2021-06-09, 13:17
Medlem
Har kommit över en viss metod för att kunna köpa diverse saker för väldigt billig peng.
När jag nu har fått hem dessa saker och sedan ska sälja vidare för vinst, kommer jag att bli beskattad eller ska jag ta cash/revolut för att undvika beskattning?

Sakerna jag fått hem är i stort sett kläder samt elektronik.
Citera
2021-06-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matiq
Har kommit över en viss metod för att kunna köpa diverse saker för väldigt billig peng.
När jag nu har fått hem dessa saker och sedan ska sälja vidare för vinst, kommer jag att bli beskattad eller ska jag ta cash/revolut för att undvika beskattning?

Ja det kommer du, du kommer eventuellt få betala moms och tullavgifter. Vi lever i Sverige där man hittar på avgifter och skatter från höger till vänster.

Betala aldrig skatt. Ta bitcoins eller andra betalningsalternativ och om de kommer på dig så säger du det är dina egna grejer som du fått i gåva.

Alternativ flytta utomlands och kör din business eller kör din business från utomlands genom hyra en storeage och anlita en shipper som sköter det hela.
Citera
2021-06-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Ja det kommer du, du kommer eventuellt få betala moms och tullavgifter. Vi lever i Sverige där man hittar på avgifter och skatter från höger till vänster.

Betala aldrig skatt. Ta bitcoins eller andra betalningsalternativ och om de kommer på dig så säger du det är dina egna grejer som du fått i gåva.

Alternativ flytta utomlands och kör din business eller kör din business från utomlands genom hyra en storeage och anlita en shipper som sköter det hela.

Mycket tråkigt..

Desvärre är detta inte en oändlighet-metod, kommer enbart kunna plocka ut ca 5-600k i vinst.

Vad skulle hända om jag sedan med dom vinst pengarna går till en bilhandlare för o lägga dom i handpenning på en dyrare bil som jag 1-2 år senare säljer och tar pengarna in på kontot?
Citera
2021-06-09, 13:39
Medlem
Citat:

betala skatt du, ligger du inte på ca 35000kr+/mån (vit skattad inkomst) så gör du en vinst på välfärdssystemet oavsett, då är din skatt bara en slant för att bekosta ditt minus för oss andra som skjuter till.
Citera
2021-06-09, 13:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Jäpp! Flytta utomlands till ett land där myndigheterna inte är så jävla på om man köper och säljer grejer.

Tips på länder att flytta till är Kambodja, Venezuela, och Colombia.
Citera
2021-06-09, 13:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Mycket tråkigt..

Desvärre är detta inte en oändlighet-metod, kommer enbart kunna plocka ut ca 5-600k i vinst.

Vad skulle hända om jag sedan med dom vinst pengarna går till en bilhandlare för o lägga dom i handpenning på en dyrare bil som jag 1-2 år senare säljer och tar pengarna in på kontot?

Sålde en bil och fick in 550k på kontot, inga frågor om det från något håll.
Citera
2021-06-09, 13:57
Medlem
Citat:
Mycket tråkigt..

Du kommer aldrig tjäna på något i längden i Sverige som företagare om du inte är 100 på att du kan tjäna ihop mer än 1,5+ miljoner kr per år.

Skatter, moms, avgifter, tull kommer ta mer än hälften av din kaka. I ett billigare land räcker det med att du betalar så lite som 5% i skatt och kanske lite andel på tullavgifter.

Varför tror du ingen vågar bli företagare i Sverige och istället man uppmuntrar folk hellre bli anställda och lydiga hundar?

Men om du ska ha det till som kunna försörja dig på så ja kör på.
Citera
2021-06-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sålde en bil och fick in 550k på kontot, inga frågor om det från något håll.

Hur betalade du bilen när den köptes? kontantinsats i form av cash?
Citera
2021-06-09, 14:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hur betalade du bilen när den köptes? kontantinsats i form av cash?

Banköverföring sex år tidigare så det tror jag inte banken "kom ihåg" dessutom kostade den bara 375.000 att köpa då så jag skulle egentligen skatta 30% på vinsten över 50k.
Citera
2021-06-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp! Flytta utomlands till ett land där myndigheterna inte är så jävla på om man köper och säljer grejer.

Tips på länder att flytta till är Kambodja, Venezuela, och Colombia.

Colombia är rätt bra och populär bland Tech företagare från USA och även en hel del digital nomad från hela världen.

Living of cost visar att man kan klara sig på 3000 kr i månaden mat och plus hyra då lever man i en high class område.

Snygga feminina tjejer också vilket är ett plus.
Senast redigerad av Halv8hosmig 2021-06-09 kl. 14:12.
Citera
2021-06-10, 18:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Det beror på om du säljer privat eller offentligt.

Säljer du offentligt så är det väl 20% beskattning om du har firma, och 40% beskattning om du tror att du är en firma.
Säljer du dock privat genom en annons på blocket så betalar du 0% i skatt eftersom du säljer privat vilket gör att skatteverket inte kan komma och påstå att dom ska ha en del av summan som du har privatiserat.

Du skriver fullmakt när du öppnar konto i bank dock så banken har fullmakt och får göra vad dom vill med ditt personnummer.. och även meddela myndigheter om du gör något fuffens.
Citera
2021-06-11, 15:08
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Du kommer inte få någon automatisk skatt när du säljer saker utan det sker om:
- du rapporterar in korrekt som näringsverksamhet (EF/AB etc)
- någon annan rapporterar din svarta försäljning
- du fastnar i någon slumpkontroll eller automatisk kontroll hos bank eller myndighet och myndigheterna begär uppgifter/vill veta mer om dig

Du kan enkelt vara kriminell och sälja svart utan att åka dit - däremot finns alltid risken att åka ditt även om den risken kan ses vara relativ liten. Om du någonsin fastnar kommer de undersöka din historik flera år tillbaka och själv utvärdera vad de tror att du tjänat + 40% straffavgift på det beloppet.

Skatteverket har dessutom omvänd bevisbörda så om du t ex har slängt all bokföring och skulle ha varit skyldig 500k i skatter på din försäljning, men skatteverket tror att det snarare är 1m i skatter du undvikit genom svarta kanaler så gäller deras belopp om du inte kan bevisa motsatsen med riktiga underlag som de godkänner. De 500k som du "slapp" betala blir således en skuld på 1,4m (1m+40%straffskatt) till staten om du har "otur".

Eller så klarar du dig. Ett lotteri ;p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in