Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Hej,
Jag sitter och fantiserar om att bygga hus, och skulle således vilja ha ett program där man kan rita sitt alster i, och ändra och lite sådär. Vad finns det för program till husritare? Vad använder sig de proffessionella arkitekterna utav? Är det CAD dom sitter och jobbar sig med, eller har dom nåt annat?
För oss som inte är så proffsiga, finns det nåt "oproffsigt" lite mer lättarbetat program att skissa planlösningar i?

Det beror ju lite på vad du är ute efter? Ska du rita K-ritningar (konstruktionsritningar) som du ska bygga huset efter bör du använda något slags Cad-program. AutoCad, Architectual (stavning?) desktop eller ArchiCad är några förslag.
Eftersom din fråga är formulerad som den är antar jag att du inte kan/vill konstruera huset själv utan bara vill rita upp en planritning för att få en överblick över hur det skulle se ut. Då rekommenderar jag Sketchup.
http://www.sketchup.com/
Det är enkelt att lära sig och du kan få en 3d-överblick över huset. Du kan även beräkna ytor och prova olika möbleringar. Detta program använder många mäklare när de gör 3D-ritningar vid lägenhetsförsäljningar.