• 1
  • 2
2021-06-10, 07:39
Medlem
poolpojkes avatar
Skickar bara ett kontoutdrag i månaden till soc-tanten för att få mina pengar. Har ett till (spar)konto som hon inte ser är det bara att sätta in extra pengar där om någon överförer? Har runt 50 lax i kontanter.
2021-06-10, 07:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är en miss från soc sida att inte känna till ditt andra konto men troligtvis upptäcker de inte det den närmsta tiden.
2021-06-10, 08:47
Medlem
Juggernawts avatar
Banksekretess råder fortfarande i landet så soc-kärringen varken kan eller får ta reda på sånt. Se till att inte få några räntevinster på sparpengarna som syns på deklarationen bara, då soc kan kräva att få titta på den.
2021-06-10, 09:01
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Banksekretess råder fortfarande i landet så soc-kärringen varken kan eller får ta reda på sånt. Se till att inte få några räntevinster på sparpengarna som syns på deklarationen bara, då soc kan kräva att få titta på den.

Det finns inget som heter banksekretess i vårt samhälle. Soc kan och kommer ta reda på kontot så småningom. Då blir du återbetalningsskyldig.
Alla myndigheter samarbetar med landets banker.
Hur skulle samhället se ut om alla sökte soc-bidrag och alla sökande hade miljoner på banken. Klart dem samköra sina register.
Du har nog bara haft tur hittills som inte blivit påkommen.
2021-06-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
När man signerar ekonomiska biståndsansökan så ger man även en slags fullmakt till handläggaren att kunna kolla upp med banken vad som finns på konton .
Ett tips , använd 2 banker . Ett för soc / vardagsärenden och en annan för spar . De kan kolla upp med andra banker vid misstanke såklart . Jag har dock aldrig hört nåt om nån som råkat ut för det.
Men du kan ju även använda typ nån utländsk internet bank till dina sparpengar . Kan inte tänka mig att de kollar upp det .
2021-06-10, 09:10
Medlem
uh-huhs avatar
Nej men ska du söka bidrag kommer dom vilja se dina konton och tillgångar så skicka till familj eller ta ut annars kommer du inte kunna söka
2021-06-10, 09:27
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
När jag gick på Soc hade jag konto hos en andra bank jag tog emot Swish på.

Om dom gräver så kan dom nog se även det men knappast att dom går så långt.
2021-06-10, 10:11
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolpojke
Skickar bara ett kontoutdrag i månaden till soc-tanten för att få mina pengar. Har ett till (spar)konto som hon inte ser är det bara att sätta in extra pengar där om någon överförer? Har runt 50 lax i kontanter.
Gör dig anställningsbar, skaffa ett jobb och spara ihop till en nolla till på kontot.
Det är bra för din självkänsla att åstadkomma något själv i stället för att snylta.
2021-06-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
När man signerar ekonomiska biståndsansökan så ger man även en slags fullmakt till handläggaren att kunna kolla upp med banken vad som finns på konton .
Ett tips , använd 2 banker . Ett för soc / vardagsärenden och en annan för spar . De kan kolla upp med andra banker vid misstanke såklart . Jag har dock aldrig hört nåt om nån som råkat ut för det.
Men du kan ju även använda typ nån utländsk internet bank till dina sparpengar . Kan inte tänka mig att de kollar upp det .

Det gäller ju då att man kan göra överföringar till det utländska kontot utan att det syns på kontoutdragen för det svenska kontot.
2021-06-10, 10:38
Medlem
Du intygar själv på heder och samvete att uppgifterna stämmer. Påföljden för osant intygande är max sex månader i fängelse. Det kan också röra sig om bidragsbrott som kan leda till fängelse i vissa fall. Domar blir synliga på bl.a. mrkoll under ett antal år genom en enkel googling på ditt namn (även om det blir dagsböter). Myndigheter kan begära ut information från banken under vissa omständigheter.
2021-06-10, 10:48
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det gäller ju då att man kan göra överföringar till det utländska kontot utan att det syns på kontoutdragen för det svenska kontot.

Jag använde inte ens en utländsk bank för detta syfte.

Använde en bank för att ta emot Swish och en annan bank för bidrag. Båda svenska.

Och varför skulle man göra överföringar från banken man får in bidraget på till ett annat konto?

För övrigt så har soc inte med att göra vart du för över dina pengar.
Dom blir endast griniga när du får in pengar på kontot och drar av den summan på nästa månads bidrag.
2021-06-10, 12:36
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Hör du, din lata slyngel, gör rätt för dig. Varför ska jag försörja dig när du har medel själv?
Varför ska någon bryr sig om dig när din skatt även finansierar allt som har gått åt helvete med detta landet? Om du är knäpp nog att fortsätta betala skatt så får du fan skylla dig själv om det finns folk där ute som utnyttjar systemet.

Till TS: Förmodligen kan hon lätt ta reda på det om du har andra konton, och får hon reda på det så kommer du får större problem än 50K i kontanter.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in