Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-11, 17:12
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Hej, två ungdomar ska i sommar måla vår stuga på 130 kvm, ett lager visir och 2 lager färg. Enplans stuga. Vad är lämpligt att betala för jobbet?
Citera
2021-06-11, 17:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Hej, två ungdomar ska i sommar måla vår stuga på 130 kvm, ett lager visir och 2 lager färg. Enplans stuga. Vad är lämpligt att betala för jobbet?
Tre strykningar, varje tar en vecka ca om man är ovan. Beroende på hur gamla de är, runt en hundring i timmen = ca 12000 per man. Förslagsvis.
Citera
2021-06-11, 17:19
Medlem
Anställ en målerifirma eller be en målare göra det svart.

Alla vet hur det går när ungdomar målar utan erfarenhet.
Citera
2021-06-11, 18:26
Medlem
Handlar det om att även skrapa kåken, mycket färg som flaggnat? Allt är väl av intresse. Du gör nog bättre att anställa en målare som kommer och tittar till kåken för 2500-3000 underbordet. En dåligt målad kåk kan ställa till förödande konsekvenser, vanliga människor tror ju att det går ut på att måla 2 varv klart.

Men man ska komma ihåg att målarfärgen är till för att vatten skydda. Men iallafall lycka till följer tråden och hör hur det gick senare i höst
Citera
2021-06-11, 18:49
Bannlyst
Visst kan man anlita grannungar till lättare saker, gräsklippning, trimning av buskar/gräsmattor osv, eller bättra på flagnande färg på ett staket.

Men ska det göras ingrepp av den här digniteten så kommer garanterat snålheten bedra visheten, det kommer se för jävligt, och du kommer behöva betala ungarna samtidigt som du behöver få tag i en riktig målare under industrisemestern…..
Citera
2021-06-11, 19:01
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Anställ en målerifirma eller be en målare göra det svart.

Alla vet hur det går när ungdomar målar utan erfarenhet.

Jag målar huset själv av just den anledningen att man vet hur det går när man anlitar måöarfirma.

Min kollega anlitade firma för att måla deras sommarstuga förra året det gick på drygt 100k.
I år så har hon reklamerat det hela, fel glans på färgen och en helvetes massa blåsor som ska skrapas etc etc.

OnT: Jag målade en fasad under fyra dagar i skylift inklusive vindskivor ocgh skit det tog fyra dagar med ca 8h effektivt arbete varje dag, så 32h totti exlusive arbete med skylift etc.

Det var två strykningar + tvätt med högtryck (skrubbade vindskivorna var för lat för resten) men tvätt med starka grejer. Det är ca 3x11 + gavelspets ca 50kvm skulle jag tro. Så ggr 5 kanske 200h a 150:-

30 lax. oooom det är arbete på stege vetta fan om jag skulle våga anlita ungdomar svart, händer det något blir det en dyrköpt läxa... samma tvätt med starka grejer kanske bättre att göra själv....
Citera
2021-06-11, 19:48
Medlem
Jag hade gett dem 20 tusen per person för jobbet.
Citera
2021-06-12, 01:35
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag målar huset själv av just den anledningen att man vet hur det går när man anlitar måöarfirma.

Min kollega anlitade firma för att måla deras sommarstuga förra året det gick på drygt 100k.
I år så har hon reklamerat det hela, fel glans på färgen och en helvetes massa blåsor som ska skrapas etc etc.

OnT: Jag målade en fasad under fyra dagar i skylift inklusive vindskivor ocgh skit det tog fyra dagar med ca 8h effektivt arbete varje dag, så 32h totti exlusive arbete med skylift etc.

Det var två strykningar + tvätt med högtryck (skrubbade vindskivorna var för lat för resten) men tvätt med starka grejer. Det är ca 3x11 + gavelspets ca 50kvm skulle jag tro. Så ggr 5 kanske 200h a 150:-

30 lax. oooom det är arbete på stege vetta fan om jag skulle våga anlita ungdomar svart, händer det något blir det en dyrköpt läxa... samma tvätt med starka grejer kanske bättre att göra själv....
Har du träkåk lär tvätt med högtryck vara ytterst dumt.
Citera
2021-06-12, 10:59
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Har du träkåk lär tvätt med högtryck vara ytterst dumt.

Jo det sägs det, men jag är av den uppfattningen att en bra täckande fasadfärg kan tvättas med tryck.

Sämre på en falurödfärgsmålad eller en laserad kåk så trycker man in vatten i trät, då kan man får problem om man inte låter det torka ordentligt, annars ser jag inte problemet?

Visst man kan få in lite vatten i skarvar etc, men det är lite som att tvätta bil cyklel etc, man riskerar att trycka in vatten där det inte ska vara men man får använda det med omsorg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in