2021-06-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Är så sjukt trött på den skiten alltså.

Har gjort allt i min makt men är det bara att acceptera och vänta på en stroke mycket tidigare än alla andra?

30 år

Normalt vikt, röker ej, dricker ej, stressar ej, gymmar, sover jätte bra, dricker inte koffein,

Äter 2 meningslösa blodtryckssänkande mediciner. Amlodipin 10 mg och metroprolol 75 mg.

Är undersökt grundligt och läkarn kan inte ge orsak. Brukade ligga på 140/75 innan medicin vilket inte är super högt.

Nu 1 år efter medicin ligger trycker på morgonen 155/80, medan för 3 månader sen låg det på 115/60. Pulsen ligger på 60 bpm.

Trycket har alltså ökat 40 enheter

Jag har krav på friskintyg för mitt arbete. Intyget gäller normalt i två år. Sist ville läkaren sätta ett år p g a att hon bedömde mitt blodtryck vara dödligt högt. För min del beror det på fettlever och övervikt, men samtidigt har jag kommit på att brustabletter med t ex järn och c-vitamin också inverkar. När jag läste om blodtryck i skolan på 1970-talet ansågs det vara normal med ett systoliskt tryck på 110+åldern och ett diastoliskt i princip så lågt som möjligt, men det är ju inte högt för dig om man tar ett medelvärde av mätningarna.

Skippa medicinen och sluta oro dig.

Är Du helt avslappnad när de mäter trycket - de skilda värdena tyder på der eller mätfel som Du antyder med armmåttet.
Citera
2021-06-10, 14:56
Medlem
f30malmos avatar
Hade samma problem och var även jag normalviktig. Men när jag gick ner några kg till så gick även mitt blodtryck ner drastiskt, så jag får ligga på nedre normalskalan av BMI för att blodtrycket inte ska vara för högt. Sedan beror det på vem som kollar mitt blodtryck i viss mån också, det kan skilja sig från 75 i undertryck till 90 beroende på sjuksköterska för mig. Tysta och arga sköterskor fungerar inte.
Citera
2021-06-10, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Två saker skulle jag kolla närmare på:

Kosten och din mat: Vad äter du? Har du ett högt proteinintag, äter dagligen kött och ingen fisk så kan blodtrycket öka. Detsamma om du har högt intag av kolhydrater men lågt intag av cellulosa. Så hur ser balansen ut mellan pasta/potatis/ris å ena sidan och bladgrönsaker/vitkål/frukt å den andra? Stekt mat trycker upp blodtrycket mer än kokt mat. Så hur äter du under en genomsnittsvecka? Vad för slags mat, och hur många måltider per dygn?

Stressen: Du skriver att du inte stressar, men det finns olika slags stress som trycker upp blodtrycket., såsom dessa:

* Arbetsstress: Mycket att göra och tar med dig jobbet hem, grubblar över jobbet.

* Otillräcklighetsstress: Du känner att du inte klarar av dina arbetsuppgifter, eller krav från släkt och familj på vad du förväntas åstadkomma.

* Livsstress: Du lever singel och känner stressande oro över att inte finna en partner. Dina överarmar hade vuxit skriver du; Varför då? Bygger du kroppen och i så fall varför då? Vem vill du imponera på, dig själv eller andra? Sådant muskelfokus skapar en slags mental stress.

* Meningsfullhetsstress: Du är stressad över att inte veta vad du ska göra av ditt liv, vad meningen med livet är för dig. Väljer du helst TV-spel eller att läsa filosofiska böcker? Försöker du förstå vad meningen är med ditt liv?

De här två sakerna kan trycka upp blodtrycket, så hur ser du på dem? Är det ett 30-årskris du har som yttrar sig i ett högt blodtryck?

Tränar så kosten är det inget fel på.

Kvarg & bär på morgonen
Omelett
Tonfisk/lax/kyckling
Äter inte rött kött, äter väldigt lite salt, och äter aldrig ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Kolla mätaren och lär dig mäta ordentligt. Skriv upp vad du gör, vad du gjort strax innan och hur du mår när du mäter trycket. Du vill vanligtvis ha ett vilotryck. Finns det någon dygnsvariation?
Du kommer få ta hjälp av läkaren eller blodtryckssköterskan. Sedan är det som utmärker bögar att de har sex med andra män, inte att de joggar.
detta är direkt på morgonen innan jag ens stigit upp

Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Högt blodtryck borde vara det minsta problemet. En riktig bra ARB i kombination med kaliumsparande diuretika eller hydroklortiazid. Vad blodtrycket är efter det, det är så det får vara.

