• 1
  • 2
2021-06-08, 20:18
Medlem
KalleNixons avatar
Om man har en lägenhet som är värd omkring 5 miljoner och inte har några lån med låg månadsavgift.
Är det bäst att låta det vara så med tanke på att räntan kan gå upp, Priserna kan falla etc. Eller låna, låt oss säga 2 millar och investera dem vettigt? Vad skulle ni göra och varför?
Senast redigerad av KalleNixon 2021-06-08 kl. 20:22.
Citera
2021-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Om man har en lägenhet som är värd omkring 5 miljoner och inte har några lån med låg månadsavgift.
Är det bäst att låta det vara så med ttanke på attt räntan kan gå upp, Priserna kan falla etc. Eller låna, låt oss säga 2 millar och investera dem vettigt? Vad skulle ni göra och varför?
Låna en halv miljon köp 5 olika minifuture med 10 i häv för 100000 styck.
Citera
2021-06-08, 20:31
Medlem
yz44s avatar
Personligen hade jag inte lånat för att spekulera, för mig är det som att låna för att spela, ingen god ide.
Citera
2021-06-08, 20:41
Bannlyst
Man ska alltid belåna för att köpa aktier.
Citera
2021-06-08, 21:13
Medlem
Citat:
Är det bäst att låta det vara så med tanke på att räntan kan gå upp, Priserna kan falla etc. Eller låna, låt oss säga 2 millar och investera dem vettigt? Vad skulle ni göra och varför?

Om du nu då bor billigt så månadspara i aktier istället. Långsiktigt!
Citera
2021-06-08, 21:18
Medlem
Citat:

2 miljoner låter lagom. In i världsindexfonder så har du förmodligen gjort enorm vinst förutsatt tillräckligt lång investeringshorisont.

Lycka till!
Citera
2021-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
2 miljoner låter lagom. In i världsindexfonder så har du förmodligen gjort enorm vinst förutsatt tillräckligt lång investeringshorisont.

Lycka till!
Jag avstår. Spar gärna nya pengar på börsen men dra inte på dig lån. Det är skönt att sova på nätterna och jag tror inte att att senaste årets börsuppgång kommer upprepa sig kommande år.
Citera
2021-06-08, 22:05
Medlem
Folk i denna tråd som ger tips om att inte belåna och investera utgår jag ifrån är skuldfria.
Men de flesta har faktiskt både bolån och investeringar på börsen.
Råkar man sitta på en obelånad lgh och inga investeringar utöver det bör.mqn definitivt belåna och investera.
Dumt att ha alla ägg i samma korg
Citera
2021-06-08, 22:08
Medlem
Honungsdjurets avatar
Kan du köpa något som går upp i värde som fastigheter/fonder eller aktier med ett billigt lån som med hjälp av inflationen sjunker i värde så prova om du är taggad. Kan vara en bra satsning beroende på hur din privatekonomi ser ut. Har du en trygg månadsinkomst och en buffert för oförutsedda utgifter så har du troligtvis råd med risken.

Jag hade själv inte gjort det i nuläget då jag köpte bostad förra året och har en hög procentuell belåning. Däremot om jag betalat av mitt bostadslån (och csn) så hade jag gärna belånat en mindre del av min bostad för att få loss en kontantinsats och köpt en trevlig sommarstuga som behåller värdet eller ökar i värde över tid.

Jag skulle dock inte belåna min bostad för att köpa aktier. Det skulle säkert ge en bra och relativt säker vinst men det är lite för risky för mig. Möjligtvis skulle jag kunna belåna bostaden för att köpa en del breda aktiefonder. Hade i så fall gjort det med mindre summor över tid. Men eftersom jag har en stabil inkomst så föredrar jag att avsätta en del av den till aktier och fonder varje månad.

Vet dock inte hur bankerna ställer sig till att utöka bolån eller i ditt fall ta ett nytt lån på befintlig bostad för att investera. Dock bakar folk in allt möjligt som bilar (som definitivt minskar i värde) i sina bolån så det är nog ingen omöjlighet.
Citera
2021-06-08, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Man ska alltid belåna för att köpa aktier.

Nej man ska inte det.
Citera
2021-06-08, 22:24
Medlem
Nej för helvete inte nu. Gör det när det kraschat, vänta tills omx30 index är nere under 1000 i alla fall, gärna mer.
Citera
2021-06-08, 23:06
Medlem
bostadslån för att investera på börsen är inte dumt.
Självklart kan det vara dumt om man har 0 koll på börsen och kan absolut ingenting.

Men med någorlunda kunskap så är det bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in