Citat:
Ursprungligen postat av
Matiq
Har kommit över en viss metod för att kunna köpa diverse saker för väldigt billig peng.
När jag nu har fått hem dessa saker och sedan ska sälja vidare för vinst, kommer jag att bli beskattad eller ska jag ta cash/revolut för att undvika beskattning?
Sakerna jag fått hem är i stort sett kläder samt elektronik.
Du kommer inte få någon automatisk skatt när du säljer saker utan det sker om:
- du rapporterar in korrekt som näringsverksamhet (EF/AB etc)
- någon annan rapporterar din svarta försäljning
- du fastnar i någon slumpkontroll eller automatisk kontroll hos bank eller myndighet och myndigheterna begär uppgifter/vill veta mer om dig
Du kan enkelt vara kriminell och sälja svart utan att åka dit - däremot finns alltid risken att åka ditt även om den risken kan ses vara relativ liten. Om du någonsin fastnar kommer de undersöka din historik flera år tillbaka och själv utvärdera vad de tror att du tjänat + 40% straffavgift på det beloppet.
Skatteverket har dessutom omvänd bevisbörda så om du t ex har slängt all bokföring och skulle ha varit skyldig 500k i skatter på din försäljning, men skatteverket tror att det snarare är 1m i skatter du undvikit genom svarta kanaler så gäller deras belopp om du inte kan bevisa motsatsen med riktiga underlag som de godkänner. De 500k som du "slapp" betala blir således en skuld på 1,4m (1m+40%straffskatt) till staten om du har "otur".
Eller så klarar du dig. Ett lotteri ;p