Citat:
Ursprungligen postat av
Trigglypuff
Hej goda flashbackare.
Som rubriken lyder har vi kommit över 1,4 miljoner sek. Hur det har gått till kan vi lämna. Så inga spekulationer eller frågor på den punkten tack. Det är dock helt vita pengar.
Nu till frågan; hur ska vi placera?
Vilka sparformer? Vilka investeringar? Vilka aktörer? Vilken spridning?
Som ni ser är det fritt att fylla på med era tips och råd.
Jag sätter mitt förtroende till den samlade intelligentian på forumet.
Mvh Triggly
Fastigheter, även skog och mark samt Lägenheter kan vara bra investeringar, men kräver också underhåll och engagemang. Jag skulle satsat större delen i breda fonder Global index eller andra index. Lite mindre del i aktier med hög utdelning företrädesvis breda typ Investor, Siemens, Daimler. Och ännu en mindre del i kommande tillväxtområden som likt Kina kommer att öka exponentiellt när det väl tar fart. Västafrika är en sådan region.
En viss del – säg t ex 400 000 kr ska vara likvid och kunna användas för att köpa billiga aktier efter nästa börskrasch, eller om andra goda möjligheter uppstår typ intressant nyemissioner m m. Tillskott till denna del sker genom utdelningen på aktierna.
Jag lever som jag lär har dock ingen fast egendom, det mesta är investerat i aktier (mindre del i fonder) och inte riktigt 400000 kr i likvida medel.