2021-06-27, 17:26
Medlem
1FFs avatar
Trots att min dator och många andras motsvarar de officiella kraven så passerar de inte "tester" för W11 när det kommer till CPU`n. De "speciella" subkraven, som tydligen finns, för CPU`na är inte deklarerade, så rent generellt kan man tro att alla klarar de listade kraven. Så är alltså inte fallet.

Här är 2st listor presenterade av Ms över vilka AMD och Intel processorer som klarar dem.
För Intel: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

För AMD: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

Alla andra, just nu, klarar det inte även fast de alltså bör det enligt de knapphändiga rekommenderade kraven.

Slakt som sagt. Det här blir kul .
Citera
2021-06-27, 18:53
Medlem
Jag laddade precis ner och installerade den läckta versionen på en virtuell maskin och det känns precis som Windows 10, med rundade hörn och startmenyn centrerad. Centrerad startmeny är en stor fördel för de som kör med breda skärmar, men det går även att ändra var menyn ska visas, så ni som sitter med 13"-skärmar kan fortfarande placera menyn till vänster

Annars vet jag inte riktigt var i skillnaden ligger. Startmenyn ser lite annorlunda ut precis som aktivitetsfältet, men det är ju bara kosmetika och något som åtminstone jag själv inte tänker på efter bara några minuter. Jag har mina mest använda program nålade i aktivitetsfältet och de få gånger jag behöver starta något annat program, så trycker jag bara på Windows-tangenten och börjar skriva för att hitta det jag söker. Och precis som i 10:an, så fungerar det alldeles utmärkt att navigera sig fram i 11:ans meny på traditionellt vis.

Däremot hade jag hoppats på att Microsoft skulle gå tillbaka till det gamla GUI'et för inställningar (kontrollpanelen), men i den läckta versionen är det precis som i 10:an - två olika GUI för olika saker. Och det nya "moderna" GUI'et tycker jag suger getballe, både kosmetiskt och användarmässigt.
Citera
2021-06-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberrambo
Jag laddade precis ner och installerade den läckta versionen på en virtuell maskin och det känns precis som Windows 10, med rundade hörn och startmenyn centrerad. Centrerad startmeny är en stor fördel för de som kör med breda skärmar, men det går även att ändra var menyn ska visas, så ni som sitter med 13"-skärmar kan fortfarande placera menyn till vänster

Annars vet jag inte riktigt var i skillnaden ligger. Startmenyn ser lite annorlunda ut precis som aktivitetsfältet, men det är ju bara kosmetika och något som åtminstone jag själv inte tänker på efter bara några minuter. Jag har mina mest använda program nålade i aktivitetsfältet och de få gånger jag behöver starta något annat program, så trycker jag bara på Windows-tangenten och börjar skriva för att hitta det jag söker. Och precis som i 10:an, så fungerar det alldeles utmärkt att navigera sig fram i 11:ans meny på traditionellt vis.

Däremot hade jag hoppats på att Microsoft skulle gå tillbaka till det gamla GUI'et för inställningar (kontrollpanelen), men i den läckta versionen är det precis som i 10:an - två olika GUI för olika saker. Och det nya "moderna" GUI'et tycker jag suger getballe, både kosmetiskt och användarmässigt.
Alltså precis som vanligt, "nytt" men i stort samma Windows med en del förändringar. Man hade hoppats att de skulle kunna göra inställningar i ett nytt GUI och inte att man ska behöva hoppa mellan olika.
Förbättrat bluetooth? Fått till att dela som mer fungerade som Android med lite valmöjligheter. Användaren skulle kunna kontrollera anpassa Explorer mer, men de lär väl gå åt Apple hållet så användaren har mindre kontroll.

Kommer de att uppdatera Office också? Det "nya" gränssnittet för att spara filer är en katastrof.
Citera
2021-06-27, 19:38
Medlem
Rebali179s avatar
Min dator får dock inte Win 11.
Den klarar inte CPU;n

Men med tanke på hur Win 11 ser ut så är det inget att gråta över.
Jag är nöjd med Win 10
Citera
2021-06-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Kommer de att uppdatera Office också? Det "nya" gränssnittet för att spara filer är en katastrof.

