2021-06-12, 15:43
Medlem
Vad är fördel/nackdel med dessa?

För mig känns det helt knasigt att man ävljer en dubbelpipa som man bara kan ladda 2 skott i.
Måste väl va bättre att kunna ha en 5-6 patroner i vapnet och kunna avfyra dom tätt in på än att bara ha 2 st i pipan, behlva bryta pipa, trycka in 2 nya, coh skjuta?

Är det nåt jag missar här eller vad?
Citera
2021-06-12, 15:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112

För mig känns det helt knasigt att man ävljer en dubbelpipa som man bara kan ladda 2 skott i.
Måste väl va bättre att kunna ha en 5-6 patroner i vapnet och kunna avfyra dom tätt in på än att bara ha 2 st i pipan, behlva bryta pipa, trycka in 2 nya, coh skjuta?

Dubbelpipan är enklare och billigare.
Citera
2021-06-12, 15:48
Medlem
franges avatar
Betydligt enklare konstruktion med mindre underhåll och mindre risk för krångel med en dubbelpipig, eftersom det är betydligt färre rörliga delar. Som redan nämnt billigare.

Dessutom får du bara ha 2+1 patroner (det vill säga i 2 magasinet och 1 i pipan) på din halvautomat, om du har den på jakt. Att ha större magasinkapacitet (dvs ta bort magasinpluggen) är lika med grovt vapenbrott - då kan du (straffmässigt) lika gärna ha en illegal automatkarbin i vapenskåpet, du kommer råka lika illa ut om du åker fast.
Citera
2021-06-12, 17:48
Medlem
Querners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Är det inte 4+1 som gäller för kulvapen?
Citera
2021-06-13, 00:01
Medlem
Är det hagel så har skitsverige en regel att du endast få ladda med 2 patroner. Har du en pump kan du därmed ha 3 patroner i vapnet - en i loppet o två o mag.
Pumpar som säljs måste ha intyg att de är pluggade.
Detta går enkelt att ta bort hemma men då är det olagligt. Knepig regel
Citera
2021-06-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querner

Kulvapen kan du ha 50 skotts mag o det är lagligt
Citera
2021-06-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querner
Tron nog att med denna fråga så handlar det om hagelvapen. Tror nog dom flesta tolkar det så.

Den som funderar på att ha brytvapen i kulkalibrar vet varför dom funderar på det och har ofta bra skäl och anledningar.
Citera
2021-06-14, 00:31
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Kulvapen kan du ha 50 skotts mag o det är lagligt
Fast det gäller väl bara när du är på banan?
Vid jakt är väl ändå gränsen typ fem?
Citera
2021-06-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Fast det gäller väl bara när du är på banan?
Vid jakt är väl ändå gränsen typ fem?

kan stämma, minns inte, men låter väldigt bekant. Tror tom att viss typ av jakt som toppfågel är 2 men jag minns inte orkar inte googla
Citera
2021-06-14, 11:50
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112

Är det hagel eller kulvapen du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in