• 1
  • 2
2021-06-08, 22:24
Medlem
Trigglypuffs avatar
Hej goda flashbackare.

Som rubriken lyder har vi kommit över 1,4 miljoner sek. Hur det har gått till kan vi lämna. Så inga spekulationer eller frågor på den punkten tack. Det är dock helt vita pengar.

Nu till frågan; hur ska vi placera?

Vilka sparformer? Vilka investeringar? Vilka aktörer? Vilken spridning?

Som ni ser är det fritt att fylla på med era tips och råd.

Jag sätter mitt förtroende till den samlade intelligentian på forumet.

Mvh Triggly
Citera
2021-06-08, 22:35
Medlem
Running_mans avatar
Köp dig ett hus för 1 miljon och renovera / bygg ut för resten. Klart. Behöver inte bry dig om boendet på 5-10 år framåt.
Citera
2021-06-08, 22:53
Medlem
Köp uran.

(FB) Uranaktier - årtusendets investering?
Citera
2021-06-09, 02:02
Medlem
Hälften i Alibaba aktier. Kommer att gå 10x på 10 år.

Andra hälften i China Mobile. Utdelar 6% per år. I en svacka just nu m a p priset.
Citera
2021-06-09, 10:30
Medlem
revodnebs avatar
Har du pengarna på banken eller i form av cash? Är det kontanter så är ditt första problem att få in pengarna på banken. Du kan ju eventuellt köpa investeringsguld kontant.
Citera
2021-06-09, 11:07
Medlem
Tarrous avatar
Det beror helt på din tidshorisont, ska du använda pengarna om 2 eller 10 år?

Eftersom 1,4 M inte är särskilt mycket pengar skulle jag rekommendera en billig Global indexfond, du behöver inte mer än så.
Citera
2021-06-09, 12:39
Medlem
Prova söka bland de hundratals tidigare trådar om alla som plötsligt får massa pengar. Alt hoppa in i verkligheten igen.
Mod kan inte dessa trolltrådar få ett eget forum?
Citera
2021-06-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Hej goda flashbackare.

Som rubriken lyder har vi kommit över 1,4 miljoner sek. Hur det har gått till kan vi lämna. Så inga spekulationer eller frågor på den punkten tack. Det är dock helt vita pengar.

Mvh Triggly

Fastigheter, även skog och mark samt Lägenheter kan vara bra investeringar, men kräver också underhåll och engagemang. Jag skulle satsat större delen i breda fonder Global index eller andra index. Lite mindre del i aktier med hög utdelning företrädesvis breda typ Investor, Siemens, Daimler. Och ännu en mindre del i kommande tillväxtområden som likt Kina kommer att öka exponentiellt när det väl tar fart. Västafrika är en sådan region.

En viss del – säg t ex 400 000 kr ska vara likvid och kunna användas för att köpa billiga aktier efter nästa börskrasch, eller om andra goda möjligheter uppstår typ intressant nyemissioner m m. Tillskott till denna del sker genom utdelningen på aktierna.

Jag lever som jag lär har dock ingen fast egendom, det mesta är investerat i aktier (mindre del i fonder) och inte riktigt 400000 kr i likvida medel.
Citera
2021-06-09, 13:17
Medlem
Börsen är otroligt högt värderad just nu så vore jag du skulle jag hålla mig på en rimlig nivå där, kanske 50-60%. Kanske fokusera på en utdelningsportfölj där fallhöjden inte är lika stor, kompletterat med aktieportfölj i (vinstgenererande) småbolag. Gärna bolag utanför Sverige eftersom värderingarna är mer attraktiva där

Räntefonder är ett uselt alternativ utan avkastning. Emerging markets-fonder och vissa hedgefonder med låg marknadskorrelation är däremot bra komplement. Fastigheter skadar inte heller, finns flera börsalternativ.

Avanza / Nordnet utmärkta plattformar

Bitcoin är det säkrast att hålla sig långt borta från.
Citera
2021-06-09, 15:35
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Hej goda flashbackare.

Mvh Triggly

Köp Bitcoin för 25'000 om en vecka. In med skiten i Bitcoin, tänk inte för mycket. In med det bara. Du skyddar dig mot all inflation och bokrascher. Köp inte något hus någon rekommenderar dig. In i Bitcoin så kommer du att ha runt 50 miljoner 2030.

https://www.google.com/search?q=Bitc...Tis93AO16JWZ1M
Senast redigerad av AreYouBack 2021-06-09 kl. 15:37.
Citera
2021-06-09, 15:43
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Använd arvet till att köpa ett hus, det kommer vara en bra investering då inget tyder på att priserna skulle sjunka.
Citera
2021-06-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Köp Bitcoin för 25'000 om en vecka. In med skiten i Bitcoin, tänk inte för mycket. In med det bara. Du skyddar dig mot all inflation och bokrascher. Köp inte något hus någon rekommenderar dig. In i Bitcoin så kommer du att ha runt 50 miljoner 2030.

Sämst tips, Bitcoin kan potentiellt vara påväg ner till $10,000 och det kommer Kryptovalutor just nu som kommer flippa Bitcoin inom 1-2 år. Bitcoin är just nu i en 43.5% mega dump. Och lutar potentiellt åt en multi-year Bear market.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in