Japp, jag hatar det nya gränssnittet för att spara filer. Aldrig varit med om mer förvirrande gränssnitt för en så enkel sak, där tidigare versioner fungerar hur bra som helst.
Citera
2021-06-27, 21:03
Medlem
1FFs avatar
Nya fakta säger att när W11 släpps i höst/vinter så blir det enbart på nya datorer, vi andra får vänta på uppgraderingen till 2022 - https://mspoweruser.com/microsoft-windows-11-windows-10-devices-2022/

Hmm, man kanske ska ge sig själv en Julklapp i år.
Citera
2021-06-27, 22:26
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
OS = Förkortning för operativsystem.

Jo, men det är väl bara om man "uppdaterar" som det är aktuellt.. I stort sett vill väl alla datorer födda med Win7 eller senare ha en CPU som klarar 64-bit, har man en burk som är äldre skall man nog överväga att byta denna i alla fall ?
Citera
2021-06-27, 22:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Min dator får dock inte Win 11.
Den klarar inte CPU;n

Men med tanke på hur Win 11 ser ut så är det inget att gråta över.
Jag är nöjd med Win 10
Tycker inte att de rundade kanterna är så farligt. Visst, lite Apple-stil är det, men lite rundade kanter är helt okej. Problemet är när man går till överdrift med det som Ubuntu och iOS har gjort på senare år, ser bara efterblivet ut då. Hade gärna sett en återkomst av de gamla Windows XP UI, Luna och Classic, men detta går till viss del att fixa med Open Shell (nödlösning, vore bra med inbyggt stöd för Luna/Classic också). Blir inte exakt som i XP, men nära nog.

En riktigt bra grej med Windows 11 är APK-stödet. Förhoppningsvis slår denna funktionalitet helt ut Android. Vissa Android-appar kräver ju Google Play services (onödigt proprietärt trams), därav finns de inte i F-Droid, men med Windows 11 så lär allt fler Androidutvecklare ta bort Google Play från deras appar så att de fungerar i Windows 11 (vilket kanske innebär att APK blir en interoperatibel OS standard). Därefter när Google inte längre har något inflytande på APK (i stort sett modifierade Java-appar), ja då kan vi förhoppningsvis bli av med Android också, en gång för alla. Android var lovande när det var nytt, men utvecklades dessvärre inte i rätt riktning, pga Apple-Google duopolet och Google's efterblivna Apple-envy och medföljande iPhonisering av Android (I don't care that they stole my ideas; I care that they don't have any ideas of their own, som Tesla sa). Resultatet så här mer än ett decennium senare, är att Android inte är ett fullfjädrat operativsystem, med stora brister på funktionalitet och privacy osv. Så det vore bra om Microsoft kunde slå ut Android fullständigt, eftersom Android inte har levererat vad vi datornördar behöver. Det vore också bra om Ubuntu och andra Linuxdistros också lägger till APK-stöd, så att vi slipper det här tramsiga operativsystemet som Google inte har något intresse av att förbättra, utan snarare bara leverera nedgraderingar nedlåsningar i bästa iPhone-anda och sälja det som "säkerhet".

Utökat Unix och Linux stöd i Windows 11 (WSL2) är också en bra idé, och fortsatt utveckling av det som vi har sett i Windows 10 blir det förhoppningsvis mer av i Windows 11. Slopandet av legacy BIOS är nog bra också, dags för UEFI att bli den dominanta standarden här. Jag kommer dock att sakna old school BIOS, men det finns inte längre någon vettig anledning att ha kvar stöd för det, och UEFI är bra skit. Secure Boot hela tiden på har sina för- och nackdelar, men de Linuxdistros som inte har stöd för Secure Boot får fixa fullt stöd för UEFI och Secure Boot. Uteslutandet av legacy BIOS och kravet på UEFI/Secure Boot, kommer att påskynda och popularisera UEFI/Secure Boot som standard (om bara Google kunde ta efter detta, så hade Android varit betydligt bättre och ett mer respektingivande operativsystem än vad det är idag). Standarder är viktiga, och här är Microsoft när Microsoft är som bäst, och sätter krav på OEMs, som Google tydligen inte är villiga att göra på deras samarbetspartners. Just därför har Android blivit ett skitoperativsystem där varje custom-ROM måste anpassas efter specifik enhet (LineageOS som exempel, går inte att bara ladda ner en generisk one size fits all ISO och installera på valfri Android-enhet, utan man måste ha en specifik LineageOS installationsfil som har utvecklats och anpassats för den eller den Samsung modellen och som underhålls och uppdateras av hängivna utvecklare och liknande efterbliven skit). Det här bakåtsträvande tramset beror på att Google inte har satt ett UEFI-krav på Android OEMs.

