• 1
  • 2
2021-06-11, 21:41
Medlem
Lyzzas avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96landsbr%C3%A4nderna

"Ölandsbränderna var en serie anlagda bränder som rasade på sydöstra Öland. De på sin tid vida beryktade pyromandåden ledde till en av de större polisutredningar som gjorts i Sverige. Trots detta har de förblivit ouppklarade."

Märklig historia.

Kling och klang poliserna på slutet var ju rätt humoristiskt.

Finns det någon här som har hört om dessa bränder från sina släktingar?

Nästan så man skulle vilja ta fram en spåtant för att få mer info då karln i fråga är avliden.

Undrar hur polisarbetet gick till på Öland på 50 talet. Hade detta fall kunnat lösas med dagens metoder?
Citera
2021-06-11, 21:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96landsbr%C3%A4nderna

"Ölandsbränderna var en serie anlagda bränder som rasade på sydöstra Öland. De på sin tid vida beryktade pyromandåden ledde till en av de större polisutredningar som gjorts i Sverige. Trots detta har de förblivit ouppklarade."

Märklig historia.

Kling och klang poliserna på slutet var ju rätt humoristiskt.

Finns det någon här som har hört om dessa bränder från sina släktingar?

Nästan så man skulle vilja ta fram en spåtant för att få mer info då karln i fråga är avliden.

Undrar hur polisarbetet gick till på Öland på 50 talet. Hade detta fall kunnat lösas med dagens metoder?

De är inte ouppklarade. Göran Johansson dömdes för merparten plus andra brott. I några fall var bevisläget sämre.

Lästips:
https://www.bokborsen.se/view/Lars-E...C3%B6r/8447623

Finns en andra bok också som mer eller mindre är en FUP. Har båda.
Citera
2021-06-11, 22:05
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
De är inte ouppklarade. Göran Johansson dömdes för merparten plus andra brott. I några fall var bevisläget sämre.

Lästips:
https://www.bokborsen.se/view/Lars-E...C3%B6r/8447623

Finns en andra bok också som mer eller mindre är en FUP. Har båda.

"Domen överklagades dock och Göta hovrätt frikände honom med röstsiffrorna 3–2 sommaren 1959."

Får inte ihop det här. Gick det upp i högre instans så han blev dömd för bränderna?
Citera
2021-06-11, 22:09
Medlem
Lyzzas avatar
Googlade lite till och hittade mera. Nu ska jag läsa. https://sjalseld.wordpress.com/olandsbranderna/

Intressant med gamla fall man aldrig hört talas om.
Citera
2021-06-11, 22:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
"Domen överklagades dock och Göta hovrätt frikände honom med röstsiffrorna 3–2 sommaren 1959."

Får inte ihop det här. Gick det upp i högre instans så han blev dömd för bränderna?

Nej, men det är ju inte samma sak som att det är ouppklarat. Göran var skyldig så det stänkte. Läs böckerna.

Det är polisiärt och folkligt uppklarat, och som svar på din inledande fråga om det hade klarats upp med dagens metoder, så tveklöst, ja.

Det gick för övrigt en bra dokumentär på TV3 om det här fallet minns jag nu (20 år sedan gissningsvis). Tror jag har den på en gammal hårddisk.
Citera
2021-06-11, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett otroligt omskrivet fall.

Göran Johansson från Hagby och bränderna på Öland var något som man fick växa upp med om man var barn på den tiden.
Citera
2021-06-12, 00:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Göran Johansson från Hagby och bränderna på Öland var något som man fick växa upp med om man var barn på den tiden.

Ja, jag har vuxit upp med det och det kan väl på något sätt jämföras med Pie**e Ka*lsson som är mer välbekant för de något yngre. Dock snäppet värre.
Citera
2021-06-12, 07:20
Medlem
När GJ och hans familj flyttade till en annan ort så småningom, sa den nye läraren till klassen: ”Jag vill inte veta av att ni kallar barnen för ’mordbrännarens ungar’...”
De fick heta ”tändstickorna” 🥺
Citera
2021-06-12, 07:56
Medlem
Soterns avatar
När dog Göran Johansson? För jag antar att han inte lever.
Citera
2021-06-12, 11:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norra Möckleby.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
När dog Göran Johansson? För jag antar att han inte lever.

Han avled 2005-11-04 och ligger begravd på Norra Möckleby kyrkogård.

Göran Johansson kom sedermera att byta till ett mycket ovanligt efternamn.
Citera
2021-06-12, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Görans familj.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
När GJ och hans familj flyttade till en annan ort så småningom, sa den nye läraren till klassen: ”Jag vill inte veta av att ni kallar barnen för ’mordbrännarens ungar’...”
De fick heta ”tändstickorna” 🥺

GJ var gift med B. och hade i äktenskapet tre barn - två döttrar och en son.

Fastän han var gift så gick ryktena att han hade en flickvän i Alby - handlarens dotter med initialerna K. F. Göran och hans hustru kom sedermera att skilja sig och gå separata vägar.
Citera
2021-06-12, 14:28
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han avled 2005-11-04 och ligger begravd på Norra Möckleby kyrkogård.

Göran Johansson kom sedermera att byta till ett mycket ovanligt efternamn.

Okej, tack. Undrar om han verkligen var skyldig?
Senast redigerad av Sotern 2021-06-12 kl. 15:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in