Citat:
Ursprungligen postat av
fastflash
Företaget är tvunget att förhandla med facket inför förändringar enligt MBL. De är ej tvungna att förhandla med dig eller din advokat.
Som medlem ska du få tillräcklig information om förestående förändringar för att kunna lämna relevant feedback som del av förhandlingsprocessen. Om dina lokala representanter förhandlar utan att konsultera medlemmarna är det dels fel men möjligtvis även en indikation på att ni som medlemmar inte bemödar er gå på årsmöte eller avkräv ansvar från styrelsen.
Advokat är en bra idé om företaget allvarligt brustit i hantering av exempelvis uppsägning men om din roll försvinner pga. arbetsbrist och allt är korrekt förhandlat och turordning hanterad hade du gjort bättre i att vara medlem.
Känner du inte att du får vad du vill ha från en medlemsdriven förening kan det även vara värt att överväga att engagera dig själv eller iallafall motionera om det inför nästa årsmöte.
jag,, misstänker att du var väldigt glad över att ha betalt den relativt lilla avgift då när du hamnade i den situationen? nu,, vill jag verkligen inte gå ur. samtidigt,, tänk om jag har en arbetsroll som är väldigt speciell och jag anser att jag har en mycket trygg anställning med nära relation med ledningen till och med. tror,, du att det kan vara så att VISSA faktiskt lugnt kan gå ur fackförbundet (men vara kvar i a-kassa) medan VISSA verkligen borde vara kvar i både fackförbund och a-kassa? jag,, tror verkligen att jag är 60% säker om inte mer att min anställning är helt vattentät...