Men det kommer alltså inte ens att gå att emulera BIOS via UEFI? Givetvis inte för installation av Windows 11, men Microsoft kan ju inte ställa som krav på moderkortstillverkare att helt utesluta legacy BIOS emulering, eller?

TPM 2.0 kravet är väl bra för säkerhet och så, men detta kommer innebära att de flesta äldre datorer som saknar TPM 2.0 stöd, inte kommer att kunna köra Windows 11. Lättar inte Microsoft på det här kravet så kanske Windows 11 blir en flopp, så vi får se hur det blir med den saken. Men det är förstås bra att Microsoft använder sitt inflytande för att popularisera hårdvarusäkerhet.

Det stora problemet med Windows 11 är att det kommer att kräva ett Microsoftkonto. Detta är givetvis inte bra, men denna negativa utveckling kan vi tacka Apple och Google för.

5G stödet, om än inte obligatoriskt, är också bra, och förhoppningsvis kommer även denna funktionalitet bidra till att Android dumpas i historiens soptip. Android kunde ha blivit något riktigt bra, men de senaste åren har jag kommit fram till att Google inte är ett seriöst företag när det kommer till operativsystem; hela Google's shtick är att helt enkelt kränga reklam, och i den utsträckningen som Google utvecklar operativsystem, så handlar det bara om att det ska vara "tillräckligt bra" för att kunna kränga mer reklam. Säga vad man vill om Microsoft, och jag har hatat Microsoft starkt genom åren, och fortfarande hatar jag Microsoft, men under Satya Nadella's ledning har Microsoft vunnit mycket respekt hos mig, inte minst tack vare Nadella's positiva syn på och integrering av open source i Windows, men också implementeringen av olika standarder (som inte sällan faktiskt har varit öppen källkod baserade); trodde aldrig att jag skulle få se fullt stöd för MPEG-4 och Matroska osv i Windows, men detta var ju när Bill Gates och Steve Ballmer kontrollerade Microsoft med deras Embrace, Extend and Extinguish doktrin.

I alla fall, för att sammanfatta, det finns en del nackdelar med Windows 11, men mycket bra också. Jag kör vidare på Windows 10, kanske uppgraderar jag till Windows 11 senare, men det finns en del mycket bra nyheter i Windows 11, oklart dock om Windows 11 kommer att bli en riktigt stor hit med tanke på de strikta hårdvarukraven (inte bara det här med TPM 2.0, utan även det att bara de senaste Intel och AMD processorerna verkar stödjas av Windows 11), och tråkigt det här med kravet på Microsoftkonto, men annars verkar det vara mer positivt än negativt med Windows 11.

Det där med att Windows 10 skulle vara sista versionen av Windows, det var bara marknadsföring, och det är skitsnack att Windows 11 också kommer att vara sista versionen av Windows. Vi lär få se Windows 12 också, osv. Frågan är bara när ReactOS kommer att ha full Windows NT kompatibilitet, men det är en annan fråga. ReactOS kommer ju inte ha några större svårigheter med att fixa APK-stöd tack vare APK:s öppen källkod design. Det hade varit bra om Microsoft open sourcade Windows 10 så att ReactOS utveckling tar full fart och att vi således även kan slippa använda Windows, men av de tre stora kommersiella operativsystem utvecklarna, så är Microsoft det enda företaget vars produkt är värd att använda just nu. Apple är ett skämt och Google är inte seriösa, medan Microsoft Windows åtminstone är ett fullfjädrat operativsystem som visserligen är användarvänligt, men också tillåter avancerad funktionalitet för oss datornördar. Ubuntu och andra Linuxdistros är också bra, men tyvärr saknas en del essentiell funktionalitet i GNU/Linux av olika skäl (ta bara hur lång tid det har tagit för att få fram en så simpel grej som file creation date i Linuxkärnan, som exempel). Men även GNU/Linux, trots vissa brister, är ett fully fledged och hardcore operativsystem för oss datornördar, som vi har nytta av, och detta kan man inte säga om iOS och Android, som är designade för iGnoranta iDioter (mainstreamtänkare och deras pro-underlägsenhet världsåskådning).

