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfterLight
Har ganska omfattande psykiska problem. Varit inlagd på psyket sedan tonåren, är idag i mitten av 20-års åldern. Har haft en väldigt olycklig uppväxt, aldrig haft några normala relationer med andra människor i form av flickvän, vänner, etc. Har konstant tankar på att skada andra människor, känner ingen empati med andra - är känslomässigt död inombords, ser andra människor som mina fiender. Funderar på att börja tända eld på byggnader för att se hur stor skada jag kan ställa till med innan jag grips - i min värld så skulle ett liv på rättspsyk vara lyckligare än det liv jag lever idag.

Jag vet att jag någonstans borde försöka stoppa mig själv, vet bara inte hur. Känns som att tiden bara tickar ner tills det att jag faktiskt gör något. Har haft en långvarig kontakt med psykiatrin och tar medicin men upplever inte att det hjälper. Så min fråga är: vad för typ av hjälp borde jag söka och om det är någon som haft liknande problematik och hur den hanterat sin situation?

Du är iaf inne på rätt spår att du ska söka hjälp. Att skada andra är fel och ingen lösning!
Du ska vara tydlig med dina tankar och hur illa du mår i kontakt med vården.
Vad gör du om dagarna? Att inte göra något kan få vem som att må dåligt.
Träna, promenera, hitta något du tycker är spännande att göra dvs en hobby
Finns någon öppenvård /aktivitetshus du kan få gå till om dagarna.
Och en sak till: livet går upp och ner - det måendet du har nu är inte hugget i sten för gott - så nej att göra något drastiskt är inte lösningen!
Citera
2021-06-12, 21:32
Medlem
Varför måste det just vara byggnader? Det är mycket trevligare och ofarligare att göra en liten lägereld i skogen och grilla korv till exempel.
Citera
2021-06-12, 21:41
Medlem
skilletgrays avatar
Är i samma sits. Dock haft en rad flickvänner, men snarare varit till mer problem än något annat.

Känner dock inte för att tända eld på byggnader. Dock funderade jag så sent som idag när jag var i affären att det skulle vara skönt att gå lös med en kniv och stampa sönder folks hjärnor på betonggolvet.

Har noll gemensamt med människor, har bara ett oerhört agg mot dem för vad de gjort mot Sveriges framtid. De förtjänar inte ett uns lycka.

Dock diagnoserad med ADD och autism så kan vara det som spökar. Skulle vidare behöva medicinering, men läkare drar ut på tiden i vanlig jävla ordning.
Citera
2021-06-12, 21:50
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skilletgray
Är i samma sits. Dock haft en rad flickvänner, men snarare varit till mer problem än något annat.

Känner dock inte för att tända eld på byggnader. Dock funderade jag så sent som idag när jag var i affären att det skulle vara skönt att gå lös med en kniv och stampa sönder folks hjärnor på betonggolvet.

Har noll gemensamt med människor, har bara ett oerhört agg mot dem för vad de gjort mot Sveriges framtid. De förtjänar inte ett uns lycka.

Dock diagnoserad med ADD och autism så kan vara det som spökar. Skulle vidare behöva medicinering, men läkare drar ut på tiden i vanlig jävla ordning.

Kom igen. Sådana tankar ska du inte sitta inne på. Berätta det på mottagningen du har din läkare då lär de hosta fram en tid fort. Nog för att psykiatrin är katastrof men var tydlig med hur illa du mår!

Noll gemenskap tanken börjar ju faktiskt också med dig själv. Ingen har mycket gemensamt med många. Man finner sina jämlika och har olika relation till folk dessutom. Om du tror att gemene man har massor av vänner har du fel. Du måste heller inte analysera andra - ingen är felfri inkl du själv ju
Citera
2021-06-12, 21:54
Medlem
skilletgrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Kom igen. Sådana tankar ska du inte sitta inne på. Berätta det på mottagningen du har din läkare då lär de hosta fram en tid fort. Nog för att psykiatrin är katastrof men var tydlig med hur illa du mår!

Noll gemenskap tanken börjar ju faktiskt också med dig själv. Ingen har mycket gemensamt med många. Man finner sina jämlika och har olika relation till folk dessutom. Om du tror att gemene man har massor av vänner har du fel. Du måste heller inte analysera andra - ingen är felfri inkl du själv ju

Jag tror nog säkert att läkare är mer villiga att skriva ut amfetaminpreparat för att man säger att man är villig att gå lös på folk med kniv och stampa sönder deras hjärnor mot betonggolvet.

Sedan projicerar du. Jag har noll gemensamt med människor främst pga mina diagnoser. Det är kanske 1 på 1000 som jag finner givande att umgås med.
Citera
2021-06-12, 21:54
Medlem
lejongaddens avatar
Ett tips är att alltid ställa det motsatta alternativet emot varandra. Är det smart att tända eld på byggnader eller är det inte smart att tända eld på byggnader. Sen följer du alltid det rätta alternativet, vilket oftast är det alternativet som majoriteten skulle välja. Speciellt i detta fallet.
Citera
2021-06-12, 21:55
Medlem
skilletgrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Ett tips är att alltid ställa det motsatta alternativet emot varandra. Är det smart att tända eld på byggnader eller är det inte smart att tända eld på byggnader. Sen följer du alltid det rätta alternativet, vilket oftast är det alternativet som majoriteten skulle välja. Speciellt i detta fallet.

Har inte med rationellt tänkande att göra, det är högst emotionellt. Vilket är problematiskt mot mig som är i regel oerhört pragmatisk och rationell. Men ibland vill man bara se saker brinna och förstöras för att få utlopp för sina primitiva känslor.
Citera
2021-06-12, 22:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Du vill ärligt inte skada någon. Det är bra! Sök dig till psyket så blir du nog inspärrad utan att skadat någomm Det är mer säg som det är till en läkare och du blir inspärrad. Efter det får du hjälp. Inget mer att oroa sig om.
Citera
2021-06-12, 22:41
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag tar dig på allvar. Man kan ha riktigt skumma tankar även om man anser sig vara ”normal”.

Tycker du ska ringa 1177 och vara tydlig med hur du känner. Skäms inte!
Citera
2021-06-12, 22:49
Medlem
Skriv till psykiatrin, avdelningscheferna ! Fick en läkartid 2 v väntan
Citera
2021-06-12, 22:50
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skilletgray
Har inte med rationellt tänkande att göra, det är högst emotionellt. Vilket är problematiskt mot mig som är i regel oerhört pragmatisk och rationell. Men ibland vill man bara se saker brinna och förstöras för att få utlopp för sina primitiva känslor.

Tankar styr det emotionella och det emotionella styr tankar. Jag hade också liknande tankar när jag var yngre, men det är stor skillnad på tankar och få tankarna till verklighet. Fråga dina tankar om dessa tankar gynnar eller skadar dig, om det skadar dig tänk på något annat. Du kan programmera dig själv om du verkligen vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in