Banta och sluta röka.
tack för banta och sluta rök tipset! Har aldrig rökt, och är inte överviktig, står tydligt i trådstarten

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Se över kosten och börja med någon form av cardio ett par dagar i veckan.
Vräker du i dig en massa skit och går upp i vikt snabbt så kan självklart blodtrycket gå up.
har gått upp i vikt pga jag har börjat styrketräna igen
Citera
2021-06-10, 15:18
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Kvarg & bär på morgonen
Omelett
Tonfisk/lax/kyckling

Tror du har ett fruktansvärt överskott av aminosyror av ditt överdrivna proteinätande. Det stör blodfetter, njurfunktionen, skapar för tidig död och du trycker i dig massor med mättat fett som ger hjärt- och kärlsjukdomar. Gissar att din kropp upplever en enorm stress av din lite bisarra kost, och det är betydande livsrisker med den.

Det är nog din kost som är orsaken till ditt höga blodtryck och din ökade risk för stroke. Utgå i stället i ditt ätandet från vad evolutionen gjort med våra mänskliga kroppar och vilka individer som gynnats genom årsmiljonerna; det är de med ett brett allätande, mycket vegetabilier, en del spannmål och frukt, en liten del kött/fisk, för det är den kosten som har skapat flest överlevande individer genom årmiljonerna. Inte de som ätit som du gör.
Citera
2021-06-10, 15:36
Medlem
Citat:

Kvarg & bär på morgonen
Omelett
Tonfisk/lax/kyckling

detta är direkt på morgonen innan jag ens stigit upp

tack för banta och sluta rök tipset! Har aldrig rökt, och är inte överviktig, står tydligt i trådstarten

har gått upp i vikt pga jag har börjat styrketräna igen
Hur mycket har du gått upp på en vis tid?
Vidare får du någon form av konditionsträning?
Kan vara att du börjar eller avslutar med 20 min valfri cardio på gymmet.
Även proffs kroppsbyggare kör cardio för mer ork på gymmet samt för hälsan överlag, även så att steroider mm inte ska belasta kroppen lika hårt.
Om hjärtat inte behöver jobba lika hårt under dygnets 24 timmar pga bättre kondition så blir det en enorm avlastning för kroppen som helhet.
Citera
2021-06-10, 17:57
Bannlyst
Citat:
Tror du har ett fruktansvärt överskott av aminosyror av ditt överdrivna proteinätande. Det stör blodfetter, njurfunktionen, skapar för tidig död och du trycker i dig massor med mättat fett som ger hjärt- och kärlsjukdomar. Gissar att din kropp upplever en enorm stress av din lite bisarra kost, och det är betydande livsrisker med den.

Det är nog din kost som är orsaken till ditt höga blodtryck och din ökade risk för stroke. Utgå i stället i ditt ätandet från vad evolutionen gjort med våra mänskliga kroppar och vilka individer som gynnats genom årsmiljonerna; det är de med ett brett allätande, mycket vegetabilier, en del spannmål och frukt, en liten del kött/fisk, för det är den kosten som har skapat flest överlevande individer genom årmiljonerna. Inte de som ätit som du gör.

Oj du får nog läsa på lite om kost först du. Dummaste jag någonsin läst på fb.

Fisk kyckling och kvarg stör njurfunktion och blodfetter 🤣 visa gärna en enda studie på det. Vad äter du och majoritet av svenska folket? Sjögräs och maskrosor?

När man uppnår 3g protein/ kilo per dygn då kan njurarna börja ta stryk. Knappast med 1.5-2g.

Hur överlever folk som gymmar? Du menar att folk som tränar och vill bygga muskler har en ökad risk för hjärt&kärlsjukdom pga deras protein intag 🤣

Ser fram emot ditt svar.
Citera
2021-06-10, 18:02
Bannlyst
Citat:
Hur mycket har du gått upp på en vis tid?
Vidare får du någon form av konditionsträning?
Kan vara att du börjar eller avslutar med 20 min valfri cardio på gymmet.
Även proffs kroppsbyggare kör cardio för mer ork på gymmet samt för hälsan överlag, även så att steroider mm inte ska belasta kroppen lika hårt.
Om hjärtat inte behöver jobba lika hårt under dygnets 24 timmar pga bättre kondition så blir det en enorm avlastning för kroppen som helhet.