Hur som helst, hade Microsoft bara skippat kravet på Microsoftkonto vid installation av Windows 11, så hade jag varit nöjd. Förhoppningsvis kommer detta inte att vara ett krav i Windows 11 Enterprise (har svårt att tänka mig det)
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-06-27 kl. 23:43.
Citera
2021-06-28, 00:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jo, men det är väl bara om man "uppdaterar" som det är aktuellt.. I stort sett vill väl alla datorer födda med Win7 eller senare ha en CPU som klarar 64-bit, har man en burk som är äldre skall man nog överväga att byta denna i alla fall ?
Ja har man en processor som inte klarar 64bit så drar den nog inte ens Windows10 utan att det laggar. Det som är värre är ju att kräva TPM. Det säljs många datorer som saknar detta även idag. Varför skall den som inte vill köra bitlocker tvingas installera ett TPM för att kunna installera Windows 11 för.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-06-28 kl. 00:15.
Citera
2021-06-28, 03:22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ja har man en processor som inte klarar 64bit så drar den nog inte ens Windows10 utan att det laggar. Det som är värre är ju att kräva TPM. Det säljs många datorer som saknar detta även idag. Varför skall den som inte vill köra bitlocker tvingas installera ett TPM för att kunna installera Windows 11 för.
TPM är inget krav för BitLocker. För vanliga partitioner behövs inte TPM överhuvudtaget när man ska BitLocka, och det är bara när man ska köra BitLocker på Windowspartitionen som TPM behövs, och även då kan man ändra på detta i systeminställningarna så att man kan köra BitLocker på Windowspartitionen utan TPM (googla BitLocker without TPM).

Hörde precis att det bara är Windows 11 Home som kräver Microsoftkonto, medan Windows 11 Pro och Enterprise inte kommer att behöva ett Microsoftkonto. Om så är fallet, då går jag helt klart över till Windows 11 senare i år.
Citera
2021-06-28, 06:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
TPM är inget krav för BitLocker. För vanliga partitioner behövs inte TPM överhuvudtaget när man ska BitLocka, och det är bara när man ska köra BitLocker på Windowspartitionen som TPM behövs, och även då kan man ändra på detta i systeminställningarna så att man kan köra BitLocker på Windowspartitionen utan TPM (googla BitLocker without TPM).

Hörde precis att det bara är Windows 11 Home som kräver Microsoftkonto, medan Windows 11 Pro och Enterprise inte kommer att behöva ett Microsoftkonto. Om så är fallet, då går jag helt klart över till Windows 11 senare i år.
Detta gör det ju ännu mera obegripligt att kräva TPM för att kunna köra Windows 11.
Citera
2021-06-28, 06:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Detta gör det ju ännu mera obegripligt att kräva TPM för att kunna köra Windows 11.
Bra artikel här:

Shut Out of Windows 11: TPM Requirement Excludes Many PCs:
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-leaves-computers-out

Ser ut som att det kommer dröja ett bra tag innan Windows 11 blir det vanligaste operativsystemet, om det nu någonsin blir det. Det är inte bara TPM-kravet, utan även processorstödet som sätter käppar i hjulet. Du kan liksom ha ett moderkort med TPM 2.0 men en processor eller grafikkort som inte stöds av Windows 11 (DirectX 12 är ett minimumkrav). Så det verkar som att hårdvaruföretagen har sagt till Microsoft att kränga hårdvara åt dem igen, ungefär som de gjorde med Windows Vista, lol. Och vi vet ju hur det gick med Windows Vista
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-06-28 kl. 07:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in