Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Det kan du väl vara. Skaka av dig skammen.
Den pensionerade sköterskan som gav mig min första dos Comirnaty häromdagen förkunnade med mannamod på rösten: ”I dag blir det pfajtser”!
Tror faktiskt de flesta svenskar säger så. Har aldrig hört någon svensk säga fajzer med tonande s och finalt amerikanskt r. Låter lika bajsnödigt som om någon skulle säga märtsedes.
Exakt, tror knappt jag hört några andra uttal i Sverige. Det är naturligt för modern svenska att man ligger relativt nära engelska fast utan att byta till ljud som känns främmande i svenskens mun. Det låter bara larvigt att byta språk mitt i en mening. Man säger ju inte "när jag var i Barí åkte vi upp i Efféll-tornet.
Medan tidigare generationer som kanske inte hade engelska i skolan stekte "basónfläsk" till äggen.
EDIT: Och då vi är närmare Tyskland och oftast har någon kunskap om språket eller åtminstone är vana att höra tyskt uttal så blir vårt uttal automatiskt även påverkat av tyskt uttal av pf och z medan det i USA antagligen är mer amerikaniserat då de nog har mindre kännedom om uttal på orginalspråket.