2021-06-09, 14:44
Medlem
Craiggs avatar
Jag funderade på att starta tråden i Relationer och Samlevnad istället, men då jag i första hand inte vill diskutera relationer med andra människor, så fick det bli här.

Tycker ni att man fortfarande är ung eller "gammal" när man är 30 år fyllda? Jag tycker inte man är gammal direkt, däremot har man som 30-åring en hel del förväntningar på sig från omvärlden. Vad säger ni? Kan man göra ungdomssaker (partyresa, vara med i en subkultur typ hip hopare, supa osv) när man är 30+ utan att man får snea blickar på sig?
Citera
2021-06-09, 14:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Tycker ni att man fortfarande är ung eller "gammal" när man är 30 år fyllda?

Måste man var antingen eller? Måste ju finnas en punkt där man är varken eller?
Citera
2021-06-09, 14:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag funderade på att starta tråden i Relationer och Samlevnad istället, men då jag i första hand inte vill diskutera relationer med andra människor, så fick det bli här.

Tycker ni att man fortfarande är ung eller "gammal" när man är 30 år fyllda? Jag tycker inte man är gammal direkt, däremot har man som 30-åring en hel del förväntningar på sig från omvärlden. Vad säger ni? Kan man göra ungdomssaker (partyresa, vara med i en subkultur typ hip hopare, supa osv) när man är 30+ utan att man får snea blickar på sig?

Det beror på om du jämför med eller frågar en 10-åring eller en 50-åring.
Citera
2021-06-09, 14:53
Medlem
maxatdunders avatar
Beror på vem man jämför med såklart så allt är relativt. Hade jag varit yngre hade jag sagt det är gammalt men hade jag varit över hade jag väl sagt att det är ungt. I förhållande till omvärlden är det ungt.
Citera
2021-06-09, 14:57
Medlem
MrMadoffs avatar
Vilka förväntningar har man på sig?
Citera
2021-06-09, 14:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Ung, tyvärr. Du vet väl att det är en trend att idag beter sig alla barnsligt långt upp i åldrarna, en pendelrörelse från när ungdomen "uppfanns" på 50-talet, dessförinnan var man barn och sen mogen direkt, från knäbyxor till trenchcoat. Så dina tankar är som att sparka in en öppen dörr. Intressantare är när vänder det, när börjar det bli tramsigt och uttjatat med 60-åringar som beter sig som tonåringar. Däremot förekommer det knappast att äldre direkt gör saker tillsammans med yngre i Sverige, till skillnad från en del andra länder där man är mindre rädd för att blanda åldrar, tex engelska pubar där du ser unga och pensionärer i samma bardisk. Unga idag har sett mer skit än unga förr (pga internet), men å andra sidan kräver nu mer hjälp långt upp i åldrarna till skillnad från förr.
Citera
2021-06-09, 14:58
Medlem
Cindells avatar
Vem bryr sig om vad andra tycker?

Time is an illusion.

Gör saker som gör dig lycklig.
Citera
2021-06-09, 14:58
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag skulle kanske inte gå omkring i hip-hopkläder, men det är å andra sidan inte heller min grej. Om du jobbar inom kultursektorn så är det säkert helt okej.

Själv klädde jag mig "lillgammalt" när jag var i typ 18-25-årsåldern, sedan hittade jag min stil och nu är jag betydligt mer casualt klädd, även om jag skulle kunna klä mig lite mer propert än jag gör.

Men det tacksamma med att vara man är att man aldrig behöver bli alltför vuxen... (citera mig om ni tänker sno den ). Du kan alltid hålla på med drönarfotografering, single malt whiskeyklubben och Texas Hold'em, för det är ju faktiskt dina fritidsintressen och ditt sätt att umgås med dina vänner.
Citera
2021-06-09, 15:08
Medlem
När man är 30 är man fortfarande ung, om man som jag ser tillbaka.
Däremot när man var 15 tyckte man att folk runt 30 stod med ena foten i graven.
Men jag skulle nog säga att med dagens mått räknas man väl in som ung vuxen fram till 40 ungefär?

Ser på kompisarnas bar och många rullar forfarande runt och curlas av föräldrarna när de är 30, andra har full fokus och kanske är mitt inne i karriären och har egna barn vid den åldern.

Känns som den där ungdoms åldern har utökats en hel del sen milenieskiftet.
När jag var i farten på 80talet var man väl ungdom mellan 15-20 på ett ungefär sen kom Lumpen och efter det var det jobb bostad och så småningom familj som gällde, idag verkar det snarare vara mellan 12-35 men med större variationer.

Men om några år kommer du se tillbaka på när du var 30 och ung och stark. Man kunde forfarande festa en hel natt, vara ute och tälta en helg och fixa en tågluf med att såva på en parkbänk.
Efter 50 så får amn alt se till att vara i säng till midnatt om man skall orka me nåt dan efter och skulle man tälta så är man stel och har ont i ryggen minst 1 vecka efteråt.
Citera
2021-06-09, 15:10
Medlem
aTeRlINes avatar
Man är väl ung fram till medelåldern, då är man medelålders, efter medelåldern är man gammal.

Så ung är man fram till 45. 45 till 65 är man i mellanåldern, 65+ är man gammal.

Det vore väl ganska logiskt att följa den måttstocken.

Sedan är man väl så ung som man känner sig. Jag är snart 30 men gör barnsliga saker hela tiden, mest för att jag finner att det är roligt. Kommer inte ha mindre roligt för att passa in i en mall.
Citera
2021-06-09, 15:15
Medlem
På vytåget är man ungdom till 35
Citera
2021-06-09, 15:24
Medlem
Biologiskt är man ju under medelåldern som är drygt 40.

Räknat på skalan som börjar dagen då man "står på egna ben" och slutar då man är gammal och behöver utomstående hjälp är man ännu yngre. Ifall vi räknar detta från artonårsdagen till året då man fyller 78, är livet på egna ben en period på 60 år, och en 30-åring har då spenderat 12 år av 60.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in