Från 78 till 86 kilo på 6 veckor. Tränar 0 kondition. Har inte tränat kondition sen 2004 😅

Men som sagt hade 123/65 i blodtryck för 3 månader sen då jag gjorde 24 timmars mätning och hade bra koll på mitt tryck. Eftersom jag medicinerar för det. Låg aldrig över 130/65 under tiden jag ätit medicin.

Ska köpa ny mätare imorgon. Den jag provade var min mammas. Och mina armar var 3 cm större än vad den godkänner.

Blodtrycksvärdet blir falskt för högt om en normalbred manschett används på en för kraftig överarm. På motsvarande sätt blir blodtrycksvärdet falskt för lågt om en för bred manschett används till en smal arm [4]

Får hoppas det var orsaken
Citera
2021-06-10, 18:45
Medlem
Citat:
Från 78 till 86 kilo på 6 veckor. Tränar 0 kondition. Har inte tränat kondition sen 2004 😅

Men som sagt hade 123/65 i blodtryck för 3 månader sen då jag gjorde 24 timmars mätning och hade bra koll på mitt tryck. Eftersom jag medicinerar för det. Låg aldrig över 130/65 under tiden jag ätit medicin.

Ska köpa ny mätare imorgon. Den jag provade var min mammas. Och mina armar var 3 cm större än vad den godkänner.

Blodtrycksvärdet blir falskt för högt om en normalbred manschett används på en för kraftig överarm. På motsvarande sätt blir blodtrycksvärdet falskt för lågt om en för bred manschett används till en smal arm [4]

Får hoppas det var orsaken
8 Kilo på 6 månader är mer rimligt om du vill ha clean gains istället för en massa onödigt fett.
8 kg muskler på 6 veckor är svårt även med stora doser steroider.

Kan garantera att du får ett bättre blodtryck om du går upp långsammare samt lägger lite tid på konditionen.
Citera
2021-06-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ser nu på nya mätaren att mina armar är större än vad mätaren klarar. 26-32 cm.

Jag har 35 cm runt armarna avslappnat. Gör det skillnad?

Ja det gör skillnad.
Citera
2021-06-10, 18:50
Bannlyst
Citat:
8 Kilo på 6 månader är mer rimligt om du vill ha clean gains istället för en massa onödigt fett.
8 kg muskler på 6 veckor är svårt även med stora doser steroider.

Kan garantera att du får ett bättre blodtryck om du går upp långsammare samt lägger lite tid på konditionen.

Japp håller med. Har dock vägt 102 kilo i bra form 2012, så har muskelminne och blir stor väldigt snabbt utan steroider. Vet att det inte är 8 kilo rena muskler, det är omöjligt, men även om det är 200 gram rena muskler och 7.8 kilo något annat så har jag blivit större och ser inte fetare ut. Armarna har gått från 38-41 cm på dessa 6 veckor. Men sen hade jag 45 cm som störst 2012

Har mätt mig runt magen hela tiden och på 6 veckor har den ökat 1 cm i omkrets. Så har blivit lite fetare. Och givetvis någon som jag kommer deffa ner senare. Men kan inte både bygga muskler nu och tappa fett.

Konditionen får jag göra något åt. Men har läst studier att både styrketräning och konditionsträning sänker blodtrycket lika mycket.
Senast redigerad av Koko2 2021-06-10 kl. 18:53.
Citera
2021-06-10, 19:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Nej, det finns vissa studier som antyder på att extrema mängder protein kan vara skadligt för njurarna och orsaka hyperfiltration. Enbart patienter med svåra njurproblem bör minska sitt proteinintag för att minska belastningen på njurarna.
Citera
2021-06-10, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, det finns vissa studier som antyder på att extrema mängder protein kan vara skadligt för njurarna och orsaka hyperfiltration. Enbart patienter med svåra njurproblem bör minska sitt proteinintag för att minska belastningen på njurarna.

Och det är proteinintag på över 2 gram/kilo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in