Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-11, 23:41
Medlem
falsksons avatar
1.1kg revben har åkt in i ugnsform med bakplåtspapper. Har kryddat den jäveln med havssalt, svartpeppar, vitpeppar, paprika stark, cayenne, olivolja. En timme 200 grader ska den tillagas.

Blir det bra eller? Glaze? Hur bara basvaror hemma.

Meckar hasch och får dessa idéer.
Citera
2021-06-12, 00:05
Medlem
Briasccas avatar
Kan bli bra. Temperatur borde vara typ 180 grader i varmlutsugn. tiden känns dock lite, lite kort. Jag gissar att 90 minuter är bättre. Men det känner du när du sticker en provsticka genom köttet. Lite motstånd men ingen känsla av du går igenom en massa fiber- och muskeltrådsväggar.

Kryddningen kan jag invända mot men det är din tripp, så du bestämmer.

Inte för att du frågar men jag hade nöjt mig att krydda med salt, peppar och inget mer. Om det inte är så att du hatar fläsksmak.

Då kan man dra på med olivolja (den är vegetabilisk, så varför vill du ha den på fläsk???), cayennepeppar samt stark paprika, så att man slipper fläsksmaken. Detsamma att dra på glaze. Det är ett bra sätt att dölja fläsksmaken om man gillar att äta buljongpulver, tomatpuré, soja, socker och annat meck de har i glazeförpackningarna.

Jag gillar den dock fläsksmaken så jag är försiktig med kryddningen.
Citera
2021-06-12, 08:41
Medlem
Täck med folie första 2,5 timmarna, 170 grader. Känn på köttet, det ska falla isär väldigt lätt. Kör en stund till om det inte är klart. När köttet är mört kör på grill i ugnen för att ge lite yta, detta går snabbt.
Citera
2021-06-12, 09:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Täck med folie första 2,5 timmarna, 170 grader. Känn på köttet, det ska falla isär väldigt lätt. Kör en stund till om det inte är klart. När köttet är mört kör på grill i ugnen för att ge lite yta, detta går snabbt.

"första 2,5 timmarna"!!!! Grillar du hela Särimner i en jätteugn??? Normalstyckade, "per spjäll" kör jag kanske 40 min på grill 200 + grader, självfallet genomstekt när det är gris.

Det där låter mer som slow cock - men då ska väl tempen ner ännu mer?
Citera
2021-06-12, 10:11
Medlem
Opaques avatar
Pensla ofta med köttsaften i ugnsformen så inte biten torkar ut helt och hållet.
Citera
2021-06-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskson
1.1kg revben har åkt in i ugnsform med bakplåtspapper. Har kryddat den jäveln med havssalt, svartpeppar, vitpeppar, paprika stark, cayenne, olivolja. En timme 200 grader ska den tillagas.

Blir det bra eller? Glaze? Hur bara basvaror hemma.

Meckar hasch och får dessa idéer.
Nej, revben behöver mycket lägre temp och längre tid. 90-120 grader och 5-8 timmar.
Citera
2021-06-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
"första 2,5 timmarna"!!!! Grillar du hela Särimner i en jätteugn??? Normalstyckade, "per spjäll" kör jag kanske 40 min på grill 200 + grader, självfallet genomstekt när det är gris.

Det där låter mer som slow cock - men då ska väl tempen ner ännu mer?

Ja man kan gå ner mera i temp. Men eftersom den är lindad i folie försvinner inte vätskan och revbenen blir inte torra heller i denna temp. Sen borde jag nämnt att detta är på min gamla ugn, som inte verkar hålla tempen så korrekt.
Citera
2021-06-13, 23:47
Medlem
Polackfans avatar
Med Napalm har du färdiga revben på 2,2 sekunder. Tänk annars pulled pork när du gör revben. Låg temp, folie på, minimum 5 timmar och hoppa över cayennpeppar och paprikapulvret. Nymalet havssalt och nymalen svartpeppar räcker alldeles finfint. Vill du tänka litegrann utan ugnsformen kan du testa hälla på en flaska Porter(öl). Vill du ha lite bett på det hela kan du dra ihop någon chilidip eller -